Gå til innhold

Ateister/troende - ingen kan si hva som vil skje!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fri vilje.

Jepp, det er et yndet begrep, viden misforstått og diskutert, men om gud er allmektig, allestedsnærværende uavhengig av tid og rom, allvitende og allmektig så kan vi umulig ha fri vilje.

Hvorfor?

Fordi den guden du beskriver som fører to sammen i kjærlighet og som avler barn vet alt! Han vet at det barnet vil bli drept, tilfangetatt, torturert eller rett og slett havner i helvete fordi barnet vokser opp til å bli en ateist.

 

En har ikke noe fri vilje om alt er styrt av noen som er allmektig, allestedsnærværende uavhengig av tid og rom, allvitende og allmektig, en slik eksistens kan heller ikek ha ønsker, krav eller evne til å ville noe da den vet alt som er, var og vil skje.

 

Forøvrig skjønner jeg ditt ønske om å ville tro på noe åndelig, godt og ufarlig, men det kan umulig være den guden som statskirken beskriver, det du beskriver heller mer til deisme enn noe annet.

Sloik jeg ser det har du ingen teologi å basere troen din på, kun en personlig oppfatning av at det er "noe" der ute ett sted.

 

En deluxeversjon av de usynlige vennene en ofte oppkonstruerer når en er barn på en måte, du føler det tydelig og på en måte bare vet at det er noe der?

Lenke til kommentar
jamen du sa jo at gud skapte menneskene, og menneskene misbruker de "verktøyene" gud har gitt oss til å gjøre onde ting. Det må vel da bety at gud skapte det onde i oss mennekser også?

9263383[/snapback]

 

jeg tror at vi mennesker begynte og skjønne at man kunne være ond etterhvert.. at man slapp billigere unna ting hvis man lyver, eller at ting ble lettere hvis man bare stjal istedet for å jobbe for tinga.. og at vi til slutt blir maktsyke og kriger..

 

vi har selv utviklet det onde tror nå jeg da.. men som sagt , jeg har ikke prata med Gud så jeg kan kun snakke utifra meg selv!! kan jo godt være at Gud lagde en mørk side i oss og, det kan ikke jeg svare for.. men jeg tror ikke på det ihvertfall..

Lenke til kommentar
hvis du leser ett innlegg jeg skrev for noen minutter sida, så ser du hva jeg mener.. Gud ga oss verktøy til å være gode, og misbruker vi de så er det vårt valg! det er ikke utgangspunktet til Gud at vi skulle krige osv.. hvorfor i all verden skulle han ville det da?? rimer bare ikke...

9263359[/snapback]

Fordi han ikke eksisterer -_-

Om gud ga oss fri vilje så skapte han ondskap. Uansett hvordan du vrir og vender på det.

Lenke til kommentar
hør nå her kjære kong vinter..  jeg er overhodet ikke ute etter og overbevise noen om noe! jeg sier kun hva jeg tror på.. det samme gjør alle dere andre..  og med tanke på at du skrev at det ikke virket som at jeg vil gi meg uansett, så er ikke jeg ute etter å bli overbevist om noe annet heller!! skjønner ikke hvorfor man hele tida skal overbevise hverandre til å tror på det samme som en selv?!

9263256[/snapback]

Fordi du startet denne tråden med å fremlegge en påstand - at alle meninger er like og må respekteres. Dette inngangsatte så en diskusjon som, lik i andre tråder, endte med at du forsvarte din tro. Du inviterte imidlertid selv til denne diskusjonen - om du ikke ønsker å svare for din tro, er det jo ikke verre enn å si takk for seg.

 

Fri vilje...

9263256[/snapback]

Ja, det er den samme, gamle logiske kortslutningen som er blitt benyttet i århundrer for å besvare problemet med ondskap. Gud er ikke ansvarlig fordi han skapte fri vilje, ikke sant?

 

La oss si den gud du beskriver, mot all sannsynlighet, eksisterer, samtidig med fri vilje. Problemet er at SELV om dette er ulogiske tullet er korrekt, skapte han også alt annet - vårt miljø, våre inntrykk, vår fysikk og psyke, til at en selv med fri vilje ville vært SÆRDELES påvirket/knyttet til guds handlinger. Dersom vi opplever en traumatisk opplevelse i barndommen, blir vi såret for livet. Mennesker er ikke svarte bokser som gjør hva de vil uavhengig av verden om den. Om din form for "fri vilje" eksisterer, kan ikke gud være allviten (de er inkompatible).

 

Og uansett, hvordan forklarer fri vilje alle naturkatastrofene i verden? Nei, gud har en plan, sier du? Syndefallet? Vi må ikke sette spørsmålstegn med all lidelse og grusomhet som ikke er grunnet andre mennesker? Har ikke gud straffet menneskeheten nok, tror du (burde ikke Jesus ha ordnet opp i dette)? Syndefallet var kanskje grunnet "fri vilje", men gud ordnet omstendighetene til å tillate for dens forekomst (skape slange, kunnskapens tre og ikke forhindre at de spiste eplet (han er jo allmektig, for helvete)).

Endret av aadnk
Lenke til kommentar
hvis du leser ett innlegg jeg skrev for noen minutter sida, så ser du hva jeg mener.. Gud ga oss verktøy til å være gode, og misbruker vi de så er det vårt valg! det er ikke utgangspunktet til Gud at vi skulle krige osv..

9263359[/snapback]

Han har tilrettelagt for at vi "misbruker" disse verktøyene - han har skapt oss og alt som påvirker oss. Han er en ansvarlig, og samtidig like uansvarlig som en unge med en maurfarm.

 

hvorfor i all verden skulle han ville det da?? rimer bare ikke...

9263359[/snapback]

Nei, hele greia lukter svidd.
Lenke til kommentar

GUD! GUD! GUD! Mennesket er selvstendig, vi har ikke fått noe av en GUD! Hvordan kan det ha seg at jeg som ikke tror på det forbanna tøvet, ikke merker NOE FORSKJELL WHATSOEVER? Bortsett fra at jeg er i stand til å tenke fornufitg, that is.

 

Gud finnes ikke, det utgjør ikke noe forskjell. Ikke de over 300'000 gudene til buddhismen/hinduismen heller.

Lenke til kommentar
Fordi du startet denne tråden med å fremlegge en påstand - at alle meninger er like og må respekteres. Dette inngangsatte så en diskusjon som, lik i andre tråder, endte med at du forsvarte din tro. Du inviterte imidlertid selv til denne diskusjonen - om du ikke ønsker å svare for din tro, er det jo ikke verre enn å si takk for seg.

9263431[/snapback]

 

unnskyld meg, men hæ?? det er jo akkurat det jeg vil frem til, alle meninger skal respekteres! men jeg føler ikke at jeg får så mye respekt når noen skriver at innleggene mine er tåpelige og latterlige kun fordi jeg skriver det jeg tror på.. hva ville du frem til her egentlig? jeg inviterte for å konstantere hva respekt er, men fikk en helt annen reaksjon enn det jeg forventet.. hva mener du, skal jeg bare sitte her og ta imot da eller? :hrm: det går jo bare ikke...

Lenke til kommentar
Fordi du startet denne tråden med å fremlegge en påstand - at alle meninger er like og må respekteres. Dette inngangsatte så en diskusjon som, lik i andre tråder, endte med at du forsvarte din tro. Du inviterte imidlertid selv til denne diskusjonen - om du ikke ønsker å svare for din tro, er det jo ikke verre enn å si takk for seg.

9263431[/snapback]

 

unnskyld meg, men hæ?? det er jo akkurat det jeg vil frem til, alle meninger skal respekteres! men jeg føler ikke at jeg får så mye respekt når noen skriver at innleggene mine er tåpelige og latterlige kun fordi jeg skriver det jeg tror på.. hva ville du frem til her egentlig? jeg inviterte for å konstantere hva respekt er, men fikk en helt annen reaksjon enn det jeg forventet.. hva mener du, skal jeg bare sitte her og ta imot da eller? :hrm: det går jo bare ikke...

9263498[/snapback]

du som person er kanskje ikke tåplig og latterlig, jeg kjenner ikke deg. Men det du tror på synes jeg er tåpelig og latterlig rett og slett fordi det ikke henger på greip. men for all del, tro på det du vil.. selvom det trosser alt som heter sunn fornuft og logikk

Lenke til kommentar
Han har tilrettelagt for at vi "misbruker" disse verktøyene - han har skapt oss og alt som påvirker oss. Han er en ansvarlig, og samtidig like uansvarlig som en unge med en maurfarm.

9263454[/snapback]

 

Gud skapte naturen,, hva vi lager utifra de hjelpemidlene vi har fått, er opp til oss!! at vi lager bomber er vår skyld.. våpen og andre skadelige ting...

Lenke til kommentar
unnskyld meg, men hæ?? det er jo akkurat det jeg vil frem til, alle meninger skal respekteres! men jeg føler ikke at jeg får så mye respekt når noen skriver at innleggene mine er tåpelige og latterlige kun fordi jeg skriver det jeg tror på..

9263498[/snapback]

Les tråden igjen. Vi har gang, gang ytret våre motargumenter for den påstanden. Du kan ikke bruke din egen påstand til å bevise din påstand. Meninger må ikke respekteres fordi din mening om at meninger må respekteres må respekteres. Slik sirkelargumentasjon kommer du ikke langt med.

 

hva ville du frem til her egentlig? jeg inviterte for å konstantere hva respekt er, men fikk en helt annen reaksjon enn det jeg forventet.. hva mener du, skal jeg bare sitte her og ta imot da eller?  :hrm:  det går jo bare ikke...

9263498[/snapback]

Så du opprettet diskusjonen kun for å ytre dine meninger og nyte full respekt/immunitet fordi du selv mener alle meninger er like? En må gjerne respektere personer, men, som argumentert i tråden, gjelder ikke dette meninger. Endret av aadnk
Lenke til kommentar
jeg kjenner meg ikke igjen i den beskrivelsen..  det er noe galt med onde mennesker i verden, og hvordan enkelt menneske velger å leve ut sin tro og gjøre vondt mot andre.. det tror jeg ikke er Gud sin vilje.. Gud vil at vi skal ha det godt og leve i harmoni med hverandre.. DET er den Guden jeg kjenner..!  ondskap er menneskeskapt!

9262112[/snapback]

 

Selvsagt er det galt at mennesker er onde, men å gå derfra og påstå at man har en gud som bare er god og styrer alt bortsett fra den onde blir for dumt. Hva er det som er så avansert med det onde at det ikke kan kontrollers, mens evolusjon kan? Hvorfor blir ikke da onde mennesker straffet og folk som er gode blir utsatt for mye dritt, er jo tross alt guden din som styrer dette! Vil man bare se det gode og ikke det onde, vil selv Hitler bli Mor Theresa, ser man vekk fra alt det grusomme han gjennomførte så var han sikkert en ålreit fyr.

 

Og hvis gud vil at vi skal leve i harmoni, hvorfor gjør ikke gud noe med det? Gud er jo trossalt allmektig, eller velger du å se bort fra den delen av bibelen også?

Lenke til kommentar
GUD! GUD! GUD! Mennesket er selvstendig, vi har ikke fått noe av en GUD! Hvordan kan det ha seg at jeg som ikke tror på det forbanna tøvet, ikke merker NOE FORSKJELL WHATSOEVER? Bortsett fra at jeg er i stand til å tenke fornufitg, that is.

 

Gud finnes ikke, det utgjør ikke noe forskjell. Ikke de over 300'000 gudene til buddhismen/hinduismen heller.

9263480[/snapback]

 

 

jeg tenker slik at vi alle har fått livet i gave, om vi er snille og gode og lærer så godt vi kan av feilene våre så har vi gjort det vi kan med de midlene vi har.. Det er alt vår Far ber oss om, tror jeg da.. :) jeg tror at uansett om man tror på Gud eller ikke, så er alle barna Han's velkommen inn i Hans rike, for Han forstår hvordan verden fungerer, og skjønner at man kan bli oppgitt og lei av dette religionsmaset som skjer verden rundt.. og dermed heller stenge av og heller leve uten tro.. Jeg tror at Han elsker oss like mye alle sammen :)

Lenke til kommentar
Gud skapte naturen,, hva vi lager utifra de hjelpemidlene vi har fått, er opp til oss!! at vi lager bomber er vår skyld.. våpen og andre skadelige ting...

9263523[/snapback]

Nei, det er mer riktig å si han med viten og intensjon satte alt i bevegelse, og derav er direkte ansvarlig for alle de negative aspekter ved menneskeheten. Hva med menneskets lyster - følelser en godt kan attributtere mang en ondskap til? Du tror vel ikke det er fri vilje?

