Gå til innhold

Første bærbare - litt usikkerhet rundt et par ting

spock84

Anbefalte innlegg

Har tenkt å kjøpe min første bærbare først og fremst til skolebruk (lite eller ingen spilling), og prisen må ligge rundt 7000-9000. Vil gjerne ha en maskin så fort som mulig, så det er ikke aktuelt å vente på nyere modeller som evt. kommer.

Snuser litt på "billigmodellene" HP Pavillion DV6287 og Acer 5613, som begge har samme pris (7000). Acer-maskinen ser ut til å jevnt over ha noe bedre specs (2GB vs 1GB RAM, litt bedre skjermkort), men jeg er ikke like begeistret for utseendet på denne i forhold til HP-en. Vil helst ikke gå høyere i pris, men _kan_ gjøre det om det er særlig mye å vinne på dette, noe jeg i farten ikke kan se at det er.

Det eneste jeg er usikker på ved spesifikasjonene er proserssorene. Så hvordan er f.eks. Core Duo T2080 vs Turion 64 X2 TL-56? Jeg vet "tilsvarende" Core 2 Duo prosessor banker TL-56 på de fleste områder, men finner lite info om denne i forhold til Core Duo.

Har også vært litt nysgjerrig på HP Pavilion TX1128ea, men har lest at den trykkfølsomme skjermen er lite responsiv og litt lyssvak? Tenker for øvrig også at skjermen er litt liten til f.eks. programmering og bilderedigering, noe jeg vil bruke maskinen en del til.

Har noen her erfaringer med disse eller nærliggende modeller i Ubuntu? Driverstøtte? Funker diverse spesialtaster/hurtigtaster? Jeg vet HP-maskinene har en del sånn ekstra nemlig.

Kunne også være greit å høre litt om evt. støy fra begge maskinene og batterilevetid, eventuelle andre problemer osv. Har jo f.eks. hørt litt kjedelige ting om strømpluggen på HP-maskiner, men dette er kanskje fikset?

Og til slutt, har noen her hatt noe hell med å få penger tilbake fra HP eller Acer for Windows Vista? Har ingen planer om å bruke dette operativsystemet og tenker det kan være greit å avklare ting på forhånd før jeg kjøper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Må da være noen som kan svare her? :p

9256699[/snapback]

Siden ingen andre svarer....

Bærbar fra multicom eller Zepto-bærbar fra netshop?

Kan kjøpes uten operativsystem eller med xp hvis du ønsker det fra begge butikker....

Og sånn generelt så anbefaler jeg Intel Core cpu, normalt bedre respons, mindre varme og dermed mindre støy og ofte bedre batteritid... (så sier ihvertfall "dem som vet") :D

Mvh

Endret av krbalto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...