Isindil Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 Hjelper en jeg kjenner med PCen hans, og den er som emnetittelen viser ikke helt god. Når man skrur på maskinen kommer man til en meny hvor man kan velge mellom å starte i sikkerhetsmodus (og om man vil bruke nettverk/command prompt) eller bruke siste fungerende instillinger/starte på vanlig måte. Velger man å starte på vanlig måte skrus maskinen av umiddelbart. Velger man sikkerhetsmodus ramser den som regel opp litt hvit skrift før den skrus av. Man kan komme inn i BIOS, men den vil skru seg av rimelig raskt da og. Om noe må forandres der tror jeg likvel man rekker det. Har prøvd å bruke en Xubuntu CD, og menyen kommer opp, men den skrur seg av etter få sekunder da også. Jeg har sjekket strømforsyningen, å bruke en identisk fra en gammel maskin jeg har gjorde ingen forskjell, bytte minne hjalp heller ikke. Deler: 40 GB Samsung IDE-disk. EPOX EP-4PLA3I hovedkort. Ett eller annet skjermkort fra GeForce 4-serien. En Intel-prosessor, har ikke mer info en det man kan lese ut av hovedkortet. Floppy-stasjon. LG-DVD/CD-ROM. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 1. Mye gammel dritt og støv i maskinen? 2. Sjekk at CPU viften sitter skikkelig på. 3. Prøv å starte opp med et minimim av komponenter, dvs kun det du må ha. Lenke til kommentar
Isindil Skrevet 10. august 2007 Forfatter Del Skrevet 10. august 2007 (endret) 1: Han sa en annen av han renset den i går, og den ser helt fin ut. Null støv i kjøleribber osv. 2: Virker som den sitter som den skal, prøver å finne ut hvordan man tar den av. Gammel Intel-kjøler. 3: Ingen forskjell. Det jeg derimot la merke til var at i følge PC Health i BIOS lå CPUen på 94 grader (ja, celcius) like etter oppstart. Skal se om jeg får av kjøleren og om det er noe feil rundt den. Redigert: Kan legge til at selve vifta på kjøleren ser ut til å virke som sen skal, snurrer på rundt 2500 rpm og bråker som et uvær. Kjølepastaen virket også ganske dårlig påført. Kan fikse bilde. Endret 10. august 2007 av Isindil Lenke til kommentar
Isindil Skrevet 11. august 2007 Forfatter Del Skrevet 11. august 2007 Såehm, siden vifta ser ut til å gjøre det den skal, er gammel kjølepasta hele problemet? Lenke til kommentar
Isindil Skrevet 13. august 2007 Forfatter Del Skrevet 13. august 2007 Har endelig kvittet meg med den gamle goopen og satt på ny. Uten at det hjalp. Det jeg derimot la merke til var at ett av de fire festene til kjøleren var knekt av. For å teste presset jeg ned hjørnet med hånden mens den skrudde seg på. Gikk inn i BIOSen med en gang og fikk se at tempen steg fra 91 til 98 grader på omtrent et halv minutt, og at den deretter slo seg av. Håper noen har flere råd å komme med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå