Gå til innhold

LILO/Grub USB boot problem

Anbefalte innlegg

Jeg prøver og få instalert linux på en ekstern 200GB USB harddisk, siden jeg bare har 40GB på laptopen og der må jeg ha Windows. Så lurte på om noen kan veilede meg litt med dette. Det jeg har gjort/prøvd til nå er:

1. boote opp fra cd og laga 2 patrisjoner en til boot og en til root systemet... lest mange guider at man må ha en spesefik parisjon type rettere sagt FAT stemmer dette?

2. mounter partisjoner og instalerer linux til disken. alt dette går helt fint

3. har googla litt rund og mange sier at man skal bruke syslinux. Jeg har prøvd Lilