Gå til innhold

Spørsmål til kristne om dyr


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Poenget er at man ikke kan regne med at det ikke finnes liv på andre planeter i dag. Vi lever ikke i middelalderen lenger. Så kristne bør kunne svare på spørsmålet, og ikke vri seg unna med unnskyldninger som "det er en uvesentlig problemstilling, for jeg tror ikke på liv på andre planeter".

1. Mosebok 1.26:

"Da sa Gud: «La oss skape mennesker i vårt bilde, som et avbilde av oss! De skal råde over fiskene i havet og fuglene under himmelen, over feet og alle ville dyr og alt krypet som det kryr av på jorden.»"

Mennesket skulle altså kun herske over dyrene på jorden, ikke de som kommer fra eller bor på andre planeter.

9260564[/snapback]

 

Gud sa mye rart -- og hvis vi skulle ta alt han sa seriøst ville ikke det vært mennesker igjen på planeten :roll:

 

La oss ta ett eksempel:

6 And God said: 'Let there be a firmament in the midst of the waters, and let it divide the waters from the waters.'

 

7 And God made the firmament, and divided the waters which were under the firmament from the waters which were above the firmament; and it was so.

 

Eh... Det blå i himmelen er faktisk bare vannet som himmelen skiller fra jorden...

 

Når man leser bibelen som en ateist, så forstår man hvor teit den egentlig er.

 

Dersom en gud har muligheten til å:

A) være helt ærlig i sin biografi

B) putte så mange metaforer og ordbilder inn i biografien sin at hver setning kan misforståes og feiltolkes på ti måter

 

Så tror jeg en ekte gud ville droppet metaforene og vært dønn ærlig.

Lenke til kommentar

Bibelen sier ikke at man kan slakte alle dyr som man vil.. men den sier heller ikke noe imot det, den sier heller ikke noe imot mange andre ting som er helt meningsløse.. det betyr ikke at man skal gjør de fordet om..

 

Jeg er kristen.. personlig kristen så ikke sett meg i noen bås.. jeg velgte ikke det, det bare ble sånn :p men jeg kan fortelle om hva som får meg til å tro..

 

Mennesker som er slemme - Mennesker er crap, vi ser det på nyhetene, vi ser det på gata, på skolen, på arbeidsplassen, på internett (no offence anti-kristne.. dere er sikkert koselige til vanlig :p) Jeg tror at det må være ett eller annet større enn oss fordi vi er så dårlige rent logisk :) hvis vi skulle bare durt avgårde i samme fart som nå ville vi ikke finnes om ett par 100 år tror jeg.. ville blitt stille da.. Men jeg tror at en dag vil en eller annen form for mektighet si stopp, gjøre noe stort og alle vil knele...

 

Moral - Hvor kommer den fra? Hvorfor har vi den? og hva me forelskelse og andre følelser.. hvorfor er de der hvis vi kommer fra suppe og sten? logikken min stopper på at det må finnes en begynnelse og en slutt.. for meg er det det jeg baserer alt av tankegangen min på.. kalles logikk...

 

Jorden - Alt som vokser rundt meg.. meg selv.. babyer.. det har en mening, men hvis vi kommer fra ett stort smell har vi ingen mening utenom vår egen tilfredstillelse og den teorien ser bort ifra vår moral ovenfor andre, samvittighet og hvorfor i all verden vi er så mange (hvorfor vi ikke bare har drept hverandre slik at vi kan ha den for oss selv)

 

var veldig trøtt nå så jeg slutter her.. spør gjerne om mer interessante ting om min tro jeg er interessert i å svare så godt jeg kan..

Lenke til kommentar
Poenget er at man ikke kan regne med at det ikke finnes liv på andre planeter i dag. Vi lever ikke i middelalderen lenger. Så kristne bør kunne svare på spørsmålet, og ikke vri seg unna med unnskyldninger som "det er en uvesentlig problemstilling, for jeg tror ikke på liv på andre planeter".

1. Mosebok 1.26:

"Da sa Gud: «La oss skape mennesker i vårt bilde, som et avbilde av oss! De skal råde over fiskene i havet og fuglene under himmelen, over feet og alle ville dyr og alt krypet som det kryr av på jorden.»"

Mennesket skulle altså kun herske over dyrene på jorden, ikke de som kommer fra eller bor på andre planeter.

9260564[/snapback]

 

Gud sa mye rart -- og hvis vi skulle ta alt han sa seriøst ville ikke det vært mennesker igjen på planeten :roll:

 

La oss ta ett eksempel:

6 And God said: 'Let there be a firmament in the midst of the waters, and let it divide the waters from the waters.'

 

7 And God made the firmament, and divided the waters which were under the firmament from the waters which were above the firmament; and it was so.

 

Eh... Det blå i himmelen er faktisk bare vannet som himmelen skiller fra jorden...

 

Når man leser bibelen som en ateist, så forstår man hvor teit den egentlig er.

 

Dersom en gud har muligheten til å:

A) være helt ærlig i sin biografi

B) putte så mange metaforer og ordbilder inn i biografien sin at hver setning kan misforståes og feiltolkes på ti måter

 

Så tror jeg en ekte gud ville droppet metaforene og vært dønn ærlig.

9273784[/snapback]

 

 

Hmm.. du glemmer flommen m8 :) hvis du leser ifra NT om Noas ark vil du fort finne ut hvor alt det vannet kom fra... og hvorfor folk begynte å dø fortere.. 1000 år ned til 400 så ned til 200... Har du lagt merke til sola? Ta en sviske.. sett den i sola en dag.. se hva som skjer.. vannet over himmelen (vil si rundt hele jorda) var som ett skjold som bevarte oss som i ett drivhus.. vi hadde 6x(usikker på tallet) mer konsentrert oksygen på den tia, som gjorde at vi levde mye lenger, vokste større, hadde mer energi, var friskere og kunne springe sabla fort osv..

 

Referanser:

Bibelen

www.creationscience.com

Lenke til kommentar
Jeg tror at det må være ett eller annet større enn oss fordi vi er så  dårlige rent logisk :) hvis vi skulle bare durt avgårde i samme fart som nå ville vi ikke finnes om ett par 100 år tror jeg.. ville blitt stille da.. Men jeg tror at en dag vil en eller annen form for mektighet si stopp, gjøre noe stort og alle vil knele...

 

Moral - Hvor kommer den fra? Hvorfor har vi den? og hva me forelskelse og andre følelser.. hvorfor er de der hvis vi kommer fra suppe og sten? logikken min stopper på at det må finnes en begynnelse og en slutt.. for meg er det det jeg baserer alt av tankegangen min på.. kalles logikk...

 

Jorden - Alt som vokser rundt meg.. meg selv.. babyer.. det har en mening, men hvis vi kommer fra ett stort smell har vi ingen mening utenom vår egen tilfredstillelse og den teorien ser bort ifra vår moral ovenfor andre, samvittighet og hvorfor i all verden vi er så mange (hvorfor vi ikke bare har drept hverandre slik at vi kan ha den for oss selv)

 

var veldig trøtt nå så jeg slutter her.. spør gjerne om mer interessante ting om min tro jeg er interessert i å svare så godt jeg kan..

9282644[/snapback]

 

Hehe, og utfra dette konkluderer du med den logiske slutning at GTs fordømmende og homofilihatende Gud må eksistere?

 

Jeg synes ikke den kristne logikken holder mål. At dere selv ikke er i stand til å forstå hvorfor dyreriket er så komplisert eller at vi har moral, betyr slett ikke at vi må hoppe til den konklusjon at Bibelen må være sann. Forskerne har nok bedre alternative løsninger.

 

Livet har ingen forutbestemt mening, men du kan lage en mening selv. Det jeg ikke forstår er hvorfor livet plutselig skulle ha mening om det eksisterer en maktsyk Gud som skapte verden for 6000 år siden...

Lenke til kommentar
Så de kristne tror ikke på liv på andre planeter...Kan vi dermed konkludere med at kristne generelt er dummere enn oss andre?

9282584[/snapback]

Ikke dummere, bare mindre smarte.

9288094[/snapback]

Nåja, skal vel være litt forsiktig med den.

 

At kristne er mindre smarte enn ateister skal du få lov til å dokumentere.

 

Kristendommen er noe man lærer mens man vokser opp, og jo mere foreldrene terper på det, jo større sjangse er det for at du begynner å tro.

Lenke til kommentar

Jeg leste akkurat ferdig en bok om politietterforskeren Harry Hole. Boken er skrevet av Jo Nesbø for dere som måtte være interessert. Jeg klarer ikke å finne igjen den siden jeg siterer så jeg siterer fritt fra hukommelsen så ordrett blir det neppe.

 

"Hvis vi legger den kristne etikk og moral til grunn for våre handlinger, ja gjerne ut i fra et kristent standpunkt. Er det ikke da merkelig at vi henger oss på en moral som er gitt oss av en Gud som gjerne hevner seg og handler mot den moralen vi er gitt. Å la folk brenne i helvete i evig fortapelse er vel en helt annen moral enn å vende det andre kinnet til, men så har vi også bare to kinn."

 

Forøvrig så er det vel ingen som sier at kristne ikke kan tro på liv utenfor vår planet, men ingen av de kristne jeg kjenner gjør det. De sier at siden Gud har skapt alt og skapte mennesket i sitt bilde så kan det ikke finnes vesner som er mer intelligente enn oss. Da ingen kan være mer intelligent enn noe som er skapt i Guds bilde.

 

Forøvrig så ville det vel være ulogisk og svært usannsynlig at det ikke finnes liv på andre planeter siden det finnes flere planeter enn det finnes sandkorn på en gjennomsnittlig strand. Tygg på den dere som tviler.:)

 

Edit:

For å unngå dobbeltpost.

 

Nåja, skal vel være litt forsiktig med den.

 

At kristne er mindre smarte enn ateister skal du få lov til å dokumentere.

 

Kristendommen er noe man lærer mens man vokser opp, og jo mere foreldrene terper på det, jo større sjangse er det for at du begynner å tro.

 

 

Hjernevasking kalles det på godt norsk.

Endret av Quayle
Lenke til kommentar
Nåja, skal vel være litt forsiktig med den.

 

At kristne er mindre smarte enn ateister skal du få lov til å dokumentere.

 

Kristendommen er noe man lærer mens man vokser opp, og jo mere foreldrene terper på det, jo større sjangse er det for at du begynner å tro.

9288154[/snapback]

Dokumentasjon.

 

Det var et forsøk på å være morsom. Men jeg tror religiøse har en større sjanse for å bli... hva skal man si? Hemmet i det å forstå ting, siden de er låst inni boksen med "gjøre og høre som bibelen sier"-ting.

Lenke til kommentar
Så de kristne tror ikke på liv på andre planeter...Kan vi dermed konkludere med at kristne generelt er dummere enn oss andre?

9282584[/snapback]

 

Kan vi da konkludere med at alle de som tror på aliens er smarte?

9288270[/snapback]

 

Nei, men jevnt over er de smartere enn de som ikke tror.

Lenke til kommentar

Haha. Kyss meg i ræva om den påstanden der er sann. Dere kristne tror jo faktisk på ei bok, så det er vel vi som har innsett at det er latterlig som er smartere? Universet er uendelig svært, hvorfor skulle det ikke finnes liv andre steder? Hvorfor laget Gud noe så svært, og bare laget liv på Jorda? Les posten og innse at du er latterlig som tror det. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...