Gå til innhold

Reparere eller bytte inverter i LCD-skjerm? Fiksa!

Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel LG 15" LCD skjerm som jeg har vært nødt til å slå litt hardt i noen ganger, men den siste gangen jeg slo, så løsnet det to komponeter på inverter-kortet baki skjermen (LINK). Jeg gjorde et forsøk på å lime disse på igjen og det resulterte i at skjermen funka som normalt i ca 15 min. og så ble bildet gradvis mørkere og til slutt helt svart (også lukta det dritt baki skjermen).

Etter flerfoldige timer med surfing så lurer jeg på om jeg bør få tak i en lik inverter eller om jeg skal prøve å bytte ut de to spolene. Å få tak i en inverter til denne skjermen virker litt vanskelig, derfor lurer jeg også litt på om det går ann å bruke en som ikke er lik. Har det mye å si? Noen som har prøvd seg på noe lignende før kansje?

Endret av Bjonnar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå koster en ny 17" bare 1500,-. Tror det blir dyrt å reparere den gammle, selv om du gjør det selv.

9253030[/snapback]

Jeg er ikke ute etter å kjøpe ny skjerm, jeg skal prøve å reparere den gamle.

Problemer med bakgrunnslyset kan jo oppstå på nye skjermer og.....

Noen andre forslag?

Endret av Bjonnar
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Kjøp inverter til kald-katode, slik fixet jeg mine to gamle 18" LCD'er.

Link:Kald katode

Dette har fungert i over 2 år, dog jeg kan ikke justere styrken på bakgrunnsbelysningen lengre.

Ellers så finnes det universale invertere å få kjøpt via ebay.

9317785[/snapback]

Har gjort det alt!

Fant en inverter i skuffen som var til en viftegrill med to slike katoder. Jeg kappet og skjøta litt ledninger for å få riktige kontakter, funker fint! :thumbup:

En ulempe da, fant kun 24 v på kretskortet i skjermen, og siden inverteren vil ha 12 volt så må jeg ha en egen omformer til belysninga :mad:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...