Gå til innhold

Studier ved videregående

Anbefalte innlegg

Quote:

On 2002-01-02 20:18, Milla skrev:

Det er som sagt helt greit når det gjelder skolens eksamner og caser, men ikke når det gjelder internasjonale certifiseringstester. Testene det gjelder er sertifiseringstestene til Microsoft, Cisco og CIW Foundations - de "tilhører" ikke IT-Akademiet.

Den typen regler finner du IKKE på statlige høyskoler.

Statlige høyskoler og universitet har frem til nå ikke tilbudt slike sertifikater i vesentlig grad heller (Sansynligvis mest pga. pris, statlige høyskoler skal jo være gratis).

Vi får som første kull muligheten til å ta Cisco sertifikater neste år, men vi får ikke vekttall for det så det kommer i tilleg til de 60vt vi allerede har.

Mesteparten av det som kreves av sertifikatene dekkes jo av kursene vi har i kommunikasjon og operativsystemer så akkurat det plastikkortet blir uansett mer en formalitet .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Milla skrev (2002-01-02 11:36):

Quote:

On 2002-01-02 10:26, Miniguru skrev:

Vel må si meg enig med deg.

Gikk også på NA. Edb prosjekt og mcse 2000. Ikke ferdig med å sertifisere meg på mcse enda (dvs. har tatt bare en så langt, men jobber med det), og ja jeg har fått jobb. trygg og godt betalt!!

Synd at prisen på testene har steget. Skulle helst tatt flere MCP'er før nyttår, men tiden strakk ikke helt til. Har nå tre (210, 215 og 217) og tenker å prøve meg på 216 om en uke.

Så du tok et MCSE kurs og ikke Nettverksadministrator med MCSE/CCNA?

Jeg går fulltidsstudiet (nettverk) og har fått jobb allerede. Skal kombinere studiet og jobb dette siste halvåret - kjekt at prøvetiden er over samtidig med skoleslutt, så jeg går rett i fast stilling da :smile:

Er det 210 du har tatt?

ja det er 210 jeg har tatt. 215 i løpet av januar tenkte jeg.

Ble litt mye med både skole/sertifisering i tillegg til jobben den første tida.

Nå har jeg fått litt mere "roen" og da går alt bedre.

Jeg søkte på deltidsjobb mens jeg gikk EDB prosjekt og det medførte etterhvert fulltids jobb :grin:

Lenke til kommentar

Quote:

Statlige høyskoler og universitet har frem til nå ikke tilbudt slike sertifikater i vesentlig grad heller (Sansynligvis mest pga. pris, statlige høyskoler skal jo være gratis).

Vi får som første kull muligheten til å ta Cisco sertifikater neste år, men vi får ikke vekttall for det så det kommer i tilleg til de 60vt vi allerede har.

Mesteparten av det som kreves av sertifikatene dekkes jo av kursene vi har i kommunikasjon og operativsystemer så akkurat det plastikkortet blir uansett mer en formalitet.

Du er langt utenfor temaet her. Det vil aldri bli aktuelt at en ikke får vitnemål på høyskole fordi en ikke har tatt bestemte MS, Cisco eller CIW tester.

Det er mange dyktige folk (med flere års erfaring) med MS Nettverk som får tøffe opplevelser på enkelte av testene frem mot MCSE - og det er stor strykprosent på f.eks 70-216. Men det vet du sikkert fra før.

Uansett; noen formalitet tror jeg neppe det blir å ta det plastikkortet.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-02 21:43, Milla skrev:

Quote:

Mesteparten av det som kreves av sertifikatene dekkes jo av kursene vi har i kommunikasjon og operativsystemer så akkurat det plastikkortet blir uansett mer en formalitet.

Du er langt utenfor temaet her. Det vil aldri bli aktuelt at en ikke får vitnemål på høyskole fordi en ikke har tatt bestemte MS, Cisco eller CIW tester.

Det er mange dyktige folk (med flere års erfaring) med MS Nettverk som får tøffe opplevelser på enkelte av testene frem mot MCSE - og det er stor strykprosent på f.eks 70-216. Men det vet du sikkert fra før.

Uansett; noen formalitet tror jeg neppe det blir å ta det plastikkortet.

Er testene på IT-akdemiet så veldig vanskerlige? Jeg vet det er 6000 sider på engelsk en må lese, men det meste er vel bare rettledning?

Lenke til kommentar

om du vil ta en høyskoleutdanning så er det lurt å ha litt gode mattekunnskaper,engelsk og eventuellt litt grafisk kunnskap om du vil ha litt web utvikling og litt mer kreativ peiling.

Går selv på Data og multimedieteknikk på Gjøvik og har det vel sånn passe bra. Fryktlig masse programmering i ulike språk og en må virkelig jobbe for å henge med.

Har du interesse i å vite hva som ligger bak mange av de grafikkprogrammene som blir brukt (blant annet hvordan filter i photoshop egentlig virker og sånne ting) så er denne lnjen ganske grei. Masse tykke databøker på pur engelsk, litt matte, bedriftsøkonomi, LITT filming og mulitmedia, men hoveddelen er programmering i ulike språk. Ta kontakt med en yrkesveielder eller ring en høyskole der du finner en linje du mener kan være interessant. Du bør ta studiekompetansen, men du kan kanskje bytte til en annen linje på videregående eller annen skole? Dritt å ta opp igjen når du runder 30 og er dritt lei microsoft helpdesk.

Lenke til kommentar

Quote:

Er testene på IT-akdemiet så veldig vanskerlige? Jeg vet det er 6000 sider på engelsk en må lese, men det meste er vel bare rettledning?

Ja, Microsoft sine sertifiseringstester er langt fra så enkle som de fleste tror før de har prøvd seg. Det er mange som har fått seg en overraskelse der.

Alle testene er på engelsk. Først får du beskrevet et senario, så kommer et spørsmål og du skal velge rett svar. På noen spørsmål får du vite at det er ett, to eller tre rette alternativer, men på andre står det bare at du skal velge alt som passer. Sistnevnte er de vanskeligste og de er det mange av på 216.

Du kan lese litt om testene her:

http://www.microsoft.com/traincert/mcp/mcs...equirements.asp

BlowKiss.gif

[ Denne Melding var redigert av: Milla på 2002-01-03 07:42 ]

Lenke til kommentar

Kom til å tenke på noe angående sertifiseringene som er inkludert i prisen; hva med når folk stryker? Er da prisen for å teste på nytt også inkludert?

En MCP koster 1.600,- pr 1.1.02 og dette er samme pris du betaler hvis du stryker og må ta den på nytt. Hør med IT-Akademiet hvor mange stryk som er inkludert i studieavgiften.

Jeg er ikke sikker på hva prisen pr MOUSE ligger på nå, men 6-700 ihvertfall.

Ja, jeg vet at det samme gjelder hvis en stryker når testene tas hos NA, men der er ingen tester inkludert i prisen (eller obligatorisk).

Poenget er bare at du må være forberedt på å måtte ut med mere penger hvis du stryker på noen tester. Sjekk det opp på forhånd.

Personlig synes jeg 17 år er vel ungt for denne type studie. Det at du ikke har fullført allmennfag og har lite erfaring bak deg, er heller ikke noe pluss. Disse studiene er intense, krever mye egenarbeid og at du er flink til å strukturere deg.

IT-Akademiet forsvinner ikke med det første (om det skulle gjøre det, så har du likevel NA :smile:). Jeg synes ihvertfall du skulle tenke godt igjennom saker og ting før du begynner - det er jo mye penger det er snakk om.

Uansett hva duvelger, så ønsker jeg deg lykke til :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...