johj Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 Hei, Jeg har i det siste fått store problemer med min Zepto Znote 6214W laptop. Når jeg starter maskinen normalt får jeg følgende blåskjerm etter XP-logoen har stått og holdt på en stund: A problem has been detected and windows has been shut down to prevent damage to your computer. IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL If this is the first time you've this stop error screen, restart your computer. If this screen appears again, follow these steps: Check to make sure any new hardware or software is properly installed. If this is a new installation, ask your hardware or software manufacturer for any windows updates you might need. If problems continue, disable or remove any newly installed hardware or software. Disable BIOS memory options, such as caching or shadowing. If you need to use a safe mode to remove or disable components, restart your computer and press F8 to select advanced startup options, and then select safe mode. Technical information: *** Stop: 0x0000000A (0xF00018BC, 0x0000001C, 0x00000000, 0x805029E0) Beginning dump of physical memory Physical memory dump complete. Contact your system administrator or technical support group for further assistance. Denne meldingen vises kun i 1/4 sekund før PCen starter på nytt og prøver å boote igjen. Samme gjentar seg i det uendelige. Den har klart å boote hvis jeg først starter maskinen i Safe Mode og deretter i vanlig modus. Først trodde jeg dette kunne ha med overheating å gjøre da akkurat denne laptopen er kjent for å ha slike problemer og den har blitt veldig varm og frøset etter lengre spilling. Jeg fulgte instruksjonene i tråden Zepto Znote 6214W erfaringstråd og rensket maskinen for støv samt fjernet klistremerket på tastaturet som sitter over viften. Det ser altså ut til at dette er et annet problem enn overheating da jeg fikk blåskjermen første gang jeg prøvde å boote etter jeg fjernet klistremerket, og maskinen derfor var kald. Hva skal jeg gjøre? Noen som klarer å tolke denne kryptiske feilmeldingen? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 Veldig sansynligvis en av disse tre (i synkende rekkeølge av sansynlighet): - Overopphetet CPU - Defekt RAM (test med memtest) - Problemdriver (har du installert en nye en rett får problemet oppsto?) Det var kanskje ikke akkurat så begrenset svar som du ville ha, men denne feilbeskjeden kan komme på en del forskjellige ting, og hvis du går gjennom listen der så er jeg 90% sikker på at du finner problemet blandt en av de nevnte tingene. -Stigma Lenke til kommentar
Urbanlapp Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 Jeg hadde det samme problemet, jeg fjernet brannveggen og problemet ble borte. Brukte bare XP sin innebygde brannvegg, og problemet var borte. Verdt et forsøk? Lenke til kommentar
johj Skrevet 11. august 2007 Forfatter Del Skrevet 11. august 2007 Veldig sansynligvis en av disse tre (i synkende rekkeølge av sansynlighet): - Overopphetet CPU - Defekt RAM (test med memtest) - Problemdriver (har du installert en nye en rett får problemet oppsto?) Det var kanskje ikke akkurat så begrenset svar som du ville ha, men denne feilbeskjeden kan komme på en del forskjellige ting, og hvis du går gjennom listen der så er jeg 90% sikker på at du finner problemet blandt en av de nevnte tingene. -Stigma 9254319[/snapback] Takk for svar! Jeg er 100% sikker på at problemet ikke har med overopphetet CPU å gjøre da maskinen var fullstendig kald da jeg startet opp og fikk blåskjermen. Jeg skal kjøre memtest så snart jeg får mulighet til det. Angående driver så oppgraderte jeg nvidia-driveren for ikke så lenge siden, men problemet oppsto ikke før et par dager senere. Jeg kan prøve å installere en tidligere driver kanskje? Lenke til kommentar
johj Skrevet 11. august 2007 Forfatter Del Skrevet 11. august 2007 Jeg hadde det samme problemet, jeg fjernet brannveggen og problemet ble borte. Brukte bare XP sin innebygde brannvegg, og problemet var borte. Verdt et forsøk? 9254387[/snapback] Såvidt jeg kan se så har jeg ingen annen brannmur enn windows' innebygde... Lenke til kommentar
johj Skrevet 11. august 2007 Forfatter Del Skrevet 11. august 2007 Da har jeg kjørt memtest (http://hcidesign.com/memtest/) en stund og har fått over 40 feil. Det er tydelig at RAMen min er dårlig, så dette er kanskje grunnen til problemet... Jeg får kontakte NetShop support, sukk... Lenke til kommentar
johj Skrevet 11. august 2007 Forfatter Del Skrevet 11. august 2007 Har nå kjørt Memtest-86 og der fikk jeg ingen feil. Hvilken memtest kan jeg stole på? Lenke til kommentar
johj Skrevet 11. august 2007 Forfatter Del Skrevet 11. august 2007 Installerte nå en eldre driver fra nvidia som Zepto har listet som "Trusted". Samme blåskjerm. Lenke til kommentar
KasperAndersen Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Hej Fandt frem til denne diskussion via google. Ser ud til vi 2 har præcis samme problem. Min Zepto Znote 6214W laver nemlig samme fejl. Som du kan se har jeg lavet en besked om det på et dansk IT-forum. http://www.eksperten.dk/spm/791343 Vil kigge lidt nærmere på denne besked de kommende dage, håber du finder ud af noget. Lenke til kommentar
Hudrin Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 avinstaller nvidias drivere, installer på nytt men UTEN network manager/firewall når du får spørsmål om det..når den er installert lager det kjempekrasj med xp firewall å alt mulig annet, denne løsningen burde forrsten vært sticky, hjulpet mange med det problemet å alltid vært den feilen..så slipper man å sitte der å tenker at det er ramproblemer etc etc,.. håper uansett det fikser seg Lenke til kommentar
johj Skrevet 12. august 2007 Forfatter Del Skrevet 12. august 2007 avinstaller nvidias drivere, installer på nytt men UTEN network manager/firewall når du får spørsmål om det..når den er installert lager det kjempekrasj med xp firewall å alt mulig annet, denne løsningen burde forrsten vært sticky, hjulpet mange med det problemet å alltid vært den feilen..så slipper man å sitte der å tenker at det er ramproblemer etc etc,.. håper uansett det fikser seg 9265060[/snapback] Jeg prøvde først å avinstallere nvidia-driveren. Etter jeg hadde gjort det ble jeg bedt om å reboote, noe maskinen klarte uten blåskjerm. Så installerte jeg nvidia-driverne (fra Zepto) på nytt, men med windows firewall og AVG antivirus DISABLET. Jeg fikk ingen spørsmål om network manager/firewall under selve installasjonen av nvidia-driverne. Merk at jeg har et Nvidia Go-kort som nvidia ikke gir ut drivere for direkte. Første reboot etter installasjonen gikk fint. Andre reboot fikk jeg samme blåskjerm igjen... Er det noe jeg ikke har gjort riktig her? Skal prøve å avinstallere AVG antivirus fullstendig nå og se hvordan det går. Lenke til kommentar
johj Skrevet 12. august 2007 Forfatter Del Skrevet 12. august 2007 Da prøvde jeg å skru av AVG antivirus, og det ser ut til at det fikset problemet! Fantastisk! Tusen takk for alle svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå