x-ray-cat Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 Hei. Jeg har opprettet en mappe i root-katalogen som heter storage. I den mappen har jeg opprettet en katalog som heter media, og der har jeg montert en harddisk. Jeg prøver å dele dette med samba. Tar utgangspunkt i denne guiden. Her er følgende jeg har gjort/prøvd i putty: northserver:~# groupadd storage; adduser storage adduser: The group `storage' already exists. northserver:~# pico /etc/samba/smb.conf northserver:~# groupadd media; groupadd: group media exists northserver:~# adduser thomas adduser: The user `thomas' already exists. northserver:~# usermod -G media, users thomas usermod: unknown group northserver:~# usermod -G media,users thomas northserver:~# chmod _r 750 media chmod: invalid mode: `_r' Try `chmod --help' for more information. northserver:~# chmod -r 750 media chmod: cannot access `750': No such file or directory chmod: cannot access `media': No such file or directory northserver:~# cd /storage northserver:/storage# chmod -r 750 media chmod: cannot access `750': No such file or directory northserver:/storage# cd media northserver:/storage/media# chmod -r 750 media chmod: cannot access `750': No such file or directory northserver:/storage/media# chmod -r 750 media chmod: cannot access `750': No such file or directory northserver:/storage/media# chmod -R 750 media northserver:/storage/media# chmod -R 750 media northserver:/storage/media# cd northserver:~# chmod -R 750 media chmod: cannot access `media': No such file or directory northserver:~# cd media -bash: cd: media: No such file or directory northserver:~# cd /storage/media northserver:/storage/media# chown -R storage:media media chown: `storage:media': invalid user northserver:/storage/media# pico /etc/samba/smb.conf northserver:/storage/media# chown -R storage:media media chown: `storage:media': invalid user northserver:/storage/media# chown -R storage:media media chown: `storage:media': invalid user northserver:/storage/media# cd northserver:~# groupadd storage; adduser storage groupadd: group storage exists adduser: The group `storage' already exists. northserver:~# adduser storage adduser: The group `storage' already exists. northserver:~# adduser storage adduser: The group `storage' already exists. northserver:~# chown -R storage:media media chown: `storage:media': invalid user northserver:~# chown -R storage;media media chown: missing operand after `storage' Try `chown --help' for more information. -bash: media: command not found northserver:~# chown -R storage:media media chown: `storage:media': invalid user northserver:~# chown -R storage:media media chown: `storage:media': invalid user northserver:~# chown -R storage:media media chown: `storage:media': invalid user northserver:~# northserver:~# groupadd storage; adduser storage adduser: The group `storage' already exists. northserver:~# pico /etc/samba/smb.conf northserver:~# groupadd media; -bash: northserver:~#: command not found groupadd: group media exists northserver:~# adduser thomas adduser: The user `thomas' already exists. northserver:~# usermod -G media, users thomas usermod: unknown group northserver:~# usermod -G media,users thomas northserver:~# chmod _r 750 media chmod: invalid mode: `_r' Try `chmod --help' for more information. northserver:~# chmod -r 750 media chmod: cannot access `750': No such file or directory chmod: cannot access `media': No such file or directory northserver:~# cd /storage northserver:/storage# chmod -r 750 media chmod: cannot access `750': No such file or directory northserver:/storage# cd media northserver:/storage/media# chmod -r 750 media chmod: cannot access `750': No such file or directory northserver:/storage/media# chmod -r 750 media chmod: cannot access `750': No such file or directory northserver:/storage/media# chmod -R 750 media northserver:/storage/media# chmod -R 750 media northserver:/storage/media# cd northserver:~# chmod -R 750 media chmod: cannot access `media': No such file or directory northserver:~# cd media -bash: cd: media: No such file or directory northserver:~# cd /storage/media northserver:/storage/media# chown -R storage:media media chown: `storage:media': invalid user northserver:/storage/media# pico /etc/samba/smb.conf northserver:/storage/media# chown -R storage:media media chown: `storage:media': invalid user northserver:/storage/media# chown -R storage:media media chown: `storage:media': invalid user northserver:/storage/media# cd northserver:~# groupadd storage; adduser storage groupadd: group storage exists adduser: The group `storage' already exists. northserver:~# adduser storage adduser: The group `storage' already exists. northserver:~# adduser storage adduser: The group `storage' already exists. northserver:~# chown -R storage:media media chown: `storage:media': invalid user northserver:~# chown -R storage;media media chown: missing operand after `storage' adduser: The group `storage' already exists. northserver:~# adduser: The group `storage' already exists. > northserver:~# pico /etc/samba/smb.conf > northserver:~# groupadd media; > groupadd: group media exists > northserver:~# adduser thomas > adduser: The user `thomas' already exists. > northserver:~# usermod -G media, users thomas > usermod: unknown group > northserver:~# usermod -G media,users thomas > northserver:~# chmod _r 750 media > chmod: invalid mode: `_r' > Try `chmod --help' for more information. -bash: command substitution: line 1: unexpected EOF while looking for matching `'' -bash: command substitution: line 7: syntax error: unexpected end of file -bash: bad substitution: no closing "`" in `chmod --help' northserver:~# northserver:~# chmod -r 750 media -bash: northserver:~#: command not found northserver:~# chmod: cannot access `750': No such file or directory > chmod: cannot access `media': No such file or directory > northserver:~# cd /storage > northserver:/storage# chmod -r 750 media > chmod: cannot access `750': No such file or directory > northserver:/storage# cd media > northserver:/storage/media# chmod -r 750 media > chmod: cannot access `750': No such file or directory -bash: command substitution: line 1: unexpected EOF while looking for matching `'' -bash: command substitution: line 3: syntax error: unexpected end of file -bash: bad substitution: no closing "`" in `750': northserver:~# northserver:/storage/media# chmod -r 750 media -bash: northserver:/storage/media#: No such file or directory northserver:~# chmod: cannot access `750': No such file or directory > northserver:/storage/media# chmod -R 750 media > northserver:/storage/media# chmod -R 750 media > northserver:/storage/media# cd > northserver:~# chmod -R 750 media > chmod: cannot access `media': No such file or directory > northserver:~# cd media > -bash: cd: media: No such file or directory > northserver:~# cd /storage/media > northserver:/storage/media# chown -R storage:media media > chown: `storage:media': invalid user > northserver:/storage/media# pico /etc/samba/smb.conf > northserver:/storage/media# chown -R storage:media media > chown: `storage:media': invalid user -bash: command substitution: line 1: unexpected EOF while looking for matching `'' -bash: command substitution: line 7: syntax error: unexpected end of file -bash: bad substitution: no closing "`" in `storage:media': northserver:~# northserver:/storage/media# chown -R storage:media media -bash: northserver:/storage/media#: No such file or directory northserver:~# chown: `storage:media': invalid user > northserver:/storage/media# cd > northserver:~# groupadd storage; adduser storage > groupadd: group storage exists > adduser: The group `storage' already exists. > northserver:~# adduser storage > adduser: The group `storage' already exists. > northserver:~# adduser storage > adduser: The group `storage' already exists. -bash: command substitution: line 1: unexpected EOF while looking for matching `'' -bash: command substitution: line 6: syntax error: unexpected end of file -bash: bad substitution: no closing "`" in `storage' northserver:~# northserver:~# chown -R storage:media media -bash: northserver:~#: command not found northserver:~# chown: `storage:media': invalid user > northserver:~# chown -R storage;media media > chown: missing operand after `storage' > Try `chown --help' for more information. > -bash: media: command not found > northserver:~# chown -R storage:media media > chown: `storage:media': invalid user Hvorfor får jeg invalid user? Lenke til kommentar
alec1 Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 Det må være den værste guiden jeg noen gang har lest. Se heller litt på denne. Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 11. august 2007 Forfatter Del Skrevet 11. august 2007 Synes det virket litt komplisert. Jeg ønsker at partisjoner jeg har montert under mappen storage skal bli tilgjengelig over nettet. Og at jeg logger inn med brukernavn og passord. Jeg har f.eks montert en harddisk under /storage/media. Jeg ønsker at media og gjerne framtidige mapper som blir montert under storage blir tilgjengelig under mine nettverkssteder i windows. Og at det logges på med brukernavn og passord. Tror den guiden fokuserte på AD... Lenke til kommentar
alec1 Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 Fokuserer kanskje litt på AD ja, men hvis du ser bort i fra det som står om AD vil det fungere fint. Er det mange klienter som skal bruke den filserveren din siden du setter opp grupper? Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 11. august 2007 Forfatter Del Skrevet 11. august 2007 Nei. Laget grupper fordi jeg brukte den guiden. Tenker ikke å ha mange klienter. Men den guiden du linket til, henviste jo me eller mindre til manualen når det gjaldt vanlig fildelering etter det jeg kan se. Kan noen veilede meg i hvordan jeg skal få delt /storage/media og evt. andre mapper jeg oppretter under /storage ? Lenke til kommentar
alec1 Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 Tror vi begynner helt fra start av, så jeg håper du tok backup av smb.conf. 1. Bytt ut den eksisterende smb.conf filen med backupen så du får en helt helt standard smb.conf fil. 2. Hvis du ikke allerede har opprettet en annen bruker enn root gjør du det. 3. Legg til den brukeren i smbpasswd. Dette gjøres ved å skrive smbpasswd -a "brukernavnet" (uten hermetegnene). Så får du beskjed om å skrive inn et passord to ganger og det blir da dette brukernavnet og passordet du logger deg på når du skal se filene fra en Windows klienet. Når du har gjort dette kan du gå til Windows klienten å skrive \\ip-adressen i kjør, og hvis du da får opp et vindu der du må skrive inn brukernavn og passord er vi kommet langt på vi. Si ifra når du har fått til dette så kan jeg hvis deg hvordan du deler /storage katalogen din. Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 11. august 2007 Forfatter Del Skrevet 11. august 2007 Tok ikke backup av smb.conf, i og med at det ikke sto i den første guiden. Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 12. august 2007 Forfatter Del Skrevet 12. august 2007 Gidder noen å legge ut en original /etc/samba/smb.conf fil, slik at jeg har en original jeg kan ta utgangspunkt i? Og gjerne fortele hvordan jeg erstatter den jeg har endret på med den original. Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 13. august 2007 Forfatter Del Skrevet 13. august 2007 Tror vi begynner helt fra start av, så jeg håper du tok backup av smb.conf. 1. Bytt ut den eksisterende smb.conf filen med backupen så du får en helt helt standard smb.conf fil. 2. Hvis du ikke allerede har opprettet en annen bruker enn root gjør du det. 3. Legg til den brukeren i smbpasswd. Dette gjøres ved å skrive smbpasswd -a "brukernavnet" (uten hermetegnene). Så får du beskjed om å skrive inn et passord to ganger og det blir da dette brukernavnet og passordet du logger deg på når du skal se filene fra en Windows klienet. Når du har gjort dette kan du gå til Windows klienten å skrive \\ip-adressen i kjør, og hvis du da får opp et vindu der du må skrive inn brukernavn og passord er vi kommet langt på vi. Si ifra når du har fått til dette så kan jeg hvis deg hvordan du deler /storage katalogen din. 9255450[/snapback] Har gjort det som står i følgende punkter. Men når jeg skriver \\ipadessse eller\\hostname så åpner det seg kun en vindu i explorer, hvor det står hostname i vinduet og en tidligere brukermappe ligger. Får ikke opp påloggingsvindu. Hva skal jeg gjøre nå? Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 security = user i smb.conf Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 14. august 2007 Forfatter Del Skrevet 14. august 2007 security = user sto allerede i smb.conf Lenke til kommentar
Jakob K Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Hvis du har satt sercurity = user og ikke blir spurt etter passord, kan det være fordi Windows bruker den brukeren som er logget inn (i Windows) sitt brukernavn og passord til å logge på serveren. Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 19. august 2007 Forfatter Del Skrevet 19. august 2007 Jeg blir spurt om passord når jeg prøver å logge på en mappe som er delt. Men ikke med å bare skrive //hostname i kjør. Når jeg skriver brukernavn og passord fungerer det ikke å logge på, hva gjør jeg feil= Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå