Gå til innhold

ingen oppstart med 4x1024mb

slunde

Anbefalte innlegg

har nettopp bygd ny pc.

etter masse feiling har eg komt fram til et problem eg ikkje klarer å løyse.

klarer rett og slett ikkje å starte pcen med 4gb minne (4x1024mb)

har testa alle brikkene og minneplassane. ingen ting galt med dei.

det som skjer er at cpu vifta går på fult heile tida, og eg får ikkje bilde på skjermen.

mine specs er som følger:

asus p5kc hovedkort

intel q6600

asus geforce 8800gts 640

seagate barracuda 250gb

corsair 620w psu

2xCorsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's

vista business 64.

noken som kan vere behjelpelige med dette problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken hastighet kjører minnebrikkene dine på?

Jeg hadde også problemer med 4GB minne i maskinen når jeg kjørte de på 800Mhz med mitt Foxconn-hovedkort.

Så det jeg gjorde var å sette de helt ned til 533Mhz i BIOS siden alle slotene var i bruk.(Mitt hk takler ikke mer enn 667Mhz når alle slotene er i bruk)

Jeg mener at Vista også har minneproblemer ved ny-installasjon, så du bør ta ut en brikke, laste ned alle oppdateringer(hvis du ikke har gjort det) og så prøve den andre brikken i samtidig, etter det.

Lenke til kommentar
Hvilken hastighet kjører minnebrikkene dine på?

Jeg hadde også problemer med 4GB minne i maskinen når jeg kjørte de på 800Mhz  med mitt Foxconn-hovedkort.

Så det jeg gjorde var å sette de helt ned til 533Mhz i BIOS siden alle slotene var i bruk.(Mitt hk takler ikke mer enn 667Mhz når alle slotene er i bruk)

Jeg mener at Vista også har minneproblemer ved ny-installasjon, så du bør ta ut en brikke, laste ned alle oppdateringer(hvis du ikke har gjort det) og så prøve den andre brikken i samtidig, etter det.

9254499[/snapback]

dei kjøre på 800mhz.

hovedkortet skal takle det. Tviler på at det er windows sin feil, da eg ikkje får opp noke som helst på skjermen når eg har 4 brikker i. Og det var sånn før eg installerte windows og. Med 3 brikker fungerer det fint. Kjedelig å ha ei brikke eg ikkje får brukt...

Endret av slunde
Lenke til kommentar

Jeg har vært borti akkurat samme problem på P5K vanilla med OCZ XTC Gold brikker. PCen var imidlertid montert av nettbutikken og de holder for tiden på med å finne ut hvilke minnebrikker de skal ha i denne maskinen for å få den til å funke stabilt på Vista x64.

Lenke til kommentar
Jeg har vært borti akkurat samme problem på P5K vanilla med OCZ XTC Gold brikker. PCen var imidlertid montert av nettbutikken og de holder for tiden på med å finne ut hvilke minnebrikker de skal ha i denne maskinen for å få den til å funke stabilt på Vista x64.

9255185[/snapback]

så eg kan i værste fall måtte risikere og skifte ut minnebrikkene altså?

håpa det er nok å flashe bios

Lenke til kommentar

9255185[/snapback]

så eg kan i værste fall måtte risikere og skifte ut minnebrikkene altså?

håpa det er nok å flashe bios

9255224[/snapback]

Jeg kan ikke nok om dette til å gi noe godt svar, men jeg har i alle fall fått inntrykk av at nettbutikken sliter med å få ting til å fungere stabilt med 4x1024mb brikker og har testet litt forskjellig. Om de har flashet eller ikke har jeg ingen anelse om, men jeg vil jo tro at de har prøvd/prøver det meste.

Lenke til kommentar
Sitter her å sliter med akkurat samme problem. Når jeg har 4-minnemoduler på HK, får jeg bare svart skjerm under oppstart og hvis jeg fjerner 2 så starter den problemfritt - ihvertfall av og til. :ermm:

9259688[/snapback]

kjedelige greier det her altså. skriv viss du finner ut av det!

lurer på å skrive inn til asus og høre om dei har peiling. er berre så forferdelig masse informasjon en må oppgje når en sende inn via asus.com :cry:

Lenke til kommentar

Har du flashet BIOS? Jeg prøvde dette nå, men etter 70% av flashinga bootet pc'n og da fikk jeg bare en sort skjem igjen - selv med bare 2 minnebrikker tilkoblet. Resatte CMOS igjen og det funker fortsatt ikke 2 minnebrikker.

Jeg hadde også problemer med 4GB minne i maskinen når jeg kjørte de på 800Mhz  med mitt Foxconn-hovedkort.

Hvordan senker man hastigheten på minnebrikkene da?

Endret av håvard87
Lenke til kommentar
Etter å ha lest litt rundt tror jeg å senke minnehastigheten til 667mHz kan løse problemet. Spørsmålet mitt er nå da; hvordan setter jeg ned hastigheten? Og må volten senkes også? Det OCZ-minne jeg har kjører ihvertfall på 800mHz/2.1volt fra fabrikk tror jeg.

9260386[/snapback]

Ok you guys! et lite gjennombrudd her. senka minnehastigheten til 667mHz og satt inn den fjerde minnebrikka. Pcen starta :)

MEN - i vista står det at der kun er 3gb minne. (kjører 64bits versjonen)

Har hørt at en må ha en patch for å få det til å vise 4 gb? noken som veit kor den patchen er å finne?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...