Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Del/med-eierskap for privatbolig

Vaio

Anbefalte innlegg

Hei.

Trenger hjelp fra folk som kan litt om bolig, og skjøter og eierskap.

Min far kjøpte et hus for 10år siden, og fant ut, idag, at min mor ikke står i listen som del/med-eier.

Hvordan kan hun skrive seg inn igjen som som del/med-eieren til huset?

Kan dere gir meg regler, link eventuelt skriv..

Hva som helst.

Takker!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å overføre hjemmel mellom ektefeller utløser ingen dokumentavgift. Eneste kostnad blir derfor tinglysning av skjøtet. Dette koster kr 1.548,-. Eneste som må gjøres da, er å fylle ut skjøtet og sende dette til tinglysningen. De fleste steder sender man dette til Statens kartverk på Hønefoss, men ikke alle tingretter har overført tinglysningen dit enda. Det kan du finne ut her: Link

Skjøte som kan fylles ut finner du her: Link PDF versjonen kommer med veiledning.

Alt dette forutsetter at din mor og far er enige om at hun skal overta 1/2 av eiendommen. Dersom det er uenighet angående dette, må man se hva den opprinnelige avtalen sa.

Lenke til kommentar
Eneste som må gjøres da, er å fylle ut skjøtet og sende dette til tinglysningen.

9256261[/snapback]

Tja. Man må vel også opprette en ektepakt jfr ekteskapsloven §50, siden dette da blir en gave mellom ektefeller.

9256371[/snapback]

Mulig jeg er ute og sykle litt her nå, men dersom dette ikke er særeie burde det vel gå greit uten ektepakt?

Lenke til kommentar
Eneste som må gjøres da, er å fylle ut skjøtet og sende dette til tinglysningen.

9256261[/snapback]

Tja. Man må vel også opprette en ektepakt jfr ekteskapsloven §50, siden dette da blir en gave mellom ektefeller.

9256371[/snapback]

Mulig jeg er ute og sykle litt her nå, men dersom dette ikke er særeie burde det vel gå greit uten ektepakt?

9256463[/snapback]

Alle gaver (unntatt "vanlige gaver") som overdras mellom ektefeller krever ektepakts form. Dette gjelder kun mellom ektefeller. Hvis mannen står som eier av huset, vil jeg anta det er en gave å overdra halvparten til kona?

Forøvrig har ikke eierforholdet særlig mye å si ved evt ekteskapsbrudd, der er det antakeligvis felleseie og skal deles likt. Men det er jo greit å faktisk eie halvparten.

Lenke til kommentar

Skjøtet er ikke avgjørende for de reelle eierforholdene. Dersom ektefellene ervervet huset sammen, så er de sameiere jf ekteskapsloven §31 annet ledd, uavhengig av hva skjøtet sier. Hvis huset tjener som felles bolig kan det heller ikke selges av faren uten morens samtykke, selv om hun ikke er eier av huset, jf ekteskapsloven §32.

Likevel kan det jo være et poeng at begge ektefellene står registrert som hjemmelshavere på skjøtet. Men hvis de er sameiere, så vil det ikke innebare en gavedisposisjon å sørge for at moren registeres som hjemmelshaver til en ideell andel i tråd med de reelle eierforholdene. Da skal det ikke være nødvendig med ektepakt.

Lenke til kommentar
Skjøtet er ikke avgjørende for de reelle eierforholdene. Dersom ektefellene ervervet huset sammen, så er de sameiere jf ekteskapsloven §31 annet ledd, uavhengig av hva skjøtet sier. Hvis huset tjener som felles bolig kan det heller ikke selges av faren uten morens samtykke, selv om hun ikke er eier av huset, jf ekteskapsloven §32.

9256715[/snapback]

Hvis kravet om felles erverv er oppfylt, så er jeg enig i at ektepakt ikke er nødvendig. Vi får jo ikke så mye informasjon om omstendighetene rundt kjøpet av trådstarter. Hvis f.eks. lån er tatt opp i fellesskap er det ihvertfall et klart tegn på at huset er sameie.

Lenke til kommentar

9256715[/snapback]

Hvis kravet om felles erverv er oppfylt, så er jeg enig i at ektepakt ikke er nødvendig. Vi får jo ikke så mye informasjon om omstendighetene rundt kjøpet av trådstarter. Hvis f.eks. lån er tatt opp i fellesskap er det ihvertfall et klart tegn på at huset er sameie.

9256912[/snapback]

Hei!

Takk for svarene.

De må forklare meg mer; angående avgiftene.

Jeg var ikke helt klart over at man kan gir 1/2 boligen som presang?

Mer info:

Mor og far er ektefeller: ikke skilt eller separert. (De er kranglefanter... thats all ;) )

Huset ble kjøpt under farsnavn, og er gjeldsfritt.

Mer spørsmål: Hva innebære/fordel med at ektefeller er felleseiere av en eiendom?

Hjertelig takk for alle svarene.

vaio ;)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Ok, relevant faktum så langt:

- Foreldrene dine var gift da huset ble kjøpt.

- Huset ble kjøpt i din fars navn, han står altså registert som eneeier på skjøtet.

- De er fortsatt gift.

Mine spørsmål:

Kjøpte de huset sammen?

Brukes huset som felles bolig for dem?

Endret av Radial
Lenke til kommentar
Ok, relevant faktum så langt:

- Foreldrene dine var gift da huset ble kjøpt.

- Huset ble kjøpt i din fars navn, han står altså registert som eneeier på skjøtet.

- De er fortsatt gift.

Mine spørsmål:

Kjøpte de huset sammen?

Brukes huset som felles bolig for dem?

9258220[/snapback]

-ja

-nei, vi bor i en annen bolig

Lenke til kommentar

Hvis de kjøpte huset sammen, så er de sameiere. Hvor stor andel av huset moren din faktisk eier er uklart.

Når huset ikke brukes som egen bolig, så innebærer det at faren din kan selge huset (også din mors eierandel) uten hennes samtykke. Men, hvis hun registereres som hjemmelshaver på skjøtet, så slipper hun å bekymre seg for dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...