Gå til innhold

Spørsmål til kristne om dyr


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tror du virkelig universet har en vegg?

9296220[/snapback]

Har jorda en vegg?

9297086[/snapback]

 

Det blir noe helt annet. Jorda er en fysisk ting.

9301510[/snapback]

 

Universet er også en fysisk ting. Universet utvider seg hele tida, altså kan det ikke være uendelig.

Lenke til kommentar

Tja, det er ikke så veldig enkelt å vri huet rundt dette.

Et eksempel ar at om en tenker seg at en tok et målebånd og dro avsted i lysfart for å måle lengden til, tja nærmeste galakse og deretter målte avstanden tilbake igjen så ville en se at målet stemte mhp galaksens fart fra oss og tiden vi brukte frem og tilbake og alt det der. Men målebåndene derimot ville det vært stor forskjell på idet det du brukte til slutt ville hatt større avstand mellom målestrekene enn det første.

Dette er en direkte følge av at universte utvider seg.

Med utvidelsen følger også at en får annen oppfatning av relativ tid, lengde og masse over nettopp tid. Dog er denne tiden mye lengre enn det vi kan forvente å eksistere, innviklede saker det der, men det kan forstås gjenom teori for den som gidder å pløye litt fysikk.

 

En liten fotnote om noe som har irritert meg en smule (joda, jeg er en pedant):

Mange hyler om seg om "når" BB skjedde, hva var før osv, osv...

Det de glemmer helt er at tidsbegrerpet i sammenheng med forholdene som rådet i denne singulariteten ikke kan sammenlignes med det vi er vant til å relatere oss til i dagliglivet.

Å utlede dette via vår dagligdagse newtonske fysikkoppfatning blir som å spørre "hur bredt har ni hoppat" og faktisk forvente et fornuftig svar ;)

 

Uansett, en kan ikke definere en grense for universet, da grensen endrer seg konstant, ei heller kan en si at det er uendelig.

Tenk på det som å måle omkretsen, utfra sentrum, på innsiden av en ball som blåses opp. Ikke noen lett sak, men en kan fint regne ut forandringen med etpar gitte parametre, og det er det som astronomene har gjort.

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
Så de kristne tror ikke på liv på andre planeter...Kan vi dermed konkludere med at kristne generelt er dummere enn oss andre?

9282584[/snapback]

Ikke dummere, bare mindre smarte.

9288094[/snapback]

 

Næmmen... I alle dager da...

Hvordan i all verden kan dette kobles mot om noen er dum eller smart?!?

 

er man smartere om man tror det finnes liv andre steder enn på jorda?

er man dummere om man tror det motsatte?

 

Vi har per i dag ingen beviser for at det finnes liv (av ikke-jordisk opphav) andre steder enn akkurat her på kula vår...

 

Alt bunner i tro eller ikke tro, akkurat som når det gjelder religion.

Man kan tro at det finnes eller ikke, men det sier ingenting om inteligensen på vedkommende...

Lenke til kommentar
Så de kristne tror ikke på liv på andre planeter...Kan vi dermed konkludere med at kristne generelt er dummere enn oss andre?

9282584[/snapback]

Ikke dummere, bare mindre smarte.

9288094[/snapback]

 

Næmmen... I alle dager da...

Hvordan i all verden kan dette kobles mot om noen er dum eller smart?!?

 

er man smartere om man tror det finnes liv andre steder enn på jorda?

er man dummere om man tror det motsatte?

 

Vi har per i dag ingen beviser for at det finnes liv (av ikke-jordisk opphav) andre steder enn akkurat her på kula vår...

 

Alt bunner i tro eller ikke tro, akkurat som når det gjelder religion.

Man kan tro at det finnes eller ikke, men det sier ingenting om inteligensen på vedkommende...

9304903[/snapback]

 

Nei, å tro på liv på andre planeter er ikke det samme som religion. Vi har gode grunner til å tro at det finnes liv der ute, ikke minst fordi vi vet at det finnes liv på vår egen planet. Guder vet man derimot ingenting om. Det er utrolig dumt å anta et den kristne guden eksisterer.

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Så de kristne tror ikke på liv på andre planeter...Kan vi dermed konkludere med at kristne generelt er dummere enn oss andre?

9282584[/snapback]

Ikke dummere, bare mindre smarte.

9288094[/snapback]

 

Næmmen... I alle dager da...

Hvordan i all verden kan dette kobles mot om noen er dum eller smart?!?

 

er man smartere om man tror det finnes liv andre steder enn på jorda?

er man dummere om man tror det motsatte?

 

Vi har per i dag ingen beviser for at det finnes liv (av ikke-jordisk opphav) andre steder enn akkurat her på kula vår...

 

Alt bunner i tro eller ikke tro, akkurat som når det gjelder religion.

Man kan tro at det finnes eller ikke, men det sier ingenting om inteligensen på vedkommende...

9304903[/snapback]

Nei, å tro på liv på andre planeter er ikke det samme som religion. Vi har gode grunner til å tro at det finnes liv der ute, ikke minst fordi vi vet at det finnes liv på vår egen planet. Guder vet man derimot ingenting om. Det er utrolig dumt å anta et den kristne guden eksisterer.

9307671[/snapback]

Nei, jeg sier ikke at det er det samme som religion.

Man tror eller lar være... Både når det gjelder religion eller grønne menn fra Mars (eller andre steder)

Å linke dette til noens intelligens er drøyt.

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Så de kristne tror ikke på liv på andre planeter...Kan vi dermed konkludere med at kristne generelt er dummere enn oss andre?

9282584[/snapback]

Ikke dummere, bare mindre smarte.

9288094[/snapback]

 

Næmmen... I alle dager da...

Hvordan i all verden kan dette kobles mot om noen er dum eller smart?!?

 

er man smartere om man tror det finnes liv andre steder enn på jorda?

er man dummere om man tror det motsatte?

 

Vi har per i dag ingen beviser for at det finnes liv (av ikke-jordisk opphav) andre steder enn akkurat her på kula vår...

 

Alt bunner i tro eller ikke tro, akkurat som når det gjelder religion.

Man kan tro at det finnes eller ikke, men det sier ingenting om inteligensen på vedkommende...

9304903[/snapback]

Nei, å tro på liv på andre planeter er ikke det samme som religion. Vi har gode grunner til å tro at det finnes liv der ute, ikke minst fordi vi vet at det finnes liv på vår egen planet. Guder vet man derimot ingenting om. Det er utrolig dumt å anta et den kristne guden eksisterer.

9307671[/snapback]

Nei, jeg sier ikke at det er det samme som religion.

Man tror eller lar være... Både når det gjelder religion eller grønne menn fra Mars (eller andre steder)

Å linke dette til noens intelligens er drøyt.

9318096[/snapback]

 

 

Tro har jo noe med inteligens å gjøre, det er en grunn til at en konservativ kristen ikke vil være den første til å lage kald fusjon. Jeg syntes dem som "tror" må være teite :). Mener ikke dette for å såre noen, jeg sier bare min mening

Lenke til kommentar
Så de kristne tror ikke på liv på andre planeter...Kan vi dermed konkludere med at kristne generelt er dummere enn oss andre?

9282584[/snapback]

Ikke dummere, bare mindre smarte.

9288094[/snapback]

 

Næmmen... I alle dager da...

Hvordan i all verden kan dette kobles mot om noen er dum eller smart?!?

 

er man smartere om man tror det finnes liv andre steder enn på jorda?

er man dummere om man tror det motsatte?

 

Vi har per i dag ingen beviser for at det finnes liv (av ikke-jordisk opphav) andre steder enn akkurat her på kula vår...

 

Alt bunner i tro eller ikke tro, akkurat som når det gjelder religion.

Man kan tro at det finnes eller ikke, men det sier ingenting om inteligensen på vedkommende...

9304903[/snapback]

 

 

 

Alt har ikke med "tro" å gjøre, kansjen for at "gud" finnes er 0.

 

Det finnes 800 milliarder galaxer, og hver galaxe har over 1000 milliarder stjerner. Som vi kan måle oss fram til da.

 

Jeg vil si at kjansene er forbanna mye større en at "gud" finnes.

 

Så ja, det er greit å tro på liv i rommet, men å valse rundt her tåkete oppi hodet å "be" til "gud" er sinnsykt. Jeg blir dårlig når jeg tenker på det. Skaff dere en annen hobby

Lenke til kommentar
Kan du ta på universet?

9302055[/snapback]

Kan du ta på en tanke? Et ord? En følelse?

 

Ja, universet er en "ting", men en abstrakt "ting".

9304817[/snapback]

 

 

Hva i all verden er det du prøver å si?

 

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...abet=n&renset=j

 

II abstrak't a2 (fra lat., se *abstrahere)

1 som bare kan fattes gjennom tanken; uten direkte forbindelse med livet, mots III *konkret a- tenkning / matematikk er en a- vitenskap / a- kunst nonfigurativ kunst, der vekten er lagt på farge, form og komposisjon

 

Prøver du å påstå at vi bare kan sanse universet gjennom taker? For å si det enkelt så kan du både se og ta på universet. Universet er i aller høyeste grad konkret og ikke under noen som helst omstendighet omtvistelig. Følelser og tanker derimot er abstrakte.

 

Du må være rimelig forvirret hvis du tviler på at universet eksisterer siden det er et fysisk fenomen.

 

Når man så kommer over på diskusjonen om universet er uendelig eller utvider seg så blir det en diskusjon vi enda ikke kan besvare vitenskapelig. Det vi vet er at vårt solsystem endrer seg over tid og mye tyder vel på at andre solsystemer også endrer seg over tid.

 

Jeg vil si at religion ofte står i veien for utvikling av intelligens og ikke nok med det, men i mange tilfeller motarbeider religioners tilhengere vitenskapen og intelligensen.

 

En ganske bastant uttalelse vil nok mange si, men er det ikke sant? Kristne legger Bibelen til grunn for sin intelligens, hvis vitenskapen strider mot det som står i Bibelen så kan det jo ikke være sant. Det gjør at kristne i mange tilfeller lukker øynene for vitenskapelige beviser.

 

Jeg synes også at det er litt vittig at kristne kan si at vitenskapen ikke kan bevise noe som helst og at alt vitenskapen står for er usannsynlig og toskeskap når de i neste øyeblikk sier at Noah hadde 2 av alle verdens dyr, planter og insekter på en båt han selv hadde bygd. Er folk klar over hvor stor en slik båt måtte ha vært? Er folk klar over hvor lang tid det ville tatt og hvor mange trær som hadde gått med for å få til noe slikt? Er folk klar over hvor usannsynlig noe slikt er og at det ikke finnes det eneste snev av beviser for at Noah gjennomførte dette annet enn en bok som er ~2000 år gammel? Kanskje det er på tide å innse at vitenskapen tross alt har litt mer belegg for sine uttalelser enn det Bibelen og de troende har?

Lenke til kommentar
Jeg tror at det må være ett eller annet større enn oss fordi vi er så  dårlige rent logisk :) hvis vi skulle bare durt avgårde i samme fart som nå ville vi ikke finnes om ett par 100 år tror jeg.. ville blitt stille da.. Men jeg tror at en dag vil en eller annen form for mektighet si stopp, gjøre noe stort og alle vil knele...

 

Moral - Hvor kommer den fra? Hvorfor har vi den? og hva me forelskelse og andre følelser.. hvorfor er de der hvis vi kommer fra suppe og sten? logikken min stopper på at det må finnes en begynnelse og en slutt.. for meg er det det jeg baserer alt av tankegangen min på.. kalles logikk...

 

Jorden - Alt som vokser rundt meg.. meg selv.. babyer.. det har en mening, men hvis vi kommer fra ett stort smell har vi ingen mening utenom vår egen tilfredstillelse og den teorien ser bort ifra vår moral ovenfor andre, samvittighet og hvorfor i all verden vi er så mange (hvorfor vi ikke bare har drept hverandre slik at vi kan ha den for oss selv)

 

var veldig trøtt nå så jeg slutter her.. spør gjerne om mer interessante ting om min tro jeg er interessert i å svare så godt jeg kan..

9282644[/snapback]

 

Hehe, og utfra dette konkluderer du med den logiske slutning at GTs fordømmende og homofilihatende Gud må eksistere?

 

Jeg synes ikke den kristne logikken holder mål. At dere selv ikke er i stand til å forstå hvorfor dyreriket er så komplisert eller at vi har moral, betyr slett ikke at vi må hoppe til den konklusjon at Bibelen må være sann. Forskerne har nok bedre alternative løsninger.

 

Livet har ingen forutbestemt mening, men du kan lage en mening selv. Det jeg ikke forstår er hvorfor livet plutselig skulle ha mening om det eksisterer en maktsyk Gud som skapte verden for 6000 år siden...

9284707[/snapback]

 

Du har dessverre, som mange andre, mistolket oss kristnes Gud. Gud er kjærlighet. Ikke fordømmene og homofilihatende. Gud er ikke i mot homofili av den grunn at han er ond, men fordi han vet vårt beste.

Han skapte mennesket til mann og kvinne, fordi det var best slik.

Gud er ikke maktsyk. Overhodet ikke. Hadde han vært det hadde alle mennesker tilhørt han, men ikke av deres vilje. Siden Gud elsker menneskene så høyt, har han gitt oss fri vilje. Han vil ikke tvinge seg innpå oss, men gir oss muligheten til å velge selv.

 

Egentlig hadde vi ikke en sjangse til å komme inn i Himmelen. Eneste utvei var fortapelsen. Ikke på grunn av Gud, men på grunn av at vi syndet.

Synden er grunn til alt ondt i verden, og den frie viljen er grunnen til at Gud ikke stopper alt det onde som skjer.

Men Gud kunne ikke la oss gå fortapt uten en mulighet til å gå fri. Så han sendte sin egen Sønn til jorden. Guds Sønn, Jesus, måtte dø for oss. For at VI, du og jeg, skulle få muligheten til å velge livet.

Så er det opp til oss: vil vi gi vårt liv til Jesus, og gå en Himmel i møte? Eller vil vi si nei, og gå evig fortapt.

 

Det er en vond sannhet at de som ikke tar i mot, går fortapt. Men det er ikke Guds skyld! Det er vi som synder mot Gud, og Gud som ikke tåler synd, kan ikke slippe oss inn i sin Himmel uten at Jesu blod får renset oss.

Men gledesbudskapet er at vi bare kan velge Jesus!!

Det har jeg gjort, og jeg håper du også gjør det!

Vil du finne ut mer så kan du bare lese i Bibelen! Eller du kan ta kontakt med noen kristne du kjenner og stoler på.

Lenke til kommentar

Her var det så mye ubegrunnet - unnskyld uttrykket - religiøst vissvas uten en eneste logisk setning at en kan bli rent skremt.

 

Og når jeg er inne på det:

1: Moral er et produkt av evolusjon. Les etpar bøker før dere kommer med påstander som dere ikke har kunnskap om og dermed mangler grunnlag for å uttale dere om.

2: Les bibelen og så kan dere si om dere fant noen vers der gud utførte drap eller fikk andre til å utføre drap for seg/ble oppfordret til å drepe.

 

Er det tilfeller av incest i bibelen? Voldtekt? Gjengvoldtekt? Kommer det frem at kvinner er mindre verdt enn menn?

 

Svaret er helt klart ja, den som ikke ser dette kan rett og slett ikke ha lest bibelen.

 

Hvordan kan en postulere fri vilje når gud skal være allmektig, allvitende og allestedsnærværende uavhengig av tid og rom?

Det er rett og slett ikke mulig.

 

Igjen; les etpar bøker om emnet og spar oss for de samme trøtte og lett falsifiserbare argumentene som teister kommer med gang etter gang til det kjedsommelige.

 

Kom med noe originalt for en gangs skyld.

Lenke til kommentar

Nå er det jo rett og slett ikke mulig at Gud eksisterer. Nå tenker jeg ikke på alt det toskeskapet Gud foretar seg i Bibelen, som at han utsletter hele landsbyer, oppfordrer sine til å slakte kvinner og barn, men enkel og grei logikk.

 

Douglas Adams har skrevet en bok, eller en bokserie om du vil. Den heter

"The Hitchhiker's Guide to the Galaxy". Faktisk en meget god bok er det. Den er spennende, full av humor og ikke minst den har ett snev av politisk og religonskritisk innhold. Jeg er sannelig ikke sikker på om det er ment sånn, men jeg har i alle fall lest den og forstått den slik.

 

Jeg har sitatet i signaturen min, men her kommer det altså.

 

I refuse to prove that I exist," says God, "for proof denies faith, and without faith I am nothing".

"But," says man "The Babel fish is a dead giveaway, isn't it? It could not have evolved by chance. It proves you exist, and so therefore, by your own arguments, you don't. QED."

 

QED - betyr for dere som ikke vet det: "quod erat demonstrandum". På norsk kan man si det slik: "det som skulle demonstreres/bevises". Q.E.D kan skrives i slutten av matematiske bevis for å vise at resultatet man trengte for å fullføre beviset, er oppnådd. I dette tilfellet så er det å bevise at Gud ikke eksisterer.

 

Nå har det seg slik at bokens "Babel fish" ikke eksisterer, men argumentet er likevel gyldig siden Bibelen påstår at Gud skapte verden - samtidig så benytter kristne argumenter som: "Dette kan ikke være tilfeldig, det må være noe bak." eller "Gud har skapt deg slik du er, tror du virkelig at det er tilfeldig at du bor på jorda og puster luft og at alt det vi trenger for å leve finnes her?"

 

Du kan sette inn ett hvert slikt "bevis" i formelen over og se at hvis det beviser Guds eksistens så finnes han ikke, siden han selv har uttalt at han ikke eksisterer uten tro. På norsk blir setningsstillingen noe kronglete, men her kommer det:

 

"Beviser fornekter troen, og uten troen er jeg ingenting."

"Men er ikke Babelfisken ett bevis? Den kunne aldri utviklet seg slik tilfeldig. Den beviser din eksistens, så, på grunnlag av dine egne argumenter gjør du ikke det. "

 

Det er umulig å motbevise en negativ, men dette er det nærmeste du kommer. Hvis du ikke forstår tankerekken så er du ikke intelligent nok til å forstå at Gud ikke eksisterer, dermed så kan man konkludere med at Gud kun ekisterer i folks hoder og ikke i den virkelige verden som resten lever i. Det som på engelsk heter: "a figment of your imagination". Eller med andre ord, Gud ekisterer ikke med mindre du er for dum til å forstå at han IKKE eksisterer.

 

Edit: Rettet opp i noe tull.

Endret av Quayle
Lenke til kommentar
Her var det så mye ubegrunnet - unnskyld uttrykket - religiøst vissvas uten en eneste logisk setning at en kan bli rent skremt.

 

Og når jeg er inne på det:

1: Moral er et produkt av evolusjon. Les etpar bøker før dere kommer med påstander som dere ikke har kunnskap om og dermed mangler grunnlag for å uttale dere om.

2: Les bibelen og så kan dere si om dere fant noen vers der gud utførte drap eller fikk andre til å utføre drap for seg/ble oppfordret til å drepe.

 

Er det tilfeller av incest i bibelen? Voldtekt? Gjengvoldtekt? Kommer det frem at kvinner er mindre verdt enn menn?

 

Svaret er helt klart ja, den som ikke ser dette kan rett og slett ikke ha lest bibelen.

 

Hvordan kan en postulere fri vilje når gud skal være allmektig, allvitende og allestedsnærværende uavhengig av tid og rom?

Det er rett og slett ikke mulig.

 

Igjen; les etpar bøker om emnet og spar oss for de samme trøtte og lett falsifiserbare argumentene som teister kommer med gang etter gang til det kjedsommelige.

 

Kom med noe originalt for en gangs skyld.

9331042[/snapback]

 

hvem bryr seg om bibelen uasett? maken til ubrukelig bok skal man lete lenge etter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...