Gå til innhold

Eksportere til jpg med ramme fra Lightroom?

Anbefalte innlegg

• 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei,

slideshow i Lightroom er kun tilgjengelig som PDF.

Det finnes (som jeg vet om) INGEN måte å eksportere et bilde MED ramme i Lightroom.

Dette er en svakhet som jeg egentlig regner med vil bli forbedret ved et senere tidspunkt.

Rammene som man kan legge til ved printing har man ikke mulighet for å lage ved ren eksport. Heller ikke i web-modulen blir ramme "en del" av bildet, de blir bare lagt inn i html/flash.

Dersom du har photoshop eller lignende så kan du eksportere bildene fra lightroom slik du vil, og kjøre en batch operasjon på de etterpå der du legger til rammer, slik at det blir automatisert.

Håper dette hjelper.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Dersom du har photoshop eller lignende så kan du eksportere bildene fra lightroom slik du vil, og kjøre en batch operasjon på de etterpå der du legger til rammer, slik at det blir automatisert.

9392066[/snapback]

Kan man lage en batch også i Elements eller snakker du om Actions i fullversjonen av Photoshop?

Prøver, i likhet med trådstarter, å lage rammer på mange bilder. Har ikke testet dette i Lightroom, men skjønner nå at det ikke går.

Lenke til kommentar

9392066[/snapback]

Kan man lage en batch også i Elements eller snakker du om Actions i fullversjonen av Photoshop?

Prøver, i likhet med trådstarter, å lage rammer på mange bilder. Har ikke testet dette i Lightroom, men skjønner nå at det ikke går.

9393523[/snapback]

Jeg synes at rammene i Lightroom er veldig bra. Men har aldri vært borti batch og actions. Finnes det måter å overføre ramme actionen fra lightroom til PS?

Lenke til kommentar

Hei,

nå har jeg hverken Elements eller CS2/3 så nøyaktig HVORDAN man gjør det vet jeg ikke. Jeg har derimot lest en tutorial på det en gang og kan gjengi hoveddelene av det.

Det FINNES tutorials som beskriver hvordan man automatiserer dette osv. Dette kan jeg ikke nok om, men det er helt sikkert andre her som kan hjelpe med det.

Men for å sette dere i gang :

1. Åpne bildet dere skal legge ramme på i Elements/CS2/3.

2. Legg til et nytt "Layer" og lag dette 10 pixler større i hver retning.

(Dersom bildet er 200*300, så skal de nye layer'et være 210*310 for å få en kant på 5 pixler rundt bildet).

3. Sett fargen på det nye layer'et til ønsket farge, opacity 100% og legg det i bunnen under bildet.

Som sagt dette er tatt etter hukommelsen min fra en tutorial jeg leste.

Så det er sikkert flust med feil, men gir dere gjerne en ide om hvordan det utføres.

Dette er en prosess som kan automatiseres. Jeg vet ikke om man må ha "Actions" eller om det holder med "Batch" for å få løst dette på en fornuftig måte.

Lykke til.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...