Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Slitte bremser. Garantisak?

Anbefalte innlegg

Har en 2000-modell mazda 626, kjøpt fra forhandler for 1 mnd siden. (3 mnd garanti) ..nå har nettopp klossene fremme begynt å lage lyder á la utslitt. Er dette en garantisak, eller må man regne med å dekke slitedeler selv?

Noen som vet om det er mye jobb å skifte klosser på en 626? har ikke eid mazda før, så har ingen mekke-erfaring med disse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dersom tilstandsrapporten du (kanskje) fikk da du kjøpte bilen viser at bremsene var i god stand, bør du kunne få nye klosser på garanti, ev. som en vanlig reklamasjonssak også etter 3 mndr. Hvis det derimot fremgår at de var slitte, må du regne med å betale selv. En seriøs forhandler vil gi deg dette uansett.

Lenke til kommentar

Fikk ingen tilstandsrapport, men det ble sagt gang på gang at bilen var i tipp topp stand, og at jeg høyst sannsynlig ikke fikk noen utgifter på den før om et år når det er tid for neste service. Regner med jeg får fikset opp i det.. kan jo uansett reklamere iht forbrukerkjøpsloven når man kjøper fra forhandler. Er bortreist for øyeblikket, men skal ta en "alvorsprat" med forhandleren når jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar

Ha en høflig tone ovenfor dem og forklar problemet, så ordner deg sikkert. Samme skjedde med meg, fikk ingen tilstandsrapport, men forhandleren sa at bilen skulle være i god stand med ingen problemer. Jeg fikk byttet foringer, avbalansert hjulene pluss diverse småplukk på garantien.

Lenke til kommentar

Er vel en kjent sak at bruktbilforhandlere og vanlige bilforhandlere som selger brukte biler bare får inn bilen fra kunden. Vasker og rydder + polerer muligens, også skryter de den opp i skyene og fjerner all tvil en eventuell kjøper måtte ha for å få høyest mulig pris.

Nei takke meg til å kjøpe bruktbil fra private isteden. Den bruktbilgarantien er bare tull. Har du ikke peil, så kjøp av private og ta en naf test.

Jeg ville ikke forlangt å få dekket nye bremseklosser på en bruktbil.... men står det i rapporten at de er bra, så ok.. rapporten er sikkert ferdiglaget før de fikk bilen...;)

Lenke til kommentar

Når man bytter inn en bil hos en bruktbilforhandler gjennomgås bilen med lys og lykter for å finne mest mulig feil, slik at prisen kan trekkes mest mulig ned. Når bruktbilforhandleren selger bilen har de kanskje rettet de mest alvorlige feilene og gitt blaffen i resten. Typisk for mange forhandlere. Hvis klossene er utslitte etter så kort tid har nok forhandleren gamblet på at de skulle holde ut garantiperioden. For bremsene har de garantert sjekket da de tok inn bilen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...