Gå til innhold

Kresen i drikke veien


fr0sk5

Anbefalte innlegg

.

9299375[/snapback]

At du sa hva for noe? Går det an å drikke da? Og hvor mange 10talls liter må du drikke da :p

9301728[/snapback]

 

 

Vel, du blander 50/50 avhening av hvor mye du vil smake av ølet. Om jeg husker riktig får man kjøpt øl opptil alk % på 7-8 tallet i dagligvarebutikker. Altså 50/50 øl og solo blir vel 3,5-4 % alk, right? en vanlig pilsner er vel rundt 5 i alk %.

 

Jeg drikker lite øl, egentlig generelt lite og. Er jeg den eneste som klarer meg uten alkohol, 1-2 flakser og par shotter av og til, på en fest? Sitter som regel å prater og koser meg med andre på en fest. Men det hender jeg blir sørpefull i ny-å-ne, det er heller ikke noe å forakte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Cider, sprit og likør er tingen! ^^

 

Blir kalt jente jeg og (som om det gjør noe). Her om dagen ble jeg kalt jente av ei jente som drakk øl. Da kalte jeg gutt tilbake og etter mye om og men endte det med at jeg fikk se puppa hennes for å kjenne om dem var ekte :p

 

Gogogo! ^^

Lenke til kommentar
Cider, sprit og likør er tingen! ^^

 

Blir kalt jente jeg og (som om det gjør noe). Her om dagen ble jeg kalt jente av ei jente som drakk øl. Da kalte jeg gutt tilbake og etter mye om og men endte det med at jeg fikk se puppa hennes for å kjenne om dem var ekte :p

 

Gogogo! ^^

9316633[/snapback]

Og trådstarter klager :!:

Lenke til kommentar

Øl er fælt ja!

 

Og så kaller de deg jente for å påpeke noe åpenlyst?

Håper de ikke klår også... :dribble:

 

Dette handler om din personlige integritet mer enn om ølet er godt eller vondt.

Ved å drikke øl selv om du ikke liker det forteller du folk rundt deg at du ikke

tar dine egne behov så veldig høytidlig.

 

Når du slutter kaller de deg jente for å teste deg. Se om de kan få deg

til å drikke igjen på tross av smaken.

 

Hvis du ikke bryr deg går de fort lei.

 

Personlig drikker jeg nesten aldri alkohol og ber ofte om vann på byen.

Prøv det hvis du har lyst å bryne deg på nedsettende kommentarer. ;)

Lenke til kommentar
Vil anbefale deg å smake på øl som Budweiser eller evt. Miller Genuine Draft(MGD).

Dette er svært lyse øl som skiller seg ganske mye i smaken fra det som vi nordmenn hvertfall oppfatter som øl. Prøv også gjerne lavkarboutgaven(light) av dem dersom du får tak i dem, da de har enda mindre smak.

Av norske øl kan du jo forsøke alle lavkarbo-ølene du finner. Vet at Hansa & Ringnes hvertfall har.

Edit: Ellers må jeg legge til at jeg oppfordrer ingen under 18år til å drikke alkohol. :innocent:

9260204[/snapback]

 

"You know what the simularity between budweiser and frogs are?"

No.

"Both are fucking close to water".

 

Finn deg noen som lager hjemmebrygg, har de litt peiling, smaker det 1231 ganger bedre en det skvippet butikkene selger som "øl".

Lenke til kommentar
Men det som frister aller mest er et glass god irsk whiskey drukket "neat".

 

Og om det er et mål for deg å være "barsk" så tror jeg det er det "barskeste" du kan drikke er en god whiskey, og drikk den "neat" evt. til nøds "on the rocks". Ikke noe blandingstull. Kombiner den gjerne med en feit sigar. Da kan disse gutta som sitter og styrter tuborg og kaller deg jente bare gå og ta på seg kjole med en gang ;-)

9286905[/snapback]

 

Hadde du i det minste uttalt deg om skotsk maltwhisky kunne innlegget ditt minne om noe mer eller mindre seriøst. Er vel et fåtall kjennere som kombinerer irsk/amerikansk whiskey med sigarer og deretter påberoper seg peiling.

 

Er vel ikke lenge til noen kommer med noe myteskapt Jack Daniels-ræl heller.

Lenke til kommentar
Men det som frister aller mest er et glass god irsk whiskey drukket "neat".

 

Og om det er et mål for deg å være "barsk" så tror jeg det er det "barskeste" du kan drikke er en god whiskey, og drikk den "neat" evt. til nøds "on the rocks". Ikke noe blandingstull. Kombiner den gjerne med en feit sigar. Da kan disse gutta som sitter og styrter tuborg og kaller deg jente bare gå og ta på seg kjole med en gang ;-)

9286905[/snapback]

 

Hadde du i det minste uttalt deg om skotsk maltwhisky kunne innlegget ditt minne om noe mer eller mindre seriøst. Er vel et fåtall kjennere som kombinerer irsk/amerikansk whiskey med sigarer og deretter påberoper seg peiling.

 

Er vel ikke lenge til noen kommer med noe myteskapt Jack Daniels-ræl heller.

9325872[/snapback]

 

Kremt. Nå sa jeg da ikke noe om at irsk var best, bare at jeg selv foretrakk irsk selv. (Tja, sånn nesten da. 18 år gammel chivas regal er vell den egentlige favoritten).

 

Forøvrig drikker jeg gjerne en jim beam black også.

 

Jeg har heller aldri påberopt meg peiling. Men det er det vell bare snobber slik som deg selv som gjør.

Jeg drikker det jeg liker selv, og gir egentlig fullstendig blaffen i hva du og andre "eksperter" måtte mene. Det jeg sa var at whiskey var en barsk drikk sammenlignet med øl og rusbrus.

Lenke til kommentar
.

9299375[/snapback]

At du sa hva for noe? Går det an å drikke da? Og hvor mange 10talls liter må du drikke da :p

9301728[/snapback]

 

 

Vel, du blander 50/50 avhening av hvor mye du vil smake av ølet. Om jeg husker riktig får man kjøpt øl opptil alk % på 7-8 tallet i dagligvarebutikker. Altså 50/50 øl og solo blir vel 3,5-4 % alk, right? en vanlig pilsner er vel rundt 5 i alk %.

 

Jeg drikker lite øl, egentlig generelt lite og. Er jeg den eneste som klarer meg uten alkohol, 1-2 flakser og par shotter av og til, på en fest? Sitter som regel å prater og koser meg med andre på en fest. Men det hender jeg blir sørpefull i ny-å-ne, det er heller ikke noe å forakte.

9304211[/snapback]

Alkoholholdig drikke solgt i dagligvarebutikker har dessverre et maksimalt alkohol volum på 4,7%. Skal du ha noe sterkere så må du vinmonopolet eller brygge det selv.

 

Dette er litt synd siden styrken på øl-et ofte blir kunstig manipulert, noe som kan forringe smaken.

 

Forøvrig så høres øl og brus helt jævlig ut. Jeg har hørt om øl og billig whisky, men øl og brus? Hvilket sykt menneske fikk den ideen?

Lenke til kommentar
Men det som frister aller mest er et glass god irsk whiskey drukket "neat".

 

Og om det er et mål for deg å være "barsk" så tror jeg det er det "barskeste" du kan drikke er en god whiskey, og drikk den "neat" evt. til nøds "on the rocks". Ikke noe blandingstull. Kombiner den gjerne med en feit sigar. Da kan disse gutta som sitter og styrter tuborg og kaller deg jente bare gå og ta på seg kjole med en gang ;-)

9286905[/snapback]

 

Hadde du i det minste uttalt deg om skotsk maltwhisky kunne innlegget ditt minne om noe mer eller mindre seriøst. Er vel et fåtall kjennere som kombinerer irsk/amerikansk whiskey med sigarer og deretter påberoper seg peiling.

 

Er vel ikke lenge til noen kommer med noe myteskapt Jack Daniels-ræl heller.

9325872[/snapback]

 

Kremt. Nå sa jeg da ikke noe om at irsk var best, bare at jeg selv foretrakk irsk selv. (Tja, sånn nesten da. 18 år gammel chivas regal er vell den egentlige favoritten).

 

Forøvrig drikker jeg gjerne en jim beam black også.

 

Jeg har heller aldri påberopt meg peiling. Men det er det vell bare snobber slik som deg selv som gjør.

Jeg drikker det jeg liker selv, og gir egentlig fullstendig blaffen i hva du og andre "eksperter" måtte mene. Det jeg sa var at whiskey var en barsk drikk sammenlignet med øl og rusbrus.

9326498[/snapback]

 

Selvsagt drikker man det man liker. Jeg tolket vel innlegget ditt litt skeivt, og følte for å brife en smule om ting jeg selv er opptatt av. Litt hovmodig av meg ser jeg, men når man er mer enn normalt interessert i skotsk maltwhisky blir man gjerne litt besserwisseraktig (og snobbete) når sjansen byr seg. Sorry.

 

Må uansett benytte sjansen til å anbefale deg et dykk i maltens vidunderlige verden, kanskje finner du nye favoritter.

 

Og for all del, skål!

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Men det som frister aller mest er et glass god irsk whiskey drukket "neat".

 

Og om det er et mål for deg å være "barsk" så tror jeg det er det "barskeste" du kan drikke er en god whiskey, og drikk den "neat" evt. til nøds "on the rocks". Ikke noe blandingstull. Kombiner den gjerne med en feit sigar. Da kan disse gutta som sitter og styrter tuborg og kaller deg jente bare gå og ta på seg kjole med en gang ;-)

9286905[/snapback]

 

Hadde du i det minste uttalt deg om skotsk maltwhisky kunne innlegget ditt minne om noe mer eller mindre seriøst. Er vel et fåtall kjennere som kombinerer irsk/amerikansk whiskey med sigarer og deretter påberoper seg peiling.

 

Er vel ikke lenge til noen kommer med noe myteskapt Jack Daniels-ræl heller.

9325872[/snapback]

 

Kremt. Nå sa jeg da ikke noe om at irsk var best, bare at jeg selv foretrakk irsk selv. (Tja, sånn nesten da. 18 år gammel chivas regal er vell den egentlige favoritten).

 

Forøvrig drikker jeg gjerne en jim beam black også.

 

Jeg har heller aldri påberopt meg peiling. Men det er det vell bare snobber slik som deg selv som gjør.

Jeg drikker det jeg liker selv, og gir egentlig fullstendig blaffen i hva du og andre "eksperter" måtte mene. Det jeg sa var at whiskey var en barsk drikk sammenlignet med øl og rusbrus.

9326498[/snapback]

Selvsagt drikker man det man liker. Jeg tolket vel innlegget ditt litt skeivt, og følte for å brife en smule om ting jeg selv er opptatt av. Litt hovmodig av meg ser jeg, men når man er mer enn normalt interessert i skotsk maltwhisky blir man gjerne litt besserwisseraktig (og snobbete) når sjansen byr seg. Sorry.

 

Må uansett benytte sjansen til å anbefale deg et dykk i maltens vidunderlige verden, kanskje finner du nye favoritter.

 

Og for all del, skål!

9340588[/snapback]

Hehe. Man blir kanskje det :) For min del har mitt skotske maltwhisky-eventyr stoppet opp på 18åringen chivas regal. Om jeg skal finne noe jeg liker bedre er jeg redd for at jeg kommer til å bli fullstendig blakk (har smakt mye bra, men ingenting som måler seg med den)

 

Den er forresten usannsynlig dyr her i Norge. 600 kr for 70 cl, det er over 850 kr literen. Gav litt i underkant av 400 kr for en liter på tax free. Æsj for et land vi lever i. Og den slemme 60% grensen ødelegger jo også for oss som liker whisky/whiskey.

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Men det som frister aller mest er et glass god irsk whiskey drukket "neat".

 

Og om det er et mål for deg å være "barsk" så tror jeg det er det "barskeste" du kan drikke er en god whiskey, og drikk den "neat" evt. til nøds "on the rocks". Ikke noe blandingstull. Kombiner den gjerne med en feit sigar. Da kan disse gutta som sitter og styrter tuborg og kaller deg jente bare gå og ta på seg kjole med en gang ;-)

9286905[/snapback]

 

Hadde du i det minste uttalt deg om skotsk maltwhisky kunne innlegget ditt minne om noe mer eller mindre seriøst. Er vel et fåtall kjennere som kombinerer irsk/amerikansk whiskey med sigarer og deretter påberoper seg peiling.

 

Er vel ikke lenge til noen kommer med noe myteskapt Jack Daniels-ræl heller.

9325872[/snapback]

 

Kremt. Nå sa jeg da ikke noe om at irsk var best, bare at jeg selv foretrakk irsk selv. (Tja, sånn nesten da. 18 år gammel chivas regal er vell den egentlige favoritten).

 

Forøvrig drikker jeg gjerne en jim beam black også.

 

Jeg har heller aldri påberopt meg peiling. Men det er det vell bare snobber slik som deg selv som gjør.

Jeg drikker det jeg liker selv, og gir egentlig fullstendig blaffen i hva du og andre "eksperter" måtte mene. Det jeg sa var at whiskey var en barsk drikk sammenlignet med øl og rusbrus.

9326498[/snapback]

Selvsagt drikker man det man liker. Jeg tolket vel innlegget ditt litt skeivt, og følte for å brife en smule om ting jeg selv er opptatt av. Litt hovmodig av meg ser jeg, men når man er mer enn normalt interessert i skotsk maltwhisky blir man gjerne litt besserwisseraktig (og snobbete) når sjansen byr seg. Sorry.

 

Må uansett benytte sjansen til å anbefale deg et dykk i maltens vidunderlige verden, kanskje finner du nye favoritter.

 

Og for all del, skål!

9340588[/snapback]

Hehe. Man blir kanskje det :) For min del har mitt skotske maltwhisky-eventyr stoppet opp på 18åringen chivas regal. Om jeg skal finne noe jeg liker bedre er jeg redd for at jeg kommer til å bli fullstendig blakk (har smakt mye bra, men ingenting som måler seg med den)

 

Den er forresten usannsynlig dyr her i Norge. 600 kr for 70 cl, det er over 850 kr literen. Gav litt i underkant av 400 kr for en liter på tax free. Æsj for et land vi lever i. Og den slemme 60% grensen ødelegger jo også for oss som liker whisky/whiskey.

9341126[/snapback]

 

Tips (og beklager den ubrukelige lange quoten): Chivas er en blend, uansett hvor gammel den er. Har smakt 18-åringen, og den er god, men for de pengene får du utrolig mye bra single malt. Prøv en Lagavulin, Glenmorangie eller en LAPHROAIG om du satser alt på ett kort. Tro meg, har du først fått smaken på god single malt, blir blends litt uinteressant. Blends kan være gode, men du mister mye karakteristikk og særpreg. (Kuriosa: leste for ikke så lenge siden at Upper Ten (norsk billig folke-whisky) tok fullstendig rotta på bl.a. en av Chivas blends i en blindtest).

 

Sjekk polets utvalg, og skaff deg gjerne en bok. (Michael Jackson har skrevet en del smått troverdig om emnet). Det finnes mange gode single malts til under 500,-

Lenke til kommentar
Prøvd Miller? Amerikansk lys øl i samme gate som Corona, bare ikke bitter. Glir ganske fort ned.

9347373[/snapback]

 

Jepp. Det glir greit ned, men det smaker ikke spesielt mye. Vet ikke om du mente at Corona er bitter i forhold til Miller, men ingen av disse er spesielt bitre (i øl-sammenheng)

 

Jeg har etterhvert funnet ut at det norske ølet faktisk er å foretrekke innenfor visse sjangre (masse godt lagerøl her på berget), og om jeg er på utkikk etter lettdrukket tørsteøl funker Lysholmer Ice veldig godt. Det går etter min mening langt utenpå importøl av typen Sol, Corona, Budweiser, Miller.

 

Norske bryggerier har derimot litt å gå på når det gjelder mørkere øl og bitters, og da blir det gjerne til at man tar til takke med importøl av typen Bombardier (bitter) Guinness, Murphys (stout), Beamish Red, Boddingtons (ale) etc etc. Det som er litt synd er at man kun får markedslederne, og gjerne i litt blodfattige tapninger.

Lenke til kommentar
Jepp. Det glir greit ned, men det smaker ikke spesielt mye. Vet ikke om du mente at Corona er bitter i forhold til Miller, men ingen av disse er spesielt bitre (i øl-sammenheng)

 

Jeg har etterhvert funnet ut at det norske ølet faktisk er å foretrekke innenfor visse sjangre (masse godt lagerøl her på berget), og om jeg er på utkikk etter lettdrukket tørsteøl funker Lysholmer Ice veldig godt. Det går etter min mening langt utenpå importøl av typen Sol, Corona, Budweiser, Miller.

 

Norske bryggerier har derimot litt å gå på når det gjelder mørkere øl og bitters, og da blir det gjerne til at man tar til takke med importøl av typen Bombardier (bitter) Guinness, Murphys (stout), Beamish Red, Boddingtons (ale) etc etc. Det som er litt synd er at man kun får markedslederne, og gjerne i litt blodfattige tapninger.

9353651[/snapback]

Hmm. Selv syns jeg at det meste jeg har prøvd av øl her i Norge har vært skuffende.

Dra til land slik som Storbritania, Tyskland eller Tjekkia. Der får man bra øl der :)

Og jeg må faktisk være helt ærlig med deg og si at Lysholmer Ice er noe av det dårligste jeg har smakt (dog er det meste av import fra USA værre).

 

Bra lagerøl får man i Tyskland.

Bra lettdrukket tørsteøl får man i Tjekkia.

Og bra mørkere øl og bitters får man i Storbritania.

 

Det blir vell muligens det samme som vår whisky diskusjon, bare motsatt? Synes egentlig Norge er et ganske fattig land når det kommer til god øl, og verre ble det etter at ringnes ble kjøpt opp av danskene.

Lenke til kommentar
Jepp. Det glir greit ned, men det smaker ikke spesielt mye. Vet ikke om du mente at Corona er bitter i forhold til Miller, men ingen av disse er spesielt bitre (i øl-sammenheng)

 

Jeg har etterhvert funnet ut at det norske ølet faktisk er å foretrekke innenfor visse sjangre (masse godt lagerøl her på berget), og om jeg er på utkikk etter lettdrukket tørsteøl funker Lysholmer Ice veldig godt. Det går etter min mening langt utenpå importøl av typen Sol, Corona, Budweiser, Miller.

 

Norske bryggerier har derimot litt å gå på når det gjelder mørkere øl og bitters, og da blir det gjerne til at man tar til takke med importøl av typen Bombardier (bitter) Guinness, Murphys (stout), Beamish Red, Boddingtons (ale) etc etc. Det som er litt synd er at man kun får markedslederne, og gjerne i litt blodfattige tapninger.

9353651[/snapback]

Hmm. Selv syns jeg at det meste jeg har prøvd av øl her i Norge har vært skuffende.

Dra til land slik som Storbritania, Tyskland eller Tjekkia. Der får man bra øl der :)

Og jeg må faktisk være helt ærlig med deg og si at Lysholmer Ice er noe av det dårligste jeg har smakt (dog er det meste av import fra USA værre).

 

Bra lagerøl får man i Tyskland.

Bra lettdrukket tørsteøl får man i Tjekkia.

Og bra mørkere øl og bitters får man i Storbritania.

 

Det blir vell muligens det samme som vår whisky diskusjon, bare motsatt? Synes egentlig Norge er et ganske fattig land når det kommer til god øl, og verre ble det etter at ringnes ble kjøpt opp av danskene.

9353854[/snapback]

 

Nja, smak og behag selvsagt, men når det gjelder god lager holder jeg en knapp på Tsjekkia, faktisk. Vil faktisk ikke karakterisere noe tsjekkisk øl som lettdrikkelig tørsteøl. Tysk øl har ikke fått det helt til å svinge her i gården. (mangler nok tilstrekkelig smaksgrunnlag for å konkludere, men de har noen brukbare hvete-varianter...)

 

Jeg er forøvrig enig med deg når det gjelder å drikke godt øl der det lages. Det er faktisk veldig sant at Guinness smaker best i Dublin (selv om det er noe av en klisje), og en Staropramen smaker best tappet i en sidegate i Praha (til 8,-) og er du først i Dublin/Irland kan du ikke gå glipp av verdens beste ale: Smithwicks (noen tror dette er det samme som Kilkenny, men det er det IKKE).

 

Uansett, når det gjelder ordinær lager velger jeg faktisk norsk, og da Nordlandspils, Hansa, Frydenlund og Borg (et billigøl som faktisk smaker øl). Lysholmer Ice drikker jeg med stor entusiasme når jeg er tørst, uten å stille krav til den store smaksopplevelsen. Jeg har venner fra Skottland, Nederland, England, Sverige(!) og USA som alle har skrytt av den rene og gode ølsmaken i norsk lager.

 

Oppkjøp og monopolisme bryr jeg meg ikke nevneverdig om, så lenge ølet smaker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...