Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte clutch uten å ta ut motoren?


Anbefalte innlegg

Clutchen min begynner å bli moden for utskifting, tenker derfor å bytte den. Ser man kan få ganske billige og gode clutcher fra USA, tenkte å bestille derfra.

 

Lurer på et par ting:

 

- Kan man ta av girkassen uten å heise ut motoren, eller klarer man det med å heve bilen på bukker? Virker stress å ta ut motoren osv. Evt demontere fronten?

 

- Hvilke verktøy trenger man, utover en vanlig verktøykasse? Tenker på sentreringsverktøy osv.

 

- Hvor lang tid bør man beregne? Første gangen, men har lest meg til det. :p Vil gjøre det selv for å lære. :)

 

- Gode billige clutchset på anbefale?

 

Bilen er en Golf III 1,8 GL

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eldre Volvo er bilene som er de letteste å bytte på :p

er litt være med biler som har tverstilt motor men har hørt at golf er ganske lett.

 

har byttet clutch på min gamle bil en Celica 86 modell og da måtte jeg løsne motoren og senke den ned ca 5 cm for å få ut girkassa.

 

bruker nok fort 7-8 timer første gangen hvis du ikke har gjort dette før.

Lenke til kommentar

Generelt sett er det vanskelig på nyere biler med forhjulsdrift har jeg fått inntrykk av. F.eks Saaber fra 1994 og nyere må man under bilen og heise ned ting og tang. Mens på den gamle 900-en kunne man visstnok bytte clutch bare ved å åpne panseret. (En erfaren bilcrosser som sa det i hvertfall "Denna tek je på 20 minutter!")

 

 

Mistenker at det ikke er så alt for vanskelig i 86-modell Escorten min heller, er god plass rundt clutchen ser jeg.

Endret av Zythius
Lenke til kommentar

Har sett gjennom fremgangsmåten til Golf IV nå, virker som det "værste" er at man må skru ut en del deler som er veien - men at selve clutch-skiftet er relativt rett frem?

 

Hvor mye veier girkassen btw? Slik at jeg klarer å bære den?

 

Noe som tåler lite, som jeg kan risikere å ødelegge?

 

Noe annet jeg bør bytt i samme slengen?

Endret av EvenT
Lenke til kommentar

Drivknutene må av, men det er jo ikke så ille å få de av med riktig verktøy. På golf2 må man ha ca 60cm klaring mellom kasse og bakken for å få den ut underbilen ifølge haynes, siden golf3 er ganske lik er det nok det samme der . Girkassa veier ca 40kg.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Hvis du har automatisk strammer(klump på vaieren) så fest den hvite plastikken som henger løst på den svarte klumpen. Da slipper du og få vaier mareritt etterpå.

 

Trenger 8mm innvendig tolvkant bits til drivakslene og 9mm utending tolvkant pipe til svinghjulet. fastnøkkel 9 og leddnøkkel 9 passer også, men det må være tolvkant.

 

Kan være litt kødd og få inn boltene til fremre motorfeste/starter så du bør ha 2 jekker+bilen på bukker.

 

er sånn omvendt clutch på de der så det det hjelper med sentreingsverktøy

Lenke til kommentar

Har autojustering ja, men hva mener du med "vaiermareritt". Er sugen vaierjustering en kjent feil på 3-er golf?

 

Har lest gjennom hvordan man tar ut girkassen i både Haynes og Bentley, så da gjør jeg et forsøk senere i måneden. Skal legge ut hvordan det går.

 

Når jeg skal ta ut girkassen, klarer jeg å "benke" den ut - eller finnes det noen andre kreative måter?

 

Spør sikkert om mye dumt, men jeg spør heller en gang for mye enn en for lite. :p

 

Synes dette forumet er rimelig genialt, mange folk med peiling! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...