Simen1 Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 Jeg sliter litt med å få to sett med minnebrikker til å fungere sammen. Er det noen som har noen formening om hvordan jeg skal få det til å fungere? Hovedkort: RS480M2-IL sokkel 939 CPU: Athlon64 X2 3800+ sokkel 939 Ram1: Crucial CT6464Z40B.8td2 2*512MB PC3200 CL3 64M*64 (8 brikker på en side) Ram2: Corsair Value Select VS1GB400C3 2*1GB PC3200 CL3 128M*64 (8 brikker på hver side) Hvordan skal jeg få de til å fungere sammen? Eller går ikke det? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 Kanskje dumt spm. men, har du prøvd med DRAM Configuration/Timing Mode i Bios satt til AUTO ? Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 Minnekontrolleren til alle X2-modeller støtter dette, så lenge mengden er lik på hver kanal, og de monteres "symmetrisk". Hvis slot 1 og 2 utgjør den første kanalen, så blir det slik: slot 1: 1024 MB slot 2: 512 MB slot 3: 1024 MB slot 4: 512 MB Hvis slot 1 og 3 er en kanal så ville jeg ha satt de to største modulene i de første slotene. Men på DDR1-systemer så er det ganske mange mulige fallgruver. Det kan hende at chipene bare er for forskjellige i måten de responderer på timings, kanskje BIOS gjør dårlige valg når den setter automatiske ("usynlige") innstillinger. DDR1 mangler den nyanserte kalibreringen av forskjellige signaler og drive strengths som DDR2 har, og mangel på intern terminering gjør også at datasignalene degraderes mye mer når det brukes flere brikker pr kanal. Hvis 1GB-modulene er single rank (dvs elektrisk/matematisk enkeltsidige) så har hver chip halv kolonnebredde i forhold til de små brikkene, og en slik sammenblanding er kun mulig med DDR2. Bortsett fra å eksperimentere med slot-valg, har jeg ikke noe annet tips enn å prøve å redusere klokkefrekvensen. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. august 2007 Forfatter Del Skrevet 11. august 2007 Hotbox: Nei, jeg har ikke testet auto, men jeg oppdaget en liten bommert. De gamle Crucial-brikkene hadde jeg presset til CL2.5 og jeg hadde glemt å endre innstillinger før jeg puttet inn de nye brikkene. Nå har jeg satt ned hastigheta til CL3.0 og 166MHz (PC2700) og det ser ut til å gå helt fint (Den er ikke helt ferdig med første pass i Memtest86+ ennå). Hvis dette går bra så prøver jeg CL3.0 og 200MHz. Forresten: På CL2.5 og 200MHz så gikk det bra med 2 brikker. (Enten Crucial-brikkene eller Corsair-brikkene) Det var bare kombinasjonen som ikke gikk så bra. Da fikk jeg bare opp spash-skjermen og kom ikke inn i bios eller bootet eller noe. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. august 2007 Forfatter Del Skrevet 11. august 2007 Jupp, dette fungerer jo som det skal på PC3200 CL3. Nå har den passet Memtest86+ to ganger med alle fire brikkene. Det er bare dårlig testing fra min side før jeg slenger ut en tråd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå