ekwathne Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 (endret) Hvordan er reglene for borteboerstipend? Hvor langt borte må en bo fra foreldrene? Hvor mye får man i borteboer stipend? Endret 10. august 2007 av Jarmo Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 Du må bo langt borte, så langt at det ikke er verdt i lengen å kjøre bil fram og tilbake/bus... Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 Dette kommer ann på om det er snakk om for VGS eller høyere utdanning. VGS har jeg ikke peil på, men for høyere utdanning (Universitet og høyskoler) så må du ikke bo i samme hus som mor og/eller far, eller i leilighet som de eier. Takster og regler finner du forresten på Lånekassen Lenke til kommentar
Lien- Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 Fra lanekassen.no Når du ikke bor sammen med foreldrene dine, kan du få bostipend hvis ett av disse kravene er oppfylt: * Skolen ligger minst 40 km fra foreldrehjemmet ditt * Reisetiden mellom hjemmet og skolen er minst tre timer tur-retur * Det er særlige forhold som gjør at du ikke kan bo hjemme mens du går på skole Det er også en fin kalkulator på Lånekassen som regner ut omtrentlig stipend du kommer til å motta hvis du søker. Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 http://www.dagbladet.no/dinside/2000/12/26/234513.html Riktig nok en ganske gammel artikkel :S 4. Få borteboerstipend - hjemme Du kan få borteboerstipend selv om du bor i kjellerleiligheten hjemme. Kravet er at hybelen er atskilt fra foreldrenes bolig, det vil si egen inngang, WC og kjøkken. I tillegg kreves det at du har egen husholdning Lenke til kommentar
ekwathne Skrevet 10. august 2007 Forfatter Del Skrevet 10. august 2007 Ok da har jeg fått svar på det jeg lurte på. Takk. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 http://www.dagbladet.no/dinside/2000/12/26/234513.html Riktig nok en ganske gammel artikkel :S 4. Få borteboerstipend - hjemme Du kan få borteboerstipend selv om du bor i kjellerleiligheten hjemme. Kravet er at hybelen er atskilt fra foreldrenes bolig, det vil si egen inngang, WC og kjøkken. I tillegg kreves det at du har egen husholdning 9253799[/snapback] Det kan stemme, men man må allikevel oppfylle de andre kravene for å bli vurdert. Som lærling bodde jeg veldig nært foreldrehjemmet, og hadde derfor ikke krav på stippend. Som tidligere nevnt kan du få borteboerstippend dersom det er særskilte forhold i hjemmet som gjør at du ikke kan bo der. Dette trenger ikke nødvendigvis å bety at foreldrene dine er gal, drikker, slår osv. Det kan rett og slett være en simpel grunn som at det ikke er plass f.eks pga for mange søsken. Jeg skaffet meg dokumentasjon på dette, og fikk borteboerstippend. Lenke til kommentar
Danny Boy Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Jeg har noe jeg lurer på ang. dette 4. Få borteboerstipend - hjemme Du kan få borteboerstipend selv om du bor i kjellerleiligheten hjemme. Kravet er at hybelen er atskilt fra foreldrenes bolig, det vil si egen inngang, WC og kjøkken. I tillegg kreves det at du har egen husholdning. La oss si at du reiser vekk fra mamma, for å studere på Medier og Kommunikasjon i Stavanger. Du skal bo hos farmor og farfar, i kjelleren deres. De har egen WC, gang, kjøkken etc. der. Jeg bor altså i en egen hybel, nemlig kjelleren til farmor og farfar. Men det har seg slik at pappa bor her og. Ikke i kjelleren, men i huset. Vil jeg da få bortebuerstipend? Lenke til kommentar
ekwathne Skrevet 17. august 2007 Forfatter Del Skrevet 17. august 2007 (endret) Kan jeg få borteboer stipend om jeg bor hos broren min 500m fra mine foreldre? Endret 17. august 2007 av ekwathne Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Kan jeg få borteboer stipend om jeg bor hos broren min 500m fra mine foreldre? 9305350[/snapback] Kommer helt ann på hvor langt unna skolen er det =) Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Er det snakk om VGS dette, eller universitet/høyskole? Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 (endret) Om du ikke er rettselev spiller det ingen rolle om du bor hjemme eller borte. Men du får ikke stipend, da får du lån. Som blir gjort om til stipend. Endret 18. august 2007 av Neppe Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Hva menes med en rettselev ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå