Gå til innhold

Noen som har erfaring med termoelektrisk kjøling?

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg lurer på om jeg skal investere i en ny CPU kjøler, titta litt rundt på nettet og fant noe som het peltierkjøling evt. termoeletrisk kjøling. Det sies at med denne kjølingen kan CPU'en faktisk bli kaldere enn romtemperatur. Det som også virker interesant er at man ikke trenger å utføre så mye vedlikehold som på vannkjøling.

Men de er jo litt dyre så før jeg kjøper lurer jeg bare på om det er noen andre her som har en slik kjøler og som gjerne kunne tenke seg å komme med noen erfaringer?

Er det verdt pengene?

Slenger med noen linker:

Coolit Eliminator

Coolit Freezone

Chilltec

Endret av Bluesky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Coolit-settene er begge vannkjølingssett. Sistemann her har jeg ikke veldig stor tro på, da den har et svært lite element. Har du noe blodklokket, vil det sannsynligvis bli for varmt for peltierelementet, og du kan risikere møkkakjøling. Husk at du også må ha ekstra strømforsyning som kan drive Peltierelementene, og de trekker MYE strøm.

For førstegangsbruker, vil jeg heller anbefale deg å kjøpe et relativt enkelt vannkjølingssett. Det er ikke SÅ vanskelig å sette opp, og med skikkelig lekkasjetesting og bytting av vann nå og da, kan du få noe veldig stille og veldig godt kjølende til lavere pris enn ferdigpeltier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...