Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lyd som tiltrer ved høy hastighet.

Anbefalte innlegg

Når jeg kjører i over 60 (sikkert før også, men hører det først da) kommer en slags "nøøøøøø"-lyd (:p) fra dekkene fremme høres det ut som (litt vanskelig å retningsbestemme det. Hører det best på ny sort asfalt.

Jeg tenker med en gang hjullager, men vet ikke helt - foringer kanskje?

Bilen er en 1992 Golf. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Endres lyden i svinger (fortsatt i over 60), det vil si at lyden blir sterkere når du svinger i den ene retningen og svakere når du svinger til den andre retningen, så er det helt sikkert et gåent hjullager. Det er avlastede hjullager som bråker mest, bråker det mer når du svinger mot høyre så er det altså et høyrehjulslager som er gåent. Å høre om hjullageret er et framhjul eller et bakhjul er omtrent umulig å avgjøre, for slike lyder forplanter seg i hele karosseriet.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en Xantia som ga fra seg en merkelig ulelyd jeg ikke skjønte hvor kom fra. Tenkte på hjullager og alt mulig rart, men det viste seg å komme fra radioantenna på taket som sto i feil vinkel. Satte den litt mer bakovervendt og lyden forsvant. Det ergelige med slike lyder som opptrer i en viss fart er at det er nesten umulig å høre hvor det kommer fra.

Men siden TS hører lyden best på en viss type asfalt kan det kanskje rett og slett være dekkene som ikke er helt lydløse?

Lenke til kommentar

Er noen 13-14 tommere med 75-profil eller noe sånn, som egentlig er fra en Transporter. Skal bytte dem ut innen en måned i 17-tommere - så da kan jeg se. Mulig det er dem som ikke er helt oppegående. :hmm:

Lyden er konstant, og ulelyden øker i takt med farten. Meker ikke noe fra og til i svinger.

Har en del dynamostøy, fordi forrige eier koblet signalkablene side om side med batteristrømmen) men det gir mer en suselys (en kamerat trodde jeg hadde turbo :D) - så tror ikke det er det. Skal koble om anlegget i morgen, så da kan vi eventuelt eliminere det. :)

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Da hjullagrene foran gikk på min Xantia var det ingen forskjell på å kjøre rett fram eller i svinger. Men jeg merket at det ble verre når lagrene ble varme, og etterhvert som jeg kjørte med dem kom lyden tidligere og tidligere, dvs gradvis ved lavere hastighet. Fikk dem byttet da de begynte å bråke i ca 60, det var på høy tid.

Lenke til kommentar

Slitte hjullager blir varme, de kan bli så varme at metallet inne i de smelter og sveiser lageret. Dermed bråstopper hjulet. I verste fall fører dette til en ulykke. Slitte hjullager gjør dessuten av hjulopphenget, eventuell styring og en eventuell drivaksling til samme hjul får mer juling. Å skifte et hjullager er mye billigere enn å skifte store deler av hjulopphenget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...