rvenes Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 Er på litt tynn is her nå. Har sett opp exchange server heime, mai og alt funker men... det varer vel ikkje så lenge. Skulle sette opp MX recorden av surftown (dei som har domenet mitt) og valgte å sette den til min telenors ip for øyeblikket. Planen var å sette opp linken til min dyndns adresse, men det ville ikkje surftown ha noke ting av, så ta tok eg min ip i mangel på noke anna. Men dette må eg få endra på. Noken som veit om noken gratistjenester eller noken som ikkje koster ein formue som gjer at eg kan peike mx recorden min til den adressa også fra den til min dyndns adresse som igjen peiker til min telenor adresse? Eller noken andre bedre løysinger. Lenke til kommentar
rolvs Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 Vil ikke anbefale deg å kjøre exchange server på en Telenor linje siden ip adressen her blir endret hver gang du restarter modemet. Du vil altså få noe nedetid når modemenet er restartet og til dyndns adressen er oppdatert. Du bør helst ha fast ip, eller til nød en adresse som ikke endrer seg bortsett fra når ISP`en gjør endringer i sitt nett. Om du likevel vil gjøre dette, så må du sette opp et CNAME til dyndns adressen din i steden for en A adresse. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 11. august 2007 Forfatter Del Skrevet 11. august 2007 Ja, veit det er litt på kanten. Men dyndns adressa blir oppdatert ganske så fort. Også har eg lest noke med at ein kan kjøpe ein slags backup mail server som tar i mot mailen min om min server er nede. fleire mx recorder liksom. kan du sjå over her og sjekke kva som skal endres? blei ikkje heilt klok på den forklaringa di. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor dyndns adressa mi er venes.kicks-ass.net Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 Jeg ville nå aldri ha satt opp en mailserver på en dynamisk IP, siden det ikke er mulig å få dynamisk revers oppslag på det. Et reverse oppslag på en mailserver er jo nesten en nødvendighet i dag, ellers blir mail ofte rejected av andre mailservere. Reversoppslag på Telenors dynamiske IP adresser, gir alltid et-eller-annet.online.no, og online.no har SPF records, så det igjen øker faren for at mail blir rejected på de mailserverne som sjekker etter SPF. Du tenker på en backup MX peker, altså en mx peker til, med en lavere preferanse, som tar i mot mail dersom din egen mailserver går ned. De fleste ISP'er og webhotell tilbyr dette, men må settes opp av leverandøren. Men jeg vil sterkt anbefale å la være å kjøre en exchange server på en dynamisk IP adresse, og ihvertfall så lenge det er på et privat abb. En del spamfiltre sjekker bl.a for ordet "dynamic" og "dhcp" og "adsl" i hostname på reverse oppslag og rejecter på bakgrunn av det. I tillegg har du alle de som sjekker for SPF, og siden online.no har SPF, så er du like langt der. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 11. august 2007 Forfatter Del Skrevet 11. august 2007 Ok, så da går det ikkje da som eg tenkte meg. Da får eg vel kanskje snurre i gang mailservern på domenet mitt igjen og prøve å få til ein pop eller smtp connector til den. Bakdelen da er at det tar 15 min minimum før ein mail kjem fram, men det får heller våge seg. Finnes det pop / smtp connectorer til exchange 2007? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå