Gå til innhold

Ateister/troende - ingen kan si hva som vil skje!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sjansen for at det finnes en himmel eller et etterliv:

 

Dersom enten ateistene har rett, eller de kristne har rett:

50/50

 

Dersom enten ateistene har rett, eller de kristne har rett, eller jødene har rett:

33/33/33

 

Dersom enten ateistene har rett, eller de kristne har rett, eller jødene har rett, eller muslimene har rett:

25/25/25/25

 

Dersom enten ateistene har rett, eller de kristne har rett, eller jødene har rett, eller muslimene har rett, eller de teistiske satanistene har rett:

20/20/20/20/20

 

Dersom enten ateistene har rett, eller de kristne har rett, eller jødene har rett, eller muslimene har rett, eller de teistiske satanistene har rett, eller hinduistene har rett:

16.5/16.5/16.5/16.5/16.5/16.5

 

Dersom enten ateistene har rett, eller de kristne har rett, eller jødene har rett, eller muslimene har rett, eller de teistiske satanistene har rett, eller hinduistene har rett, eller buddhistene har rett:

14/14/14/14/14/14/14

 

Dersom enten ateistene har rett, eller de kristne har rett, eller jødene har rett, eller muslimene har rett, eller de teistiske satanistene har rett, eller hinduistene har rett, eller buddhistene har rett, eller de norrøne har rett, eller Wicca heksene har rett, eller Baal tilbedere har rett, eller antikkens Egyptiske guder er rett, eller antikkens Greske guder er rett, eller de germanske religionene er rett, eller de stammereligioner fra afrika, eller fra australia, eller fra amerika, eller fra asia eller scientologene har rett:

5.5/5.5/5.5/5.5/5.5/5.5/5.5/5.5/5.5/5.5/5.5/5.5/5.5/5.5/5.5/5.5/5.5/5.5/5.5/5.5/5.5/5.5/5.5/5.5

 

Og dette er dersom vi antar at gudsspørsmålet er avgjort "demokratisk"...

 

Siden guders eksistens ikke er avgjort -- og uten å gå inn i vitenskapen -- så kan vi akseptere en uvitenskapelig 50% sjanse for en gud bare for for å få fram poenget:

 

Da er det 50% sjanse for at ateistene har rett -- og 2.725% for at hver av alle de andre har rett.

 

Tar vi med vitenskapen er det nærmere 99% sjanse for at ateistene har rett -- da det aldri noensinne har blitt påvist noe overnaturlig under vitenskapelig kontrollerte forsøk.

Lenke til kommentar
sett denne før?http://zeitgeistmovie.com/

9268801[/snapback]

 

Ja, og jeg fatter ikke hva nytt den har å komme med i denne sammenhengen. Poenget er at folk ikke aner hva det er de tror på, og da blir det fullstendig umulig å svare når noen spør om jeg tror på det samme som de gjør.

 

- "Tror du på Gud?"

- "Tja, jeg vet ikke helt … kanskje du kan være litt mer spesifikk?"

- "Vel, Gud er … alle tings opphav … en immateriell skikkelse som iblant er materiell … en intelligens som styrer alt … 'kraften' som om slutter oss alle …"

- "Da tror jeg på Gud, men jeg setter andre navn på det. Jeg kaller det fysikk, jeg kaller det evolusjon, jeg kaller det kjemi."

- "Da tror du jo ikke på Gud!"

- "Å? Hva er Gud, da, i tillegg til det du allerede har sagt?"

- "Hør nå her, Gud elsker oss! Han er kjærlighet!"

- "Joda, jeg tror på kjærligheten …"

 

Etc.

 

Det er nytteløst å diskutere en udefinert entitets eksistens.

Lenke til kommentar
sett denne før?

http://zeitgeistmovie.com/

9268801[/snapback]

 

ja, men de fleste som tror på en gud mener dette er djevelens verk. Noen ganger skulle jeg ønske jeg var religiøs, alt som skjer kan bortforklares med guder og djevler. Man kan leve i en fantasi verden uten å ta ansvar for noe som helst og man slipper å akseptere alle de vonde tingene i livet, for alt har jo guds mening(voldtekt av barn f.eks kan man skylde på satan) :roll:

Lenke til kommentar
oss ateistar har samme grunn til og ikke tro? gud(er) hva pokker er gud ville jeg ha spurt meg selv om jeg var ateist,.... jeg ville prøvd og finne en logisk løsning på HVA gud  faktisk ER i følge bibelen og koranen.... det er ikke det som dere hører om, sannheten blir sjult og den er sjult helt til noen gjør det som blir sagt; finn ut hva Gud ER!

9268407[/snapback]

Hvordan finner man ut hva Gud er når det er så mye å velge mellom? Det er ikke opp til meg å fortelle andre hvilket konsept de skal underkaste seg, den gleden overlater jeg til apologeter! Det jeg synes er viktig er å forsøke å forstå andres oppfatninger av en eller annen gud, enten det være seg konsepter med opphav i Bibelen, Koranen, Veda (hellige tekster i hinduismen), eller annet. Den ene Sannhet er ikke noe jeg kan uttale meg om, jeg kan kun peke ut de konseptene jeg ikke tror på og forklare hvorfor de (som jeg har undersøkt) ikke holder vann. Det finnes sikkert gode forklaringer på hvordan konseptene har blitt til, om det er det du egentlig vil fram til, men hadde det fantes logiske forklaringer på hva en "gud" er og ikke bare hvordan tro kan oppstå så hadde jeg neppe ha vært en ateist.:p

Jeg kan ikke komme med noen logisk løsning på hva en gud skulle være, men jeg kan ihvertfall si at intet som er bundet av naturlovene kan kalles for en gud. Om du har en god forklaring på hva det skulle være, så vær så god, jeg lytter.

Endret av BlueBench
Lenke til kommentar
Hverken troende eller ikke troende kan dømme hverandre eller si at den ene har feil og den andre har rett.. for vi er bare mennesker hele gjengen! på høy tid at vi slutter med den bedrevitende oppførselen alle sammen.. slutte og latterligjøre andres tro eller ikke-tro ..  til syvende og sist, når alt kommer til alt, så spiller det jo ingen rolle hva naboen din tror på så lenge du selv tror på det du gjør og er ett godt menneske...

 

Eller er det slik at det er uakseptabelt at andre tror på noe annet enn deg? hvorfor er det du tror så mye mere riktig enn det andre tror?  :hrm:

9251286[/snapback]

Så lenge de kriste ikke prøver å få meg kristen, så skal de få lov til å tro hva de vil.

Men med en gang noen kommer og skal prakke på meg kristendommen, og si at det er slik og sånn, basta!

Da har de versågod å godta at jeg sier mitt tilbake.

Lenke til kommentar
oss ateistar har samme grunn til og ikke tro? gud(er) hva pokker er gud ville jeg ha spurt meg selv om jeg var ateist,.... jeg ville prøvd og finne en logisk løsning på HVA gud  faktisk ER i følge bibelen og koranen.... det er ikke det som dere hører om, sannheten blir sjult og den er sjult helt til noen gjør det som blir sagt; finn ut hva Gud ER!

9268407[/snapback]

 

La oss begynne fra begynnelsen, direkte oversatt fra den jødiske/hebraiske Torah/gamletestamentet:

 

In the beginning God created the heaven and the earth.

And the earth was without form, and void; and darkness was upon the face of the deep. And the Spirit of God moved upon the face of the waters.

And God said, Let there be light: and there was light.

 

Gud skapte jorden før han skapte solen.

Han skapte "himmelen"; luften og skyene.

 

Og så sa han la det bli lys, og det ble lys.

 

...

Dette er bare de tre første linjene, og vi har fått bekreftet at:

 

-Hans verbale ord er lov -- men vi kan også anta at han må si noe for at det skal skje, da han var alene på jorden, men likevel snakket for å få ting til å hende.

 

Det er det logiske vi kan trekke ut fra de tre første linjene.

Samt at noen har gjennomgått en hel del bry for å få verden til å se ut som om den er 15 milliarder år, og at solen var der før jorden.

Jorden var heller ikke glødende, den var kald og mørk, i begynnelsen.

 

Vi bør nok omskrive det meste i vitenskapen, før vi kan akseptere bibelen.

Lenke til kommentar

"vet ikke helt hvor det kommer fra.. aldri blitt frelst, så da må det vel være av såkalt sosial påvirkning av noe slag da.. :)"

 

ok, vi snakker da om negative sosiale påvirkninger som har påvirket din dømmekraft og evne til å skille mellom fantasi og virkelighet.

 

 

"har aldri vært spesielt interessert i å følge bibelen"

 

Det får jeg da ikke håpe, bibelen oppfordrer både til etnisk utrydding, drap av egene barn og homofile.

 

 

"men har mitt eget forhold til Gud.. jeg drikker, røyker og banner.. men jeg er en god person allikevel.. og jeg tror at Gud ser den virkelige meg.. både det gode og dårlige.."

 

Slik jeg ser det tror du ikke på alt bibelen formidler og du har skapet deg et eget bilde av hva gud er (som er en blanding av dine sosiale påvirkninger, dømmekraft og sund fornuft) Jeg antar at din tro er at det er mere mellom himmel og jord en hva man vet.

-Dette gjør deg ikke til en kristen, men heller er usikker ateist.

 

Du må huske at både jøder, kristne, muslimer tror på samme gud og selv om du antar det finnes en gud gjør deg ikke til en kristen.

 

Jeg er helt sikker på at du er et godt menneske, og du er på ingen måte dum fordi du tror det finnes en skaper/designer av universet som har skapt seg selv av seg selv....

 

Problemer er ikke at folk tror de er kristne og prøver å være et godt menneske.

Problemet er at de fleste kristne ikke vet hva religionen går ut på og ikke ser hvor mye dritt de har ført med seg igjenom tiden.

 

Etnisk utrydding, homsedrap, kjønnslemlesting, kvinnebrenning, korstog osv.

Du kan bare se på hvordan USA behandler muslimske land...

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hvorfor du tror, Melisma, og det er jeg ikke alene om. Du virker hyggelig og alt, men grunnlaget ditt ser jeg ikke. Jeg føler du sier til deg selv at du tror og shit, bare for å tro liksom. :/

9267430[/snapback]

Ditto. Muslimer, hinduer, buddihster, satanister, sykte sekter og gale kulter. Alle sier de kan føle sin gud inni seg, men likevel tviholder alle på at akkurat sin gud er den eneste.

 

oss ateistar har samme grunn til og ikke tro? gud(er) hva pokker er gud ville jeg ha spurt meg selv om jeg var ateist,.... jeg ville prøvd og finne en logisk løsning på HVA gud  faktisk ER i følge bibelen og koranen.... det er ikke det som dere hører om, sannheten blir sjult og den er sjult helt til noen gjør det som blir sagt; finn ut hva Gud ER!

9268407[/snapback]

Gud er et forsøk på å forklare ting vi ikke hadde noen forutsetning for å forstå, før vi kom så langt som vi er i dag med vitenskapen. Det innebærer døden, livet, regler og ikke minst sola, himmelen og Jorda.

Endret av Okstad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...