Gå til innhold

Hot pixels "problem"

Anbefalte innlegg

Hei.

Var ute i natt og tok bilder av lynet, og når jeg ser på bildene nå er det flere røde og blå piksler. Såkalte hot pixels. Greit nok tenkte jeg helt til jeg så at det hadde skjedd på det første bildet også.

Hadde ikke brukt kameraet på 30-40 timer, men det var hverken bedre eller værre på det første eller siste bildet. Mulig det skal være sånn, men jeg syns det var litt merkelig.

Dette er det første bildet:

93284.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten at jeg er noen ekspert, så vil jeg anta at jo lengre eksponeringstid du kjører, jo flere slike vil dukke opp som generell støy.

Er vel ikke slik at det -skal- være sånn. Men vanskelig å unngå.

Og med 30 sekunder som du kjørte, så vil seg ikke si det er så ille egentlig.

På min litt dårlige skjerm ser jeg bare noen få som virkelig hopper fram og ber om å bli redigert bort:)

30 sek. f20. Det var for å ha den åpen lengst mulig i tilfelle lyn?

Lenke til kommentar

Glemte å skrive at jeg brukte 30sek lukkertid ja.

På grunn av en feil innstilling for et år siden, når jeg også skulle ta bilder av lynet, hadde jeg på støyreduksjon, men det var jo helt uutholdelig fordi den brukte lenger til på å ta et testbilde enn å ta hovedbilde.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har tid til å vente på støyfjerningen når du tar bildet så kan du ta et bilde med linselokket på som referanse og gjører abeidet manuelt eller med spesiell programvare i ettertid. Bildet du tar med linselokket på bør være tatt med samme lukkertid og samme temperatur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...