Gå til innhold

Trenger nybegynnerhjelp viftestyrin

BrorBsd

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har akkurat starta på prosjekt bytt ut den gamle Dell’en. PCn skal stå i et hjørne i stua så av den grunn så må den være i stand til å holde tyst når den idler. Jeg har lest noen guider om å lage stile pc, men dette er hovedsakelig pc’er som skal være stille i drift. Det jeg vil ha er noe som også kan brukes til spill.

Det jeg har gjort så langt er å bestille et Lian Li PC7 Miditower. Ettersom at dette kabinettet kommer ferdig med 3 vifter så vil jeg benytte de.

Jeg vet ingenting om viftestyring og slikt: Er de slik at noen hovedkort kan regulere hastigheten på ekstra kabinettvifter. I så fall hvordan finner jeg ut hvem hovedkort som gjør og ikke?

Dersom viftestyring er tingen jeg trenger, hvilken burde jeg velge?

Det hadde vært fint om noen kunne gi meg noen råd på hva jeg burde kjøpe (hovedkort eller viftestyringsstyringsdings).

:hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør kjøpe en viftestyring for ditt bruk.

Desto større og kraftigere vifter du har, jo mer Watt må viftestyringen tåle per kanal.

Tenk deg at du har en vifte på 10Watt, når du kjører den på halv effekt bruker den 5Watt, de resterende 5 Wattene ligger da i viftestyringen.

Derfor må du velge en viftestyring som tåler å skru av vifta (10Watt maks)

Det står som regel på vifta hvor mange watt den er på.

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=a...6bk&mcat=15s230

Denne for eksempel er på max 10Watt og kan styre 3 vifter.

Lenke til kommentar

Hei, takk for tilbakemeldingen.

Jeg antar at det jeg har lyst på er noe som er termostatdrevet, eller høres dette lite lurt ut. Jeg tviler på at jeg kommer til å huske å vri opp viftehastighet dersom jeg skal spille eller kjøre tyngre prosesser. Eller er det slik at en setter viftene til å gå med behagelig lite støy og da burde det gi tilstrekklig kjøling på en mest sannsynlig ikke overklokka pc (er ikke siker på hva slags, det finner jeg ut i løpet av høsten).

Jeg synes http://www.microplex.no/product.aspx?pid=TR3B&mcat=15s230 ser fet ut og vil matche kabinettet bra, men vil den fungere like behagelig som en manuell sak?

Lenke til kommentar
Hei

Jeg har akkurat starta på prosjekt bytt ut den gamle Dell’en. PCn skal stå i et hjørne i stua så av den grunn så må den være i stand til å holde tyst når den idler. Jeg har lest noen guider om å lage stile pc, men dette er hovedsakelig pc’er som skal være stille i drift. Det jeg vil ha er noe som også kan brukes til spill.

Det jeg har gjort så langt er å bestille et Lian Li PC7 Miditower. Ettersom at dette kabinettet kommer ferdig med 3 vifter så vil jeg benytte de.

Jeg vet ingenting om viftestyring og slikt: Er de slik at noen hovedkort kan regulere hastigheten på ekstra kabinettvifter. I så fall hvordan finner jeg ut hvem hovedkort som gjør og ikke?

Det hadde vært fint om noen kunne gi meg noen råd på hva jeg burde kjøpe (hovedkort eller viftestyringsstyringsdings).

9253292[/snapback]

Jeg har en del erfaring med viftestyring, de er somregel greie.

Siden ASUS har viftestyring (Q fan) innebygget i hovedkortet så har jeg gått over til denne form for styring. Da styres viftenes hastighet ut i fra PC's belastning og temperatur. Jeg kjøpte nettopp et Lian Li V1000 med 3 stk 120mm vifter, ser at de holder en hastighet på ca 900-1000 omdr/min, dvs PC'n er rimelig stille.

Min mening bruk viftestyringen som er innebygget i hovedkortet. :yes:

Lenke til kommentar
Hei, takk for tilbakemeldingen.

Jeg antar at det jeg har lyst på er noe som er termostatdrevet, eller høres dette lite lurt ut. Jeg tviler på at jeg kommer til å huske å vri opp viftehastighet dersom jeg skal spille eller kjøre tyngre prosesser. Eller er det slik at en setter viftene til å gå med behagelig lite støy og da burde det gi tilstrekklig kjøling på en mest sannsynlig ikke overklokka pc (er ikke siker på hva slags, det finner jeg ut i løpet av høsten).

Jeg synes http://www.microplex.no/product.aspx?pid=TR3B&mcat=15s230 ser fet ut og vil matche kabinettet bra, men vil den fungere like behagelig som en manuell sak?

9261683[/snapback]

Jeg har denne viftestyringsenheten i mitt kabinett, bruker det som pynt og temp overvåkning. Denne enheten styrer ikke hastigheten på viftene, den kun overvåker hastigheten og gir tempalarmer.

Anbefaler atter en gang å benytte det som er innebygget i hovedkortet.

Lenke til kommentar
Hei

9253292[/snapback]

Jeg har en del erfaring med viftestyring, de er somregel greie.

Siden ASUS har viftestyring (Q fan) innebygget i hovedkortet så har jeg gått over til denne form for styring. Da styres viftenes hastighet ut i fra PC's belastning og temperatur. Jeg kjøpte nettopp et Lian Li V1000 med 3 stk 120mm vifter, ser at de holder en hastighet på ca 900-1000 omdr/min, dvs PC'n er rimelig stille.

Min mening bruk viftestyringen som er innebygget i hovedkortet. :yes:

9261841[/snapback]

Jeg tenker paa aa kjoepe et nytt kabinett med tre vifter, pluss viften paa CPU blir dette 4 vifter, kan jeg styre alle dem fra et Asus HK, isaafal - hvilke HK?

Er det vanlig aa styre PSU viftene, eller er disse automatiske?

Lenke til kommentar

På mitt HK (ASUS P5K Deluxe) er det 6 uttak for vifter,

- 1stk 4-pins CPU kontakt som er hastighetsregulert - PWM styring

- 1 stk 3-pins power fan (ikke hastighetsregulert)

- 4 stk 3-pins chassi fan som er hastighetsregulert

Når det gjelder PSU'n så har den egen hastighetsregulering.

Her kan du lese litt mere om PWM hastighetsstyring

http://testklubben.smartson.se/blogs/dator...fan-12-pwm.aspx

Lenke til kommentar

Jhon Kr, takker for mye nyttig informasjon. ASUS P5K Deluxe ser ut til å ha det meste jeg skulle finne på trenge. Jeg kommer til å mest sannsynlig til å ende opp med et liknende oppsett som du har.

Kan jeg spørre om hvor mye du har klokka og hvilke temperaturer får? Hvordan er det med slitasje på overklokka komponenter, lar du pc’n gå 24/7 eller slår du den av når du ikke bruker den?

Beklager om jeg stiller en del banale spørsmål her, er jo grønn på dette :roll:

Lenke til kommentar
Har ikke klokket.

CPU og MB temp ligger på 40-41 grader ved normal internett/office bruk. Har ennå ikke installert noe spill.

PC'n står på kun når jeg bruker den, dvs jeg slår den fysisk helt av, tilogmed spenning inn til PSU'n.

9266558[/snapback]

Så langt at at maskinen kun brukes til fornuftige ting så burde det ikke være nødvendig med overklokking, og selv til spill så burde det oppsettet fungere glitrende uten å klokke.

Når det kommer til å slå av PC er ikke aktuelt (så langt at det ikke er torden eller at jeg reiser bort). Jeg ønsker egentlig å klokke og la pc’n gå 24/7 (men er bekymra for den kombinasjonen).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...