Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Forelegg for "borttakelse av en gjenstand"

Opticane

Anbefalte innlegg

Moderator har vært mer enn tålmodig med hensyn til denne avstikkeren fra tråden

Ja, jeg følger med i denne tråden med stor interesse for lov og rett i vårt samfunn.

Setter også pris på eminente og godt formulerte poster slik at kvalitetene for juss-forum holdes på relativt høyt nivå. Dette er vi alle tjent med. :)

Vennligst post relevante poster i tråden og rapporter OT-poster til oss.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig bra Radial, to the point.

Det kan jo videre nevnes at vernet mot selvinkriminering faktisk er en menneskerett. Dette følger av konvensjonen om sivile og politiske rettigheter. I tillegg har vel EMK art 6, krav om rettferdig rettergang blitt tolket dithen at det også her finnes et vern mot selvinkriminering.

Lenke til kommentar
Veldig bra Radial, to the point.

Det kan jo videre nevnes at vernet mot selvinkriminering faktisk er en menneskerett. Dette følger av konvensjonen om sivile og politiske rettigheter. I tillegg har vel EMK art 6, krav om rettferdig rettergang blitt tolket dithen at det også her finnes et vern mot selvinkriminering.

9296158[/snapback]

Det er korrekt. Vernet mot selvinkriminering utledes av EMK art. 6. Det følger også direkte av konvensjonen om sivile og politiske rettigheter art. 14 (hele konvensjonsteksten kan søkes frem på wikipedia, for den som er interessert).

Et apropos i denne saken. Trådstarter, forutsatt at han har status som siktet, kan ikke straffes for falsk forklaring til politi eller domstol. Men dersom han påvirker kompisen sin til å avgi falsk forklaring, så følger det av rettspraksis at han kan straffes for medvirkning.

Lenke til kommentar
Jeg har, om du ikke har fått med deg det, kontantet politiet. Og politiet kan trekke anmeldelsen, men da heter det å henlegge saken. Og som sagt av andre her; om jeg hadde blitt kontaktet på en mer hyggelig måte her, før noe så alvorlig som en politianmeldelse ble gitt, hadde jeg gjerne erstattet trallen. Men jeg føler ikke særlig velvilje til å erstatte denne når jeg blir behandlet slik.

Jeg mener faktisk at Elkjøp har ansvaret for ting som står/er parkert på deres eiendom. Hvertfall når det gjelder slike ting som traller og vogner, som folk har en tendens til å sette igjen fordi de ikke gidder å levere de tilbake inni butikken.

Tror du virkelig det er første gangen en tralle har blitt satt igjen på P-Plassen dems?

9288052[/snapback]

Når du mener at det holder å levere den på Elkjøp's eiendom, så holder ikke dette. Låner naboen din f.eks et redskap av deg, og naboen bare leveren den ved parkeringsplassen din, som er lett tilgjengelig for alle, så er han ansvarlig for gjenstanden. Det var ingen korrekt leveringsmåte.

At andre legger ifra seg en lånt tralle, så betyr ikke det at alle kan gjøre det?

Hvor er moralen? Latskap er ordet.

Men uansett i denne saken, så har du blitt dårlig behandlet.

Jeg håper ihvertfall at saken løser seg.

Saken blir nok henlagt pga bevismangel eller noe sånt :)

Elkjøp kan da likevel kreve erstatning av varen.

Da har jeg bare et forslag til deg, om du ikke kommer deg unna erstatningsansvaret.

Om trallen var godt brukt, så prøv å få dem med på å spleise for den f.eks.

Et annet spørsmål: Hvis du f.eks hadde punktert utenfor f.eks Biltema, og du manglet en jekk. Og du da hadde fått lånt en jekk av Biltema for å skifte dekket.

Ville du da bare latt jekken ligget på parkeringsplassen til Biltema, eller ville du gått inn for å levere den tilbake? Når de yter service til deg, så bør du også yte noe tilbake.

Lenke til kommentar
Jeg har, om du ikke har fått med deg det, kontantet politiet. Og politiet kan trekke anmeldelsen, men da heter det å henlegge saken. Og som sagt av andre her; om jeg hadde blitt kontaktet på en mer hyggelig måte her, før noe så alvorlig som en politianmeldelse ble gitt, hadde jeg gjerne erstattet trallen. Men jeg føler ikke særlig velvilje til å erstatte denne når jeg blir behandlet slik.

Jeg mener faktisk at Elkjøp har ansvaret for ting som står/er parkert på deres eiendom. Hvertfall når det gjelder slike ting som traller og vogner, som folk har en tendens til å sette igjen fordi de ikke gidder å levere de tilbake inni butikken.

Tror du virkelig det er første gangen en tralle har blitt satt igjen på P-Plassen dems?

9288052[/snapback]

Når du mener at det holder å levere den på Elkjøp's eiendom, så holder ikke dette. Låner naboen din f.eks et redskap av deg, og naboen bare leveren den ved parkeringsplassen din, som er lett tilgjengelig for alle, så er han ansvarlig for gjenstanden. Det var ingen korrekt leveringsmåte.

At andre legger ifra seg en lånt tralle, så betyr ikke det at alle kan gjøre det?

Hvor er moralen? Latskap er ordet.

Men uansett i denne saken, så har du blitt dårlig behandlet.

Jeg håper ihvertfall at saken løser seg.

Saken blir nok henlagt pga bevismangel eller noe sånt :)

Elkjøp kan da likevel kreve erstatning av varen.

Da har jeg bare et forslag til deg, om du ikke kommer deg unna erstatningsansvaret.

Om trallen var godt brukt, så prøv å få dem med på å spleise for den f.eks.

Et annet spørsmål: Hvis du f.eks hadde punktert utenfor f.eks Biltema, og du manglet en jekk. Og du da hadde fått lånt en jekk av Biltema for å skifte dekket.

Ville du da bare latt jekken ligget på parkeringsplassen til Biltema, eller ville du gått inn for å levere den tilbake? Når de yter service til deg, så bør du også yte noe tilbake.

9303366[/snapback]

Elkjøp? Service? Riktig..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

9305595[/snapback]

Så du mener at det ikke var service at elkjøp lånte ut tralla til vedkommende?

9305660[/snapback]

Forskjell på nødvendig service og ekstraservice.

Se for deg å handle en 42" tv, men ettersom ingen hjelper deg med å få den i bilen blir du nødt til å hente noen kamerater - mens tven bare står der på bakken.

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

9305595[/snapback]

9305660[/snapback]

Se for deg å handle en 42" tv, men ettersom ingen hjelper deg med å få den i bilen blir du nødt til å hente noen kamerater - mens tven bare står der på bakken.

9319913[/snapback]

Og hva har det med denne tråden å gjøre?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

9305595[/snapback]

9305660[/snapback]

9319913[/snapback]

Og hva har det med denne tråden å gjøre?

9321224[/snapback]

Du mener utlånet av trallen fra Elkjøp til kunden var å ses på som en servicetjeneste.

Jeg mener det er en nødvendighet for at kunden skal kunne få produktet han/hun har kjøpt med seg.

Endret av Slettet+9812398713
Lenke til kommentar
Du utlånet av trallen fra Elkjøp til kunden var å ses på som en servicetjeneste.

Jeg mener det er en nødvendighet for at kunden skal kunne få produktet han/hun har kjøpt med seg.

9321543[/snapback]

Og service som er nødvendig ansees ikke som service? Jeg skjønner fortsatt ikke helt poenget. Kunden har fått utlånt en tralle fra eljøp noe som er en service fra deres side, og kunden har ikke levert trallen tilbake på egnet vis.

Om det å låne ut trallen er en nødvendighet eller ei har ikke noe med saken å gjøre slik jeg ser det.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke jurist, men en ting lurte jeg på: Hvordan ble han identifisert av Elkjøp? Hvis de har brukt video: Var det ikke kameraten sin bil? Hvorfor får han boten tilsendt da?

Hvis det var hansbil: Ja! Da har de sannelig bra kvalitet på videokameraet. Godt nok til å se at han ikke tok tralla!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713
Du utlånet av trallen fra Elkjøp til kunden var å ses på som en servicetjeneste.

9321543[/snapback]

Og service som er nødvendig ansees ikke som service? (...)

9321719[/snapback]

Da mener vi to forskjellige ting - nok om det :)

Lenke til kommentar
Jeg er ikke jurist, men en ting lurte jeg på:  Hvordan ble han identifisert av Elkjøp? Hvis de har brukt video: Var det ikke kameraten sin bil? Hvorfor får han boten tilsendt da?

Hvis det var hansbil: Ja! Da har de sannelig bra kvalitet på videokameraet. Godt nok til å se at han ikke tok tralla!

9321779[/snapback]

Når man kjøper tv så må man jo registere navn og adresse, så jeg antar at det er derfra de har fått hans navn og andresse ;-)

Lenke til kommentar
Jeg er ikke jurist, men en ting lurte jeg på:  Hvordan ble han identifisert av Elkjøp? Hvis de har brukt video: Var det ikke kameraten sin bil? Hvorfor får han boten tilsendt da?

9321779[/snapback]

Når man kjøper tv så må man jo registere navn og adresse, så jeg antar at det er derfra de har fått hans navn og andresse ;-)

9322343[/snapback]

OK, så de knytter en tralle (skrev de opp nr på den?) til hver enkelt kunde. Har de virkelig så god kontroll? Ble imponert av Elkjøp nå... Rene STASI opplegget de kjører jo :D

Lenke til kommentar

9321779[/snapback]

9322343[/snapback]

OK, så de knytter en tralle (skrev de opp nr på den?) til hver enkelt kunde. Har de virkelig så god kontroll? Ble imponert av Elkjøp nå... Rene STASI opplegget de kjører jo :D

9323890[/snapback]

du må ikke tenke så mye...

Endret av heidundrades
Lenke til kommentar
OK, så de knytter en tralle (skrev de opp nr på den?) til hver enkelt kunde.  Har de virkelig så god kontroll?  Ble imponert av Elkjøp nå...  Rene STASI opplegget de kjører jo  :D

9323890[/snapback]

Tja. Nå tar det jo som regel ikke mer enn 5 minutter å kjøre TVen til bilen, og levere tralla tilbake. Er vell ikke så veldig vanskelig å oppdage at trallen er borte.

I tillegg er det vell ganske vanlig at man kjører bilen bort til lagerutgang/butikkutgang når man skal hente varen sin. I hvertfall har jeg gjort det de gangene jeg har vært på div. elkjøp butikker. Dette leder meg til å tro at å låne bort tralle er sikkert ikke noe de gjør absolutt hele tiden.

Og når jeg har kjøpt større og tyngre varer slik som stor tv, oppvaskmaskin, etc. så har den faktisk blitt levert til bilen med truck.

Og ja, du tenker for mye :)

Lenke til kommentar
OK, så de knytter en tralle (skrev de opp nr på den?) til hver enkelt kunde.  Har de virkelig så god kontroll?   Ble imponert av Elkjøp nå...  Rene STASI opplegget de kjører jo  :D

9323890[/snapback]

Tja. Nå tar det jo som regel ikke mer enn 5 minutter å kjøre TVen til bilen, og levere tralla tilbake. Er vell ikke så veldig vanskelig å oppdage at trallen er borte.

I tillegg er det vell ganske vanlig at man kjører bilen bort til lagerutgang/butikkutgang når man skal hente varen sin. I hvertfall har jeg gjort det de gangene jeg har vært på div. elkjøp butikker. Dette leder meg til å tro at å låne bort tralle er sikkert ikke noe de gjør absolutt hele tiden.

Og når jeg har kjøpt større og tyngre varer slik som stor tv, oppvaskmaskin, etc. så har den faktisk blitt levert til bilen med truck.

Og ja, du tenker for mye :)

9324791[/snapback]

hehe! Jeg gjør vel det :D Tenkte kanskje det var en vei ut fra boten her...

Lenke til kommentar

Har det skjedd noe nytt med saken?

Jeg syns at dette ikke er en straffbar handlling, og at anmeldelsen derfor blir henlagt.

Men angående erstatning, så kan det gå begge veier.

Husk å levere tilbake lånt gjenstand neste gang :cool:

Jeg syns det er rart at ikke trådstarter har tatt kontakt med butikken, og snakket med dem. Eller har det blitt gjort?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...