Gå til innhold

HD-SPM Master / Slave / Cable Select

Anbefalte innlegg

Har et kabinett der jeg har en drøss med disker stående i. Alt fra 80GB og oppover.

I dag satt jeg inn noen nye, tok ut alle diskene, fjernet støv fra kabinettet.

Har koblet til diskene, men det er ikke alle som blir registrert.

På diskene (ikke nye) er det sånne små "pins" du setter inn på slave, master eller cable select. Er det mulig å fjerne pinsene, og få alle diskene til å dukke opp i min datamaskin igjen?

Grunnen til at jeg spør, er at på nye disker nå, følger det ikke med sånne små søte pins.

Noen gode forslag til hvordan jeg skal få diskene mine til å dukke opp igjen? Er ikke sikker på hvilke disker det er slik at det er litt kjedelig å måtte dra ut en og en disk for å se om det er den som ikke blir registrert.

bhead

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel ikke noen god ide bare å fjerne jumperene. Konfigurering må gjøres på en logisk måte, ikke bare tilfeldig.

At nye disker ikke har jumpere kommer av at de har en helt annen kabel, regner med det er SATA du tenker på. PATA disker (med bred flatkabel) har jumper. Disse må man holde styr på, ellers blir det rot.

På hver kabel kan man sette en disk som master og den andre som slave. Eller man kan sette begge som Cable Select, forutsatt at man har rett kabel som støtter det. Alle 80-ledere skal støtte CS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...