Gå til innhold

Ateister/troende - ingen kan si hva som vil skje!


Anbefalte innlegg

Melisma: Motbevis at den blå hvalen som svever rundt i universet ikke har skapt Jorda, motbevis at vi ikke kommer til dens rike når vi dør. Motbevis det. Åh, du kan ikke det sier du? Vel, sorry, da må det vel være sant?

 

Les gjennom det jeg nettopp skrev. Du ser hvor idiotisk det lyder, ja? Vel, du sier akkurat det samme, bare at du mener det. :)

9257520[/snapback]

 

 

hvis det er en blå hval som svever rundt i universet og har skapt jorda, så da er vel det den Guden jeg tror på da jo! jeg har ikke møtt Gud så jeg kan ikke utrykke meg om hvordan Han ser ut osv.. eneste jeg vil frem til er at jeg tror at det finnes en skaper! om det er blåhvalen eller max mekker så spiller ikke det noen rolle for meg! bare at jeg tror det finnes en Gud som er vår far..

 

og det går jo ikke ann og motbevise eller bevise at det finnes en Gud.. dermed basta!

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Argh. Du skjønte det ikke? Poenget mitt var at her nevnte jeg en annen Gud. Du kan ikke motbevise den, så da må den finnes? Nei, det er ikke sånn. Og du må bevise Gud, ellers er det vel ikke noe grunn til å tro på ham, akkurat som med hvalen? Hvis det ikke er beviser, er det ikke trosgrunnlag. Hvis det ikke er beviser, kan du like så godt tro på hvalen, for den er like ekte som Guden du tror på. :)

 

Det virker som om du bare vil tro for å tro...

Lenke til kommentar
Argh. Du skjønte det ikke? Poenget mitt var at her nevnte jeg en annen Gud. Du kan ikke motbevise den, så da må den finnes? Nei, det er ikke sånn. Og du må bevise Gud, ellers er det vel ikke noe grunn til å tro på ham, akkurat som med hvalen? Hvis det ikke er beviser, er det ikke trosgrunnlag. Hvis det ikke er beviser, kan du like så godt tro på hvalen, for den er like ekte som Guden du tror på. :)

 

Det virker som om du bare vil tro for å tro...

9257780[/snapback]

 

 

jo jeg skjønte hva du mente herr Bamse, prøvde bare å få inn litt mer av hvordan jeg tenker.. helt greit at du mener at man må kunne bevise ting for å tro på dem, det får da være helt opp til hvert enkelt! Jeg tror på noe som man ikke kan bevise eller motbevise, jeg går ut ifra mitt hjerte og hva som føles riktig ut for meg..

 

Når jeg ser en baby så tenker jeg at det er Guds skapeverk, når jeg ser 2 mennesker som er forelska så ser jeg Gud, når jeg ser 2 brødre som passer på hverandre så ser jeg Gud.. Gud er alt godt her i verden :love:

 

og hva mener du med at jeg bare tror for å tro.. ? jeg kan da ikke tro noe annet enn det jeg tror på vel?? :roll:

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
(...) bare at jeg tror det finnes en Gud som er vår far..

 

og det går jo ikke ann og motbevise eller bevise at det finnes en Gud.. dermed basta!

9257729[/snapback]

Det kommer helt og holdent an på hvilken gud en refererer til - en gud som proklamerer sin eksistens den 12. august 2007 for menneskeheten vil kunne avkreftes i morgen. En gud som er både allvitende, allmektig og alt-elskende vil kunne motbevises med det faktum at det forefinnes ondskap. Evolusjonsteorien indikerer at skapelsesberetningen ikke er korrekt, og derav indikerer at den gud som beskrevet i disse første kapitler ikke eksisterer.

 

Det er ikke gitt at en skaper i seg selv lar seg bevises med de midler vi har til rådighet, men mange av de antagelser og beretninger som proklameres i ulike religiøse tekster lar seg likevel bevises/avkreftes, nettopp fordi de foregår i vår verden.

 

Det ser ikke ut som du har lyst til å diskutere dette. Alt du gjør er å rope "men jeg tror, jeg tror!" og drite i alt annet. Skal vi bare gi oss her, da? Det ser ikke ut som vi kommer noen vei. :hrm:

Lenke til kommentar
Når jeg ser en baby så tenker jeg at det er Guds skapeverk, når jeg ser 2 mennesker som er forelska så ser jeg Gud, når jeg ser 2 brødre som passer på hverandre så ser jeg Gud..  Gud er alt godt her i verden  :love:

9257868[/snapback]

Ja, jeg har også lyst til å omdefinere begreper! La oss kalle fly for å løpe. Nå kan jeg plutselig fly!

 

Det er klart gud eksisterer om du definerer gud til alt som eksisterer, men det har simpelthen ingenting å si for hvorvidt det eksisterer en skaper og om vi lever videre i et liv etter døden. Alt det andre er bare tull fra diverse religioner og overbevisninger.

Lenke til kommentar
Det ser ikke ut som du har lyst til å diskutere dette. Alt du gjør er å rope "men jeg tror, jeg tror!" og drite i alt annet. Skal vi bare gi oss her, da? Det ser ikke ut som vi kommer noen vei.  :hrm:

9257874[/snapback]

 

 

ummm, hva mener du...? trodde du jeg startet denne tråden for å prøve og omvende troen min eller?? eller la noen ateister prøve og overbevise meg om noe annet enn det hjertet mitt føler er riktig?? :nei: hva legger du i diskutere egentlig? at til syvende og sist så skal jeg ende opp i å være enig med deg?? ihvertfall det inntrykket jeg får av deg nå.. jeg er ute etter å lære mer om hvordan ateister tenker og andre troende, selvom det sannsynligvis bare blir jeg som tror på Gud her i denne tråden..

 

Topicen handler jo nettopp om det at vi alle er mennesker, uansett tro eller ikke-tro.. og at vi ikke vet noenting om hva som kommer til å skje etter døden!! uansett forskninger og sannsynligheter osv...

Lenke til kommentar
hva legger du i diskutere egentlig?

9257929[/snapback]

At ved å sette premisser og logiske argumenter, beviser og sannsynligheter kan kunne veie de ulike synspunktene/argumentene mot hverandre. :)

 

at til syvende og sist så skal jeg ende opp i å være enig med deg??

9257929[/snapback]

Nei, men at alle argumenter kan disputeres og ikke bare feies bort fordi ingen mennesker kan dømme hverandre. Jeg argumenterte at aksept av religion er farlig og ikke kan rettferdiggjort av de bevis vi har til rådighet (jamnfør spagettimonsteret og den blåe hvalen). Selv om noe kan bevises hundre prosent den ene eller andre veien betyr det ikke at en bør eller kan velge hva en må tro på.

 

ummm, hva mener du...? trodde du jeg startet denne tråden for å prøve og omvende troen min eller??

9257929[/snapback]

Jeg trodde i hvert fall du var åpen for å sette deg inn i andres argumenter og svare med samme mynt, og ikke bare gjenta hva du har sagt gjennom hele tråden.

 

eller la noen ateister prøve og overbevise meg om noe annet enn det hjertet mitt føler er riktig??  :nei: 

9257929[/snapback]

Nå føler jeg det er du som er besserwisseren her.

 

jeg er ute etter å lære mer om hvordan ateister tenker og andre troende, selvom det sannsynligvis bare blir jeg som tror på Gud her i denne tråden..

9257929[/snapback]

Så lenge du ikke trenger å forsvare noe, ja. Litt av en diskusjon.

 

Topicen handler jo nettopp om det at vi alle er mennesker, uansett tro eller ikke-tro.. og at vi ikke vet noenting om hva som kommer til å skje etter døden!! uansett forskninger og sannsynligheter osv...

9257929[/snapback]

Ja, du mente meninger om slikt er hellige og noe ingen må stille spørsmålstegn ved, fordi vi ikke kan vite slikt sikkert. Mange her disputerte dette ved å eksemplifisere og forklare hvorfor slikt tankegang er farlig, hvilket ble besvart med det samme argument. Endret av aadnk
Lenke til kommentar

Vi er mennesker ja, nothing else, nothing less.

 

Vi kan ikke snakke, tenke, føle, kjenne, leve uten bevissthet som styres av hjernen. Derfor er vi døde og vil ikke leve videre etter døden inntreffet. Himmelteorien er latterlig.

 

Vi kan ikke stå opp fra de døde. Vi kan ikke gå på vannet. Vi kan ikke få hav til å dele seg og lage en vei for oss. Derfor er historiene om Jesus og Moses latterlige, de er ikke sannsynlige. Harry Potter virker mer sannsynlig enn bibelen.

 

Vi er bare mennesker, Melisma, som lever på en jord. Vi ble til gjennom en lang tidsperiode, og opp gjennom den lærte vi oss å lage ild, fange vilt, rett og slett å overleve. Ilden, lynet, døden... alt har vi hatt behov for å forklare. Og der komme religionen inn, med svar på skapelsen, svar på hva som skjer når vi dør. Jeg kan godt skjønne at du ikke vil bare dø, at du ikke vil forsvinne og aldri mer eksistere. Jeg vil heller ikke det, men det kommer til å skje, ingenting kan stoppe det. Tenk deg litt om, er alt vi her spør om. Vi ber deg ikke rett ut kaste vekk troen din som du tappert klamrer deg til, men vi ber deg om å få opp øynene og tenke realistisk.

 

:whistle:

Lenke til kommentar
Selv om noe kan bevises hundre prosent den ene eller andre veien betyr det ikke at en bør eller kan velge hva en må tro på.

9258048[/snapback]

 

hva mener du nå egentlig? skjønte ikke den jeg.. ingenting om feks. Guds eksistens har blitt bevist eller motbevist 100%, så hvorfor skal jeg ikke tro på Han om jeg føler at det er Han som er vår skaper?

 

Jeg trodde i hvert fall du var åpen for å sette deg inn i andres argumenter..

9258048[/snapback]

 

takk det samme du!

 

Nå føler jeg det er du som er besserwisseren her.

9258048[/snapback]

 

du kan føle hva du vil, jeg kan kun snakke ut ifra meg selv og tro på hva jeg føler er riktig.. du gjør vel det samme vel??

 

Ja, du mente meninger om slikt er hellige og noe ingen må stille spørsmålstegn ved, fordi vi ikke kan vite slikt sikkert. Mange her disputerte dette ved å eksemplifisere og forklare hvorfor slikt tankegang er farlig, hvilket ble besvart med det samme argument.

9258048[/snapback]

 

hvorfor er det farlig a?? hva er det som er så veeeldig farlig med å tro på at det finnes ett "liv" etter døden feks?? og ikke legg andre sine negative handlinger i Guds navn på meg eller andre uskyldige.. det finnes ekstremister på begge kanter, og urettferdig hvis jeg skal måtte stå til ansvar for hva andre troende har gjort eller sagt.. jeg snakker kun for meg selv.. jeg støtter ikke vold eller misbruk av troen sin på noen som helst måte, det er feil i mine øyne! bare så det er sagt.. jeg snakker om troende som ikke skader noen osv...

Lenke til kommentar
legg merke til at jeg skrev "rundt akkurat dette temaet".. og jeg skrev tidligere at hvis man kan motbevise at jorda er flat, ja da har man jo ikke noe annet valg enn å omvende den troen da!

 

Jeg la merke til at du beveget deg inn på troen om et etterliv i etterkant, men det var ikke det jeg svarte på. Jeg svarte på ditt utspill om at all tro er likestilt, hvilket jeg sa meg uenig i. Hvis du mente troen på et etterliv, så burde du ha spesifisert det i ditt første innlegg.

 

den dagen det blir mulig å bevise hva som skjer etter at vi slutter å eksisterer på denne jord, og at man da kan bevise at ingenting skjer,  ja da skal jeg jammen legge meg flat så det holder.. ingen tvil om det.. men let's face it, det kommer jo aldri til å skje.. døden er den ultimate avslutning på alt.. ingen kommer noensinne til å kunne finne ut av dødens gåte,, kun når man dør selv at man får svaret!  selvsagt kan man spekulere og ressonere seg fram til ting, men ikke om døden, den er uovervinnelig på alle måter..

 

Jeg synes du børster av argumenter for lett når du sier at “ingen kan vite”, og lar det være med det. Vi kan vite noe om spesifike spørsmål, for vitenskapen skraper agnostisismen sakte men sikkert vekk fra vinduet vårt, og om den ikke lar oss se hele verden utenfor, så kan vi se deler av den. Det er mulig at vi aldri kan vite hva som skjer når vi dør, at det er et spørsmål på lik linje om jeg ser rød som du ser rød, men ikke gi opp så lett; det gjør aldri vitenskapen, som du så ofte nevner at du har tillitt til.

 

jeg liker å forholde meg til fakta når det gjelder det meste,, til og med dette.. jeg tror selvsagt på alt vitenskapelig som blir lagt frem,, det går jo ikke ann å nekte for vitenskapens svar.. men vitenskapen har ikke svar på om Gud finnes eller ikke, så da forbeholder jeg meg den retten til å tro på hva som føles riktig for meg..

 

Hvis dine kriterier for hva du vil tro på er hva som føles riktig for deg, så for all del tro hva du vil, men jeg er uenig i at din tro dermed er likestilt med annen tro, som er basert på vitenskapens funn, når det gjelder hvor riktig troen er. Vitenskapen kan si noe om sannsynligheten for et liv etter døden, og så langt er det ingenting som tyder på at informasjonen i hjernen vår; vår personlighet, vårt “jeg” blir videreført når kroppen vår takker for seg og slukner. Jeg sier ikke at vitenskapen har bevist at liv etter døden er umulig, eller at vi ikke bør forske mer på det, men så langt er sannsynligheten størst for at vi kun har dette ene livet.

Lenke til kommentar
hvorfor er det farlig a?? hva er det som er så veeeldig farlig med å tro på at det finnes ett "liv" etter døden feks??  og ikke legg andre sine negative handlinger i Guds navn på meg eller andre uskyldige.. det finnes ekstremister på begge kanter, og urettferdig hvis jeg skal måtte stå til ansvar for hva andre troende har gjort eller sagt.. jeg snakker kun for meg selv..  jeg støtter ikke vold eller misbruk av troen sin på noen som helst måte, det er feil i mine øyne! bare så det er sagt..   jeg snakker om troende som ikke skader noen osv...

9258321[/snapback]

Jaha? Kan du nevne en ekstremist på ateistsiden? Vi har ikke selvmordsbombere, korstog eller folk som gå fra dør til dør. Men, neida, du skal ikke måtte stå til rette for at andre gjør dumme ting, det er jeg enig. Men, det betyr ikke at religion ikke avler ondskap

Endret av Lord-Myrrah
Lenke til kommentar

Om du vil vite hvordan ateister tenker, les Daniel C Dennets Breaking The Spell. Det er uansett en meget godt skrevet og informativ bok. Anbefales!

 

Om du er mer nysjerrig på hvordan en ateist anskuer verden så ta en titt på The God Delusion av Richard dawkins.

 

Skal du finne svar på hvorfor en har det standpunktet en har kan du jo spørre deg; er du brakt opp i en religiøs familie?

Husker du å ha blitt presentert med et valg mhp hvilket livssyn du skulle ha, eller ble du lært opp fra barnsben av til å tro?

 

Om svaret er ja på disse spørsmålene har du blitt indoktrinert, lik det eller ei, det som kan se ut som et personlig valg for deg er rett og slet resultatet av den indoktrineringen du fikk fra du var baby til den du er nå.

 

Hvis ikke, godt for deg! Da har du fundert deg frem til et eget standpunkt som individ uten påvirkning av andre. Men fortsett å grave, som du gjør her, sett spørsmål ved alt, også din egen tro, for den er ikke verdt din tid om den ikke tåler en kritisk gjenomgang fra din egen side.

Lenke til kommentar
den dagen det blir mulig å bevise hva som skjer etter at vi slutter å eksisterer på denne jord, og at man da kan bevise at ingenting skjer,  ja da skal jeg jammen legge meg flat så det holder.. ingen tvil om det.. men let's face it, det kommer jo aldri til å skje.. døden er den ultimate avslutning på alt.. ingen kommer noensinne til å kunne finne ut av dødens gåte,, kun når man dør selv at man får svaret!  selvsagt kan man spekulere og ressonere seg fram til ting, men ikke om døden, den er uovervinnelig på alle måter..

Vi kan bevise at ingenting skjer etter døden. Døden er bare et mysterium fordi du velger å tilskrive oss en sjel, men det viser bare at du ikke forstår grunnleggende vitenskap. Hvis du derimot ser på hva en levende organisme er, en kjemisk maskin som holder seg live ved å hente energi, så er ikke døden noe annet enn at maskinen har stoppet. Tror du at alle de døde hudcellene som beskytter huden din har en sjel og er i himmelen? Eller er de bare dødt organisk materiale som ikke klarer å fornye seg selv lenger? Er det bare mennesker som har en sjel eller har dyr det også? Hvilke dyr har i tilfelle sjel og hvilke har ikke?

Det er absolutt ingenting mystisk ved døden, det er bare en fysisk prosess som har stoppet opp.

Lenke til kommentar
Vi er mennesker ja, nothing else, nothing less.

 

Vi kan ikke snakke, tenke, føle, kjenne, leve uten bevissthet som styres av hjernen. Derfor er vi døde og vil ikke leve videre etter døden inntreffet. Himmelteorien er latterlig.

9258118[/snapback]

 

om du mener at det er latterlig, betyr ikke at det ER latterlig,,, du har rett til din mening såklart..

 

Vi kan ikke stå opp fra de døde. Vi kan ikke gå på vannet. Vi kan ikke få hav til å dele seg og lage en vei for oss. Derfor er historiene om Jesus og Moses latterlige, de er ikke sannsynlige. Harry Potter virker mer sannsynlig enn bibelen.

 

Vi er bare mennesker, Melisma, som lever på en jord. Vi ble til gjennom en lang tidsperiode, og opp gjennom den lærte vi oss å lage ild, fange vilt, rett og slett å overleve. Ilden, lynet, døden... alt har vi hatt behov for å forklare. Og der komme religionen inn, med svar på skapelsen, svar på hva som skjer når vi dør. Jeg kan godt skjønne at du ikke vil bare dø, at du ikke vil forsvinne og aldri mer eksistere. Jeg vil heller ikke det, men det kommer til å skje, ingenting kan stoppe det. Tenk deg litt om, er alt vi her spør om. Vi ber deg ikke rett ut kaste vekk troen din som du tappert klamrer deg til, men vi ber deg om å få opp øynene og tenke realistisk.

9258118[/snapback]

 

 

for å si det sånn, jeg er ikke redd for å dø,, nettopp fordi jeg ikke vet hva som kommer til å skje.. skjer det absolutt ingenting slik som dere mener, ja da har jeg jo ingenting og frykte da jo.. finnes ikke redd i det hele tatt for det... er ikke slik at jeg tror på Gud BARE for å få bonuspoeng så Han åpner hvis jeg banker på perleporten da,, jeg tror faktisk på Han! det kan jeg ikke bare stikke under en stol og fjerne vekk fra hodet og hjertet mitt! det går jo ikke..

Lenke til kommentar
Jaha? Kan du nevne en ekstremist på ateistsiden? Vi har ikke selvmordsbombere, korstog eller folk som gå fra dør til dør. Men, neida, du skal ikke måtte stå til rette for at andre gjør dumme ting, det er jeg enig. Men, det betyr ikke at religion ikke avler ondskap

9258346[/snapback]

 

ekstremist sånn sett på ateistenes side kan ikke sammenlignes med de kristne idiotene som dreper i guds navn.. :mad: men mange av morderne her i verden er sikkert ateister de også,, samt pedofile og voldsmenn,, det jeg skal frem til er at man ikke kan ta alle under en kam..

 

religion avler ikke ondskap.. syke onde mennesker som velger å tolke sin religion på en total feil måte og misbruker den for sin egen vinning - avler ondskap...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...