 

Slik det ser ut til, er din gud enten ikke allmektig (kan ikke stoppe lidelse) og allvitende (fri vilje eksisterer), eller ikke altelskende (apatisk eller sadistisk, du kan velge). Fin gud det der, du.

Lenke til kommentar
Les tråden igjen. Vi har gang, gang ytret våre motargumenter for den påstanden. Du kan ikke bruke din egen påstand til å bevise din påstand. Meninger må ikke respekteres fordi din mening om at meninger må respekteres må respekteres. Slik sirkelargumentasjon kommer du ikke langt med.

9263526[/snapback]

 

hmmm :hmm: så du mener at man ikke skal respektere hverandres meninger da eller? man trenger ikke å være enig med de, men man kan vel respektere de allikevel??

 

Så du opprettet diskusjonen kun for å ytre dine meninger og nyte full respekt/immunitet fordi du selv mener alle meninger er like? En må gjerne respektere personer, men, som argumentert i tråden, gjelder ikke dette meninger.

9263526[/snapback]

 

 

jeg oprettet denne tråden i tro om at kanskje noen andre også hadde lik tankegang, men da tok jeg vel rimelig feil da?? at man ikke skal respektere hverandres meninger??

 

la meg nå bare si at respekt for meg ikke er det samme som å være enig, men at man kan tolerere at andre har en annen oppfatning enn deg rundt en sak, og heller ordlegge seg på en høflig og pen måte,, og ikke slenge masse banneord og nedlatende setninger i hytt og pine.. det tjener da ingen! det er fullt lovlig å sette spm ved en annens mening, men ikke med de intensjoner å angripe den andre..

Lenke til kommentar
jeg tenker slik at vi alle har fått livet i gave, om vi er snille og gode og lærer så godt vi kan av feilene våre så har vi gjort det vi kan med de midlene vi har.. Det er alt vår Far ber oss om, tror jeg da.. :) jeg tror at uansett om man tror på Gud eller ikke, så er alle barna Han's velkommen inn i Hans rike, for Han forstår hvordan verden fungerer, og skjønner at man kan bli oppgitt og lei av dette religionsmaset som skjer verden rundt..  og dermed heller stenge av og heller leve uten tro.. Jeg tror  at Han elsker oss like mye alle sammen :)

9263581[/snapback]

Du kan godt se på det som en gave, men den er i så fall fra foreldrene dine.

 

Ja, det er fordi det er så mye religion vi er ateister, det er ikke sunn fornuft som driver oss til det.

Lenke til kommentar

hvorfor i all verden skulle gud gidde å lage et sted som afrika som har en mangel på nesten alt, og senere plassere en veldig stor del av befolkningen akkuratt der. Det sier jo seg selv at disse menneskene kommer til å lide.. og dette måtte jo gud vite ettersom han er altvitende. dvs at gud plasserte menneskene der selvom han visste at de kom til å lide av sult og kjønnsykdommer. den guden du snakker om er jammen god!

Lenke til kommentar

Jeg synes det er vanskelig å respektere en mening som noen har blitt hjernevasket til. Sålenge du ikke vet selv engang hvorfor du mener noe, du "bare vet det", så kan ikke du forvente at det blir respektert på lik linje med en velbegrunnet teori.

 

Du sier vi må tolerere og respektere dine meninger. Ville du tolerert og respektert andre sine vrangforestillinger, for eksempel noen som mente jorden var flat, at torden og lyn var Tor med Hammeren eller at kondomer var djevelens verk? Eller ville du prøvd å overbevise dem om at de tok feil?

Lenke til kommentar
Og hvis gud vil at vi skal leve i harmoni, hvorfor gjør ikke gud noe med det? Gud er jo trossalt allmektig, eller velger du å se bort fra den delen av bibelen også?

9263572[/snapback]

 

 

Han gjør noe med det etter vi dør tror jeg.. er da vi møter vår skjebne.. enten hos Han eller i ett "intet",,, jeg tror ikke på helvete,, men hvem vet, kan jo hende det finnes.. Vi får en sjanse her på jorda til å vise takknemmelighet ved å være til og gjøre gode ting, kaster vi den vekk på å være egoistiske og maktsyke, så får man tåle konsekvensene..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...