ulv666 Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 Jeg kjøpte en brukt DELL pc, med den fulgte det med xp home OEM versjon. Står ett serie nr på pc til XP. Men jeg må anntagelig selge Dell pc, kan jeg da formatere pc, og legge inn LINUX f.Eks(xp uten serie nr) , og legge inn windows på min nye pc, med seienummeret som fulgte med dell. Eller er det slik at det serie nr er bare beregnet for bruk med akkurat den Dell pc. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 XP lisensen følger med PC-en når du selger den, og er kun gyldig for den Dell PC-en. Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 XP lisensen følger med PC-en når du selger den, og er kun gyldig for den Dell PC-en. 9254903[/snapback] nja, err det xp du snakker om? vet ikke hvordan xp er, men ihvertfall med vista kan du bare ringe å si at pcen krasjet, så du måtte kjøpe en ny (tilsvarende), så får du reaktivert den. det microsoft selv har sagt (off the record) er at de driter i hvor mye du flytter på lisensen din. egentlig skal det ikke gå ann, men det du betaler for i retail versjonen er kundeservice, som er sinnsykt dyrt for microsoft..og det får du jo ikke med på oem :-) Lenke til kommentar
Bullseye2006 Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Jeg kjøpte en brukt DELL pc, med den fulgte det med xp home OEM versjon. Står ett serie nr på pc til XP. Men jeg må anntagelig selge Dell pc, kan jeg da formatere pc, og legge inn LINUX f.Eks(xp uten serie nr) , og legge inn windows på min nye pc, med seienummeret som fulgte med dell. Eller er det slik at det serie nr er bare beregnet for bruk med akkurat den Dell pc. 9254861[/snapback] Har selv hatt en DELL PC med OEM versjon av XP som jeg forsøkte å flytte. Det er ikke mulig. For det første er OEM versjonen låst til HK i følge MS's lisensregler, og for det andre vil du uansett få problemer med boot om du forsøker å kjøre den opp på nytt på en annen maskin. For orden skyld legger jeg ved oppdatert info ang. MS's regler for OEM versjoner: http://www.hardware.no/nyheter/programvare...-lisenser/35898 Å spare ved å kjøpe OEM kan bli dyrt .... Lykke til. Lenke til kommentar
p@ge Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 nei, jeg har selv OEM fra Dell, og det lar seg ikke gjør å overføre lisensen til en nye maskin, ikke heller alle OEM programmer som følge med, som lydkort eller bla bla bla lykke til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå