glotón Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 Jeg er helt ny på dette med Linux, men siden jeg kommer til å bruke det ganske mye til høsten i studier har jeg bestemt meg for å utforske litt for å være bedre forberedt. Jeg har nå installert Ubuntu 7.04 på min bærbare dell inspiron 8600 og jeg har møtt på noen små problemer. Det er meget mulig at det finnes veldig lette løsninger på disse problemene, men jeg er som sagt helt ny med linux og vet ikke helt hvordan jeg skal angripe problemene... Spm 1: Jeg har fulgt datanytt.no sin installsjonsguide, og den har fungert utmerket. Men på slutten av guiden står det at det første man bør gjøre etter å ha installert er å velge bedre grafikkdrivere. Dette skal gjøres ved å gå på System->Administration->Restricted Drivers Manager. Videre står det at man skal hake av i boksen og deretter restarte. Problemet er at intet skjer når jeg haker av i boksen, dvs. jeg får spm. om jeg vil "Enable the driver" (ATI accelereated graphics driver), men når jeg trykker på "Enable Driver" skjer det intet, og det er en rød sirkel med testen "Not in use) til høyre. Hva kan jeg gjøre her? Spm 2: Hvordan skal jeg koble meg til mitt trådløse nettverk? Jeg har en router som sender ut trådløst nettverk, og det er vanligvis ikke noe stress å koble seg til. Men når jeg holder musepekeren over ikonet med to skjermer øverst til høyre for jeg beskjed om "No network connection". Jeg har prøvd å følge rådene jeg får ved å trykke på hjelp, men for å skjekke om kortet er støttet står det at jeg skal åpne System ->Administration -> Networking. Problemet er at jeg ikke finner Networking, jeg finner kun Network og Network Tools... Hvordan kan jeg komme meg videre? På forhånd takk for all hjelp! Lenke til kommentar
glotón Skrevet 10. august 2007 Forfatter Del Skrevet 10. august 2007 Anngående det trådløse kortet har jeg nå funnet ut at jeg må bruke en såkalt bcm43xx driver siden jeg har et broadcom kort. Hvordan laster jeg ned og installerer denne? Lenke til kommentar
MarkT Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 Ikke legg inn ett dobbelt innlegg, bruk "edit" neste gang. For driverne du leter etter, anbefaler jeg at du sjekker denne linken: https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/.../bcm43xx/Feisty Lenke til kommentar
glotón Skrevet 10. august 2007 Forfatter Del Skrevet 10. august 2007 Ikke legg inn ett dobbelt innlegg, bruk "edit" neste gang. For driverne du leter etter, anbefaler jeg at du sjekker denne linken: https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/.../bcm43xx/Feisty 9252376[/snapback] Har sett på denne linken nå, og etter det jeg forstår må jeg enable Universe repository. Men hvordan gjøres dette i 7.04? Det er en link der som forklarer hvordan det gjøres i 6.06, men ifølge denne forklaringen skal man inn på noe som heter Software Properties, og det finner jeg ikke, kun Software sources.. Lenke til kommentar
Del Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 Installer automatix, sjekk her: www.getautomatix.com Den åpner pakkebrønner, og installerer ATI driveren for deg med et museklikk. Ndiswrapper funker med alle broadcom chipper jeg har vært borti, kort howto: -svartelist bcm43xx driveren slik at denne ikke kommer i konflikt med windows driveren (legg til følgende linje i /etc/modprobe.d/blacklist: blacklist bcm43xx) -installer ndiswrapper (et klikk i automatix) -start ndiswrapper og velg "install new driver", og manøvrer deg frem til windows driveren, velg .inf filen. -start maskinen på nytt. Lykke til! Lenke til kommentar
glotón Skrevet 10. august 2007 Forfatter Del Skrevet 10. august 2007 Dette høres bra ut! Noe slikt jeg har hatt håp om å finne Eneste problemet jeg møter nå er at når jeg har lastet ned Automatix2 og skal installere får jeg en feilmelding: "Error: Dependency is not satisfiable: python2.4" Hva skal nå dette bety...? Lenke til kommentar
Del Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 Det betyr at du ikke har python installert, autmatix2 er et python skript. Sleng opp en terminal og skriv: sudo aptitude install python Lenke til kommentar
glotón Skrevet 10. august 2007 Forfatter Del Skrevet 10. august 2007 Hmmm, prøvde dette, og da kom det opp en tekst hvor det stod at "No packages will be installed, upgraded or removed". Jeg fant også noe under Synaptic Package Manager, der fikk jeg inntryk av at Python2.5 allerede var installert... Lenke til kommentar
Gaute65 Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 Installer automatix, sjekk her:www.getautomatix.com 9252637[/snapback] Vær litt forsiktig med Automatix: http://mjg59.livejournal.com/77440.html http://pimpyourlinux.com/linux-feature-rev...ubuntu-install/ Lenke til kommentar
Del Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 (endret) Hmmm, prøvde dette, og da kom det opp en tekst hvor det stod at "No packages will be installed, upgraded or removed". Jeg fant også noe under Synaptic Package Manager, der fikk jeg inntryk av at Python2.5 allerede var installert... 9252796[/snapback] Sorry, min feil. Automatix avhenger av python2.4. Hvis du hadde fulgt instruksjonene med å legge til automatix til sources.list fila, og installert ved aptitude ville alle avhengigheter ha blitt ordnet for deg, men du har bare lastet ned .deb filen, og da må du selv sørge for at alt du trenger er på plass. Her er listen over pakker som automatix avhenger av: tango-icon-theme-common, tango-icon-theme, python2.4, python2.4-gtk2, python2.4-glade2, python2.4-libxml2, python-vte, gksu, libgnomeui-0, python-gnome2-extras, xterm, bash, bzip2, gzip, lsb-release, python-gtkhtml2 Mange av disse er sikkert allerede installert. Uansett, bare klipp og lim inn listen i terrminal (uten komma) med sudo aptitude install foran. Installer automatix, sjekk her:www.getautomatix.com 9252637[/snapback] Vær litt forsiktig med Automatix: http://mjg59.livejournal.com/77440.html http://pimpyourlinux.com/linux-feature-rev...ubuntu-install/ 9252833[/snapback] La oss ikke bli mer religiøse enn paven. Hva tror du risikoen er for at noe galt skjer hvis han roter rundt på nettet med diverse howto's? De færreste er i nærheten av arnieboy når det kommer til å rigge opp ting (det inkluderer antagelig også oss to). Alt arnieboy har gjort er å legge inn sine howto's i et python skript, at det ikke er polert og lagt inn i Ubuntu offisielt får enkeltpersoner i ubuntu-leiren ta personlig ansvar for. Endret 10. august 2007 av Del Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 (endret) Automatix krigen har kommet seg til Norge å nå ja. Hjelp trådstarter istedenfor. Prøv å installere pakka bcm43xx-fwcutter sudo aptitude install bcm43xx-fwcutter Så tror jeg du skal være oppe å gå med trådløst nett Edit : Har ikke noe svar på hvorfor det skjer det med ati kortet. Er det helt nytt ati kort? Prøv Envy , som ordner alt for deg, med nyeste ati driveren Endret 11. august 2007 av rocknrolf77 Lenke til kommentar
Del Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 (endret) Automatix krigen har kommet seg til Norge å nå ja. Tviler på at det blir noen krig, jeg har ihvertfall et helt avslappet forhold til temaet. Nå er riktignok de alvorligste anklagene fremsatt i linkene enten utgått på dato eller aldri var der, og det hele bærer preg av skittkasting. Jeg har brukt automatix på flere maskiner enn jeg har tallet på, og aldri opplevd noen problemer. Tvert imot opplevde jeg problemer med den nye restricted driver manageren og nvidia driver, ikke verre enn at en runde med automatix fikset det uten at jeg rakk å tenke på hvorfor. Prøv å installere pakka bcm43xx-fwcutter Har ikke erfaring med denne, funker sikkert. Jeg gikk bare lei av det firmware tullet, for mye styr når ndiswrapper fikser biffen på sekunder. Edit : Har ikke noe svar på hvorfor det skjer det med ati kortet. Er det helt nytt ati kort? Prøv Envy , som ordner alt for deg, med nyeste ati driveren 9254573[/snapback] Fatter ikke at jeg surrer slik. Envy er nok tingen, automatix har jo faktisk bare støtte for nvidia, ikke ATI. Jeg vil fortsatt anbefale automatix for trådstarter likevel, det er et meget pent utvalg software der. Endret 11. august 2007 av Del Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 Envy funker fint å installere ati driveren med da Lenke til kommentar
glotón Skrevet 12. august 2007 Forfatter Del Skrevet 12. august 2007 Prøver på nytt, hatt litt lite tid til å teste Vil først bare takke alle som tar seg tid til å hjelpe, det føles litt frustrerende å ikke engang klare å finne og installere en driver (er alt for vant med windows), så da er det fint å kunne få litt hjelp! Jeg har prøvd litt forskjellige ting nå, og ikke fått det trådløse kortet til å fungere, på et tidspunkt, da jeg fulgte denne guiden ble hele alternativet for å velge Wireless connection borte under "Network Settings". Når jeg prøver sudo aptitude install bcm43xx-fwcutter får jeg opp en tekst som sier Couldn't find any package whose name or description matched "bcm43xx-fwcutter" No packages will be installed, upgraded, or removed Jeg har nå lagt inn ubuntu på nytt for å prøve å starte på scratch.. Autumatix virker for meg som et greit alternativ, siden jeg er så fersk med linux virker det greit å ha noe som bare installerer ved at jeg trykker litt her og der. Problemet er at jeg ike klarer å installere det... Del skrev: Sorry, min feil. Automatix avhenger av python2.4. Hvis du hadde fulgt instruksjonene med å legge til automatix til sources.list fila, og installert ved aptitude ville alle avhengigheter ha blitt ordnet for deg, men du har bare lastet ned .deb filen, og da må du selv sørge for at alt du trenger er på plass. Dette skjønte jeg ikke helt. Når jeg går på www.getautomatix.com og trykker på Installation og deretter på Easy Direct Installation * 2.1 Ubuntu 7.04 (Feisty i386) Får jeg muligheten til å laste ned en fil som heter "Automatix2.1.1_4.12-7.04feisty_i386.deb" Denne får jeg ikke installert, når jeg klikker på dette ikonet står det øverst i vinduet som åpnes : Error: Dependency is not satisfiable: python2.4" Hvordan går jeg frem slik Del sier for å legge automatix til sources.list fila og installerer ved aptitude slik at alle avhengigheter blir ordnet for meg? Jeg forstår ikke helt hva som menes her... Igjen, takk for all hjelp! Lenke til kommentar
Del Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Når jeg går på www.getautomatix.com og trykker på Installation og deretter på Easy Direct Installation * 2.1 Ubuntu 7.04 (Feisty i386) Får jeg muligheten til å laste ned en fil som heter "Automatix2.1.1_4.12-7.04feisty_i386.deb" Denne framgangsmåten burde fungere glimrende med Envy, som du bør bruke for å installere ATI driveren. Du finner link til .deb filen midt på siden her: http://www.albertomilone.com/nvidia_scripts1.html Du trenger å være administrator for å kjøre envy, det enkleste da er å starte terminal, og skrive "sudo envy" i terminalvinduet. Denne får jeg ikke installert, når jeg klikker på dette ikonet står det øverst i vinduet som åpnes : Error: Dependency is not satisfiable: python2.4" Det er fordi du ikke har python2.4 installert. Fra installasjonsiden til autmomatix, her: http://www.getautomatix.com/wiki/index.php...le=Installation kan du enten laste ned .deb filen (slik du gjorde), eller velge å " Installing Automatix2 with Apt" som står rett under nedlastingslinkene (som var det jeg foreslo). Igjen gjøres dette lettest fra en terminal, bare klipp og lim inn, med enter mellom hver linje, det er totalt seks linjer, kalt steps. Lenke til kommentar
glotón Skrevet 13. august 2007 Forfatter Del Skrevet 13. august 2007 Der ja, da fikk jeg ihvertfall til noe! Funket mye bedre da jeg fant ut at jeg jo kunne koble til internett via kabel... Misforsto deg litt angående automatix installeringen, men det funket glimrende da jeg fulgte innstruksene riktig Nå funker skjermkortet som bare det, det eneste som gjenstår er det trådløse, jeg får ikke helt til å installere driveren via ndiswrapper... Når jeg i Ubuntu går inn på sda2 (harddisken hvor jeg har windows) finner jeg følgende to filer under c:\programfiler\Broadcom\DrvInst: bcm4sbe.inf og bcm4sbxp.inf Er en av disse driveren jeg er ute etter? Jeg får det nemlig ikke til å fungere ved å bruke ndiswrapper. Når jeg trykker på Install new driver og velger en av .ifi filene (jeg har kopiert disse til en mappe på skrivebordet) skjer det ingenting, dvs, det kommer ikke opp noen drivere... Hva gjør jeg galt her? Lenke til kommentar
Del Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 (endret) Re-start maskinen, så vil den nye driveren brukes i stedet for bcm43xx (som du vel har svartelistet?). Du trenger faktisk ingen re-boot, hvis du vil ha maskinen gående kan du gjøre det manuelt fra terminal. -fjern driveren som ikke virker: $ sudo rmmod bcm43xx -last inn den nye driveren: $sudo modprobe ndiswrapper EDIT: Mulig ndiswrapper blir lastet autmatisk når du velger inf fil, isåfall må du antagelig fjerne den før du laster den inn: $ sudo rmmod ndiswrapper Men som indikert over vil en re-boot laste inn drivere på nytt, så da skal alt funke hvis du har funnet riktig .inf fil. Endret 13. august 2007 av Del Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå