vk2elev Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 (endret) Boken min snakker om elektromagnetisk induksjon, men det er noe som ikke gir mening for meg. Vi ser først på spole 1, den drar vi til venstre. Det magnetiske feltet virker utover(illustrert av de lilla prikkene). "De positive ionene" får bevegelsesretning til venstre. Høyrehåndsregelen sier da at den magnetiske kraften virker oppover på de positive ionene og dette er da strømretningen.(Det betyr at elektronene bevegerer seg nedover som er den "egentlige" strømretningen.) MEN, det finnes og oppgaver hvor vi skal regne ut hvilken kraft vi må dra i med hånden.(se bilde 2) Da sier boken at bevegelsesregningen til "de positive ionene" er oppover( som de er siden det er strømretningen). Da sier høyrehåndregelen at det magnetiske kraften virker til høyre(som er logisk siden vi skal dra til venstre.) Om vi ser på elektronene som beveger seg nedover så gir dette samme resultat, for da blir "qV" oppover siden vi regner q med negativt fortegn. Problemet mitt er at boken min fletter ikke disse to tilfellene sammen. Men når vi drar spolen til venstre så blir jo bevegelsesretningen først venstre, så opp?, eller er det feil?, om noen kunne klargjøre for meg hva som egentlig skjer og kunne bringe disse to magnetiske kreftene sammen, så ville jeg blitt veldig glad! Endret 10. august 2007 av vk1elev Lenke til kommentar
trøls Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 Jeg skjønte ikke helt hva du mente. Kanskje fordi du ikke helt har skjønt hva induksjon egentlig er? Jeg tør å påstå at induksjon er det vanskeligste man lærer på VGS. Induksjon er kort fortalt at naturen ikke liker at du endrer fluksen gjennom en ledende sløyfe. Hvis du prøver å gjøre dette, vil naturen virke imot. Skjer fluksendringen ved at du drar sløyfa til venstre, vil krafta fra den induserte spenningen alltid bli mot høyre. Lenke til kommentar
vk2elev Skrevet 10. august 2007 Forfatter Del Skrevet 10. august 2007 Jeg skjønte ikke helt hva du mente. Kanskje fordi du ikke helt har skjønt hva induksjon egentlig er? Jeg tør å påstå at induksjon er det vanskeligste man lærer på VGS. Induksjon er kort fortalt at naturen ikke liker at du endrer fluksen gjennom en ledende sløyfe. Hvis du prøver å gjøre dette, vil naturen virke imot. Skjer fluksendringen ved at du drar sløyfa til venstre, vil krafta fra den induserte spenningen alltid bli mot høyre. 9253363[/snapback] Hmm, ser at jeg ikke har forklart problemet mitt godt nok. Kort sagt kan jeg si at det jeg ikke forstår er hva den egentlige bevegelsesretningen til elektronet(eller de tenkte +ionene) er. For vi beveger jo spolen i en retning(og elektronene følger med når vi drar spolen, til venstre), men så begynner elektronene å bevege seg i en annen retning(nedover, siden strømretningen er oppover). Så da tenker jeg at elektronene kanskje beveger seg litt til venstre og litt nedover? Håper det ble litt klarere nå. Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 (endret) Hvis jeg ikke har misforståttt kalles fenomenet Lenz lov: Lenz' lov, i elektrisitetslæren en lov for indusert strøm i en vikling: Den induserte strømmen har en slik retning at de kreftene som oppstår, virker mot bevegelsen som induserer strømmen. Loven kan tolkes som en motstand mot forandring. Formulert i 1834 av den estiske fysiker H.F.E. Lenz (1804—65). Som nevnt over. Kilde Caplex. Hvis du kan litt kjemi er Analogien Le Chatelier's prinsipp: hvis et system som er i likevekt utsettes for en ytre påvirkning, vil systemet forskyves i en slik retning at den ytre påvirkningen motarbeides. Endret 11. august 2007 av Janhaa Lenke til kommentar
vk2elev Skrevet 13. august 2007 Forfatter Del Skrevet 13. august 2007 (endret) Takk, søkte på Google og fant dette http://home.phys.ntnu.no/instdef/arkiv/eks...2-30mai2006.pdf . Lens lov: retningen på den induserte strømmen er slik at magnetfeltet som blir satt opp prøver å motvirke endringen i magnetisk fluks. Men det jeg fortsatt ikke forstår er dette med bevegelsesretningene til elektronene, for de beveger seg jo nedover? men kraften på spolen er bortover. Det er så rart at bevegelsesretningene til elektronene blir brukt med å forklare at det virker en kraft vertikalt på dem, mens samtidig så virker magnetfeltet med en kraft horisontalt til høyre(for å forhindre at vi beveger spolen til venstre). Endret 13. august 2007 av vk1elev Lenke til kommentar
trøls Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Elektroner som farer gjennom magnetfelt, får en kraft vinkelrett på fartsretningen. Med høyrehåndsregelen kan vi vite hvilken vei elektronene (strømmen) må gå for å motvirke bevegelsen til sløyfa. Lenke til kommentar
vk2elev Skrevet 13. august 2007 Forfatter Del Skrevet 13. august 2007 Jess helt riktig, og vi finner ut at de må ha fartsretning nedover(qV blir opp). Og da virker kraften på dem til høyre. Men litt av problemet mitt er, hvordan kan de gå nedover, når kraften på dem blir bortover? Lenke til kommentar
trøls Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 (endret) Det får du spørre Gud om. Endret 13. august 2007 av trøls Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå