Slurt-is Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 Hei. Nå har jeg en fast ip-adresse, noe jeg er ganske fornøyd med. Men nå begynner routeren å knele, så jeg tror jeg snart må investere i en ny. Jeg har en webserver her hjemme, som jeg bruker til å host'e nettsidene mine. Derfor lurer jeg på om hvis jeg kjøper en ny router, kan ip adressen min da gå fra å være fast til dynamisk? Hvis den holder seg fast så sparer jo det en del arbeid for meg. Har det da noe å si hvilken router jeg kjøper? Noen routere (må også ha w-lan) dere vil anbefale til webserver? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 Har du satt opp den ip adressen du har selv i ruteren, eller har ruteren fått denne tildelt og bare aldri fått ny? Dersom du har satt den selv vil det ikke påvirke det at du kjøper ny. Då må jo naturligvis sette opp adressen i den nye ruteren, men deretter vil det være fast. Dersom du har fått den tildelt varierer det litt med hvordan leverandøren din har valgt å gjøre det. Det mest vanlige er at man får tildelt og fornyet ip ca hver dag. Dersom du har den samme ruteren konstant tilkoblet vil du da mest sannsynlig få den samme hver gang(Telenor Bedrift tildeler med vilje ei tilfeldig annen for å hindre at kundene setter opp servere). Dersom du kobler i fra ruteren i noen dager kan det hende at du får ei annen adresse. Når du kjøper en ny ruter vil leverandøren "se" dette og du vil ikke få den samme adressen tildelt. Dette gjøres via MAC adresser. Alt nettverksutstyr har sin egen unike MAC adresse. En løsning her vil være om den nye ruteren din har mulighet for å "fake" denne MAC adressen. Den nye ruteren vil da "late" som om den er den gamle, og du vil få samme adresse tildelt. Andre leverandører deler ut ip'er bassert på porten til du er knyttet til i deres sentral. Da har det ingenting å si hvor ofte, sjeldent eller hvilket utstyr du bytter til, du får den samme adressa hele veien. Lenke til kommentar
Slurt-is Skrevet 10. august 2007 Forfatter Del Skrevet 10. august 2007 (endret) Takker for et veldig bra og konstruktivt svar! Kan man finne ut hvordan leverandøren gjør det? Vi har Lyse. Dumt at det skal være så ekstremt vanskelig å bytte router. Jeg får ikke ny ip hver dag, men har hatt min ip i 2 år nå, noe som jeg er veldig fornøyd med. Endret 10. august 2007 av Slurt-is Lenke til kommentar
nomore Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 Eg har selv Lyse igjennom en lokal kraftleverandør. Eg vet ikke om det er slik i hele nettet til Lyse, men den lokale kraftleverandøren har gjort det slik at det går på porten du er koblet til i nærmeste sentral. Eg har byttet ruter flere ganger og får alltid samme ip. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå