Gå til innhold

Kresen i drikke veien


fr0sk5

Anbefalte innlegg

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Jepp. Det glir greit ned, men det smaker ikke spesielt mye. Vet ikke om du mente at Corona er bitter i forhold til Miller, men ingen av disse er spesielt bitre (i øl-sammenheng)

 

Jeg har etterhvert funnet ut at det norske ølet faktisk er å foretrekke innenfor visse sjangre (masse godt lagerøl her på berget), og om jeg er på utkikk etter lettdrukket tørsteøl funker Lysholmer Ice veldig godt. Det går etter min mening langt utenpå importøl av typen Sol, Corona, Budweiser, Miller.

 

Norske bryggerier har derimot litt å gå på når det gjelder mørkere øl og bitters, og da blir det gjerne til at man tar til takke med importøl av typen Bombardier (bitter) Guinness, Murphys (stout), Beamish Red, Boddingtons (ale) etc etc. Det som er litt synd er at man kun får markedslederne, og gjerne i litt blodfattige tapninger.

9353651[/snapback]

Hmm. Selv syns jeg at det meste jeg har prøvd av øl her i Norge har vært skuffende.

Dra til land slik som Storbritania, Tyskland eller Tjekkia. Der får man bra øl der :)

Og jeg må faktisk være helt ærlig med deg og si at Lysholmer Ice er noe av det dårligste jeg har smakt (dog er det meste av import fra USA værre).

 

Bra lagerøl får man i Tyskland.

Bra lettdrukket tørsteøl får man i Tjekkia.

Og bra mørkere øl og bitters får man i Storbritania.

 

Det blir vell muligens det samme som vår whisky diskusjon, bare motsatt? Synes egentlig Norge er et ganske fattig land når det kommer til god øl, og verre ble det etter at ringnes ble kjøpt opp av danskene.

9353854[/snapback]

Nja, smak og behag selvsagt, men når det gjelder god lager holder jeg en knapp på Tsjekkia, faktisk. Vil faktisk ikke karakterisere noe tsjekkisk øl som lettdrikkelig tørsteøl. Tysk øl har ikke fått det helt til å svinge her i gården. (mangler nok tilstrekkelig smaksgrunnlag for å konkludere, men de har noen brukbare hvete-varianter...)

Angående tørsteøl i Tsjekkia: Her har jeg prøvd en del bra, de gangene jeg har vært der. Men det var ikke noen av de "berømte". Budvar, Urquel eller Staropramen. Det var helt ukjente merker for min del, og jeg husker ikke hva de het.

Angående Tyskland. Saken er at det finnes mye bra øl i Tyskland, men mesteparten er lokal. De store merkene i Tyskland har jeg ikke noe særlig til overs for, men det finnes mye bra øl (faktisk av de fleste typer) når man får den lokale ølen på fat.

Jeg er forøvrig enig med deg når det gjelder å drikke godt øl der det lages. Det er faktisk veldig sant at Guinness smaker best i Dublin (selv om det er noe av en klisje), og en Staropramen smaker best tappet i en sidegate i Praha (til 8,-) og er du først i Dublin/Irland kan du ikke gå glipp av verdens beste ale: Smithwicks (noen tror dette er det samme som Kilkenny, men det er det IKKE).

:thumbup: Foresten så er 8 kr dyrt ;-) Sist jeg var i Praha var vi på studentkro. Der kostet ølen nix og nada, og man fikk halve beløpet tilbake når man leverte inn ølglasset før det gikk i stykker.

Uansett, når det gjelder ordinær lager velger jeg faktisk norsk, og da Nordlandspils, Hansa, Frydenlund og Borg (et billigøl som faktisk smaker øl). Lysholmer Ice drikker jeg med stor entusiasme når jeg er tørst, uten å stille krav til den store smaksopplevelsen. Jeg har venner fra Skottland, Nederland, England, Sverige(!) og USA som alle har skrytt av den rene og gode ølsmaken i norsk lager.

Det er rart det der. Det er utrolig mange som liker ting bedre på et fremmed sted enn hjemme.

Forøvrig av de du nevner er det vell bare Frydenlund som har noe som jeg liker noe særlig. (Borg er noe av det værste jeg vet, jeg blir faktisk kvalm av Borg. Don't ask me why)

Oppkjøp og monopolisme bryr jeg meg ikke nevneverdig om, så lenge ølet smaker.

9354199[/snapback]

Det jeg tenkte på er at de har lagt ned en rekke lokale bryggerier og enten fjernet ølen helt (les tou (som jeg heller ikke likte)) eller startet i brygge den sentralt.

I tillegg har de jo gjort dansk øl til den nye billigølen i Norge.

 

Forøvrig synes jeg det man kan aller best i Norge er faktisk alkoholfri øl. De fleste av de "limited edition" munkholm sakene var meget bra :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Huff, har lignende problem for tiden.

For noen uker siden drakk jeg for mye på for kort tid og endte selfølgelig

i spying. Noe jeg egentlig regna med siden dette var under spesielle omstendigheter :p

 

Tok meg en pils i helga men klarte virkelig ikke smaken :hmm: Håper ikke dette var mye lengre. Rusbrus og Cider svir betydelig mer i pengeboka. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...