Gå til innhold

Studier ved videregående

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem som sikkert flere av dere glupe datafolk kan hjelpe meg med :smile:

Jeg gikk GK på allmenne fag, og nå 1/2 år på ØA VK1. Det siste året har jeg vert syk (har vert borte i biokjemiske varer (!)) så jeg har ikke vert noe serlig på skolen. Jeg mener også jeg ikke passer på allmenne fag, og gjør nå en endring for å få noe jeg virkerlig liker.

Har tenkt å flytte over til IT-Akademiet, eller noe annet. Det er her jeg trenger deres hjelp. Er det noen som har gått noe "annet" enn Allmenne fag, som kan fortelle om jeg gjør noe FRYKTERLIG dumt her, eller om det er OK.

Noen som kan fortelle om finansiering? Jeg ser det koster rundt 80.000 året for IT-akademiet, og det er ikke akkuratt billig... Hadde tenkt å prøve å flytte i den studietiden, og få meg en jobb. Muligens flytte til Oslo. Jeg får vel støtte til dette av staten? Hvor mye? Er det 80K, eller er det noe men... her?

Fortell meg hva jeg skal gjøre? Jeg må gjøre noe snart ellers går jeg på veggen!

Noen som har noe dårlige erfaringer med dette?

HJELP!

Mvh

Aleksander Lyse

P.s Er det lett å finne en plass å bo i Oslo?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du ikke kan akseptere å bo på en 12kvm hybel og dele bad/kjøkken, er det nok håpløst å finne noe rimelig i Oslo. 5000-6000 kr er normal pris for en helt grei leilighet innenfor ring 3.

I utkantstrøkene er det noe billigere, men desto lengre reisevei.

Lenke til kommentar

IT-akademiet koster gjerne 80 000 spenn ja, så jeg ville nok anbefalt deg å heller tatt den samme utdannelsen på en Høyskole. Noe som er mye rimeligere enn IT-akademiet. Har hørt at en slik utdannelse er mey bedre enn de som it-ak tibyr. Tar jeg feil?

Lenke til kommentar

Jeg ville nok fullført studiekompetansen og gått videre på en offentlig høyskole/universitet, jeg tror du vil få en mye mer allsidig utdannelse der enn det it-akademiet kan tilby, spesielt med tanke på videre og etter-utdannelse (evt. cand.mag., mastergrad/hovedfag osv...)

Jeg studerer selv it i Molde og må si jeg er meget fornøyd med studiet, det virker som om de som går i private institusjoner har noe smalere opplæring (ofte verktøy/platform spesifike kurs) mens det offentlige satser på kunnskap som skal kunne tas i bruk også i nye og ukjente sammenhenger.

Nå vet ikke jeg nok om it-akademiet til å kunne si noe spesielt hverken for eller imot de spesielt, men jeg vet hva jeg ville gjort.

Så får du også mulighet til å gå andre steder i landet... jeg kan bare snakke for min egen del, men det er deilig å slippe å bo i Oslo, studentmiljøet er stort sett best i de mindre byene.

Lenke til kommentar

Skal du bo i oslo er kollektiv å anbefale.får ikke noe som er billigere enn det:) angående It-akademiet så er ikke det den billigste utveien, men jeg fikk tilbud om å nedbetale i månedsavdrag..

Jeg sto over det tilbudet, siden dama mi går der så har hun alle studie bøkene....leser sammen med hun og har tenkt til å ta eksamene der...kurset hun går på er It-kandidat. Det koster nesten 80000kr, men når jeg bare tar eksamene så havner det på ca 16000kr...Eneste som er litt dumt er at da får du ikke med deg den praktiske delen. Kan du ikke noe innen den kategorien du skal starte med så er vell det egentlig ingen løsning for deg.

kjenner også en som fikk hele studiet betalt av Arbeidskontoret...

Lenke til kommentar

Personlig ville jeg valgt NæringsAkademiet (og det har jeg også gjort). De er en del av NKI-stftelsen som har drevet med undervisning helt siden 1959, og har derfor også en god del år og erfaring bak seg.

Forøvrig liker jeg kurssammensetningen til NA bedre, ihvertfall for de studiene som har vært aktuelle for meg.

Prisen på IT-Akademiets studier ligger en del høyere enn på studiene hos NA. Årsaken er at IT-Akademiet har inkludert kostnadene på internasjonale sertifiseringer i studieprisen. Dette har ikke NA gjort, og det er en fordel for de som ikke har noe ønske om (eller fotutsetning for) å ta sertifiseringene.

Går du f.eks bare IT-kandidat eller IT-prosjekt (som ligger et hakk høyere), blir det flere å kjempe mot på arbeidsmarkedet enn om du spesialiserer deg innen et bestemt område - f.eks nettverk, programmering, SQL-databaser.

Lenke til kommentar

Quote:

Milla skrev (2002-01-02 01:06):

Personlig ville jeg valgt NæringsAkademiet (og det har jeg også gjort). De er en del av NKI-stftelsen som har drevet med undervisning helt siden 1959, og har derfor også en god del år og erfaring bak seg.

Forøvrig liker jeg kurssammensetningen til NA bedre, ihvertfall for de studiene som har vært aktuelle for meg.

Prisen på IT-Akademiets studier ligger en del høyere enn på studiene hos NA. Årsaken er at IT-Akademiet har inkludert kostnadene på internasjonale sertifiseringer i studieprisen. Dette har ikke NA gjort, og det er en fordel for de som ikke har noe ønske om (eller fotutsetning for) å ta sertifiseringene.

Går du f.eks bare IT-kandidat eller IT-prosjekt (som ligger et hakk høyere), blir det flere å kjempe mot på arbeidsmarkedet enn om du spesialiserer deg innen et bestemt område - f.eks nettverk, programmering, SQL-databaser.

Vel må si meg enig med deg.

Gikk også på NA. Edb prosjekt og mcse 2000. Ikke ferdig med å sertifisere meg på mcse enda (dvs. har tatt bare en så langt, men jobber med det), og ja jeg har fått jobb. trygg og godt betalt!!

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-02 10:26, Miniguru skrev:

Gikk også på NA. Edb prosjekt og mcse 2000. Ikke ferdig med å sertifisere meg på mcse enda (dvs. har tatt bare en så langt, men jobber med det), og ja jeg har fått jobb. trygg og godt betalt!!

Synd at prisen på testene har steget. Skulle helst tatt flere MCP'er før nyttår, men tiden strakk ikke helt til. Har nå tre (210, 215 og 217) og tenker å prøve meg på 216 om en uke.

Så du tok et MCSE kurs og ikke Nettverksadministrator med MCSE/CCNA?

Jeg går fulltidsstudiet (nettverk) og har fått jobb allerede. Skal kombinere studiet og jobb dette siste halvåret - kjekt at prøvetiden er over samtidig med skoleslutt, så jeg går rett i fast stilling da :smile:

Er det 210 du har tatt?

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-02 11:36, Milla skrev:

Quote:

On 2002-01-02 10:26, Miniguru skrev:

Synd at prisen på testene har steget. Skulle helst tatt flere MCP'er før nyttår, men tiden strakk ikke helt til. Har nå tre (210, 215 og 217) og tenker å prøve meg på 216 om en uke.

Så du tok et MCSE kurs og ikke Nettverksadministrator med MCSE/CCNA?

Jeg går fulltidsstudiet (nettverk) og har fått jobb allerede. Skal kombinere studiet og jobb dette siste halvåret - kjekt at prøvetiden er over samtidig med skoleslutt, så jeg går rett i fast stilling da :smile:

Er det 210 du har tatt?

Hvordan har dere fått jobb? Søker dere eller blir dere spurt?

Lenke til kommentar

Anbefaler IKKE IT-akademiet. Har ikke gått der selv, men har hørt mye dårlig om det. (som at det er mye tull me utlevering av karakterer osv). Det koster mye, og utdannelsen man får der en under middels. Det spørs selvsagt hvilken utdannelse du er ute etter. IT-akademiet er mer opptatt av å lære spesifikke programmer enn å lære studentene data generelt. Oppfattningen jeg har fått selv (og hørt fra andre) er at jobbtilbudet etter endt utdanning er dårlig. Man FÅR jobb (tror jeg), men en blir ofte pålagt dritt-jobbene firmaer ikke vil gjøre selv (lage/drive hjemmesider...kan være gøy en stund, men tror meg, EN BLIR LEI!)

Ville anbefalt at du gjorde ferdig almenn først. Da har du ihvertfall alternativer, enten ved en offentlig høyskole, eller f.eks DPH (Den Politekniske Høyskole, også infor NKI). Dette er en skole som er spesialiserer seg innenfor IT på en litt annen måte (lærer grunnleggende data, hva som skjer, utvikling av systemer og applikasjoner osv. Se mer på http://www.dph.no) Dette koster også en god del (nærmere 25 000kr i semesteret), men d overgår IT-akademiet på flere områder.

ps. Jeg kjenner ikke veldig godt til it-akademiet, så alt jeg har sagt om dem er under forbehold...

Lenke til kommentar

Quote:

Hvordan har dere fått jobb? Søker dere eller blir dere spurt?

Jeg var ikke arbeidssøker, men fikk telefon med forespørsel om jeg var interessert. Takket nei først, men ombestemte meg. Sendte inn en CV, var til intervju og vips så fikk jeg en flott julegave :smile:

Lenke til kommentar

Ok. Nå har jeg snakket med en haug folk som har gått på IT-akademiet + en haug rådgivere.

Jeg er nå rådet til å ta følgende fag:

1. år: IT-kandidat: 72,200

2. år: Nettverkskandidat: 87,500

Jeg vil etter det ha følgede kunnskaper/sertfikater innen:

- MOUS Word Core

- MOUS Excel Core

- MOUS Access

- A+

- I-Net+

- Implementing and Administering Windows 2000 Professional

- Implementing and Administering Windows 2000 Server

- CCNA sertifisering

- 5 MCP-sertifiseringer innen nettverk (Windows 2000)

Ser dette greit ut?

Hvor må jeg gå for å finne hybel/ plass å bo i Oslo området/ nært IT-akademiet?

Lenke til kommentar

tenkte jej ikke skulle bruke ett nytt sitat...

bare lurer på om jej må ha høge karakterer for å få en middels jobb innen data...?

kommer jej inn med 4`ere?

hva er d faget som teller mest innen data utdannelse?

er tysk vikti? (fikk 2+ der, ganske dårli..men tysk er jo dødskjedli!!)

?

Lenke til kommentar

Jeg reagerer veldig på en ting hos IT-Akademiet:

"Vitnemål utstedes av IT-Akademiet når alle sertifiseringer er bestått."

Det vil altså si at de som ikke klarer alle sertifiseringene, heller ikke vil få vitnemål med deltakelse og karakterer fra studiet.

Det er mange som tar slike studier, som etter en stund bare må innse at sertifiseringsdelen ikke er noe for dem. Det finnes også de som ikke vil ta noen sertifiseringer. Får de virkelig ikke vitnemål da?

Som sagt er dette med sertifiseringer en valgsak hos NA. Vitnemål får du når du har bestått alle eksamner og evtuelle caser. Internationale sertifiseringer bestemmer hver enkelt student selv om de vil ta.

Etter min mening er IT-Akademiet med denne bestemmelsen med på å "nedvurdere" (hvis det går an å bruke det ordet, kom ikke på noe annet i farta) betydningen/verdien av MCSE-sertifisering.

De som ikke har forutsetning for, eller den helt store interessen for nettverk, vil nok lettere ty til braindumps og bruke disse for å komme seg igjennom sertifiseringsprogrammet - uten egentlig å få økt kunnskapen nevneverdig. Dette altså hvis de ikke får vitnemål uten testene.

Da jeg gikk IT-Prosjekt (EDB-Prosjekt) var jeg den eneste i klassen som tok MCP i løpet av skoleåret. I den andre klassen var de 3 som sertifiserte seg. Husker ikke i farten hvor mange studenter vi var i hver klasse, men hvis vi sier 20 så blir det altså 4 av 40 studenter som tok 1 eller 2 MCP'er hver!

Jeg tror arbeidsmarkedet er best tjent med at de som ikke kan nettverk eller har interessen - lar sertifiseringene ligge.

(Skulle skrive mer her, men fikk akkurat en middagsinvitasjon :smile:)

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-02 19:43, goggen skrev:

Det at man ikke får vitnemål hvis ikke alt er bestått, er helt vanlig, også ved statlige høgskoler. Ingenting å reagere på :smile:

I stedet får du en karakterutskrift om ikke alt er stått.

Det er som sagt helt greit når det gjelder skolens eksamner og caser, men ikke når det gjelder internasjonale certifiseringstester. Testene det gjelder er sertifiseringstestene til Microsoft, Cisco og CIW Foundations - de "tilhører" ikke IT-Akademiet.

Den typen regler finner du IKKE på statlige høyskoler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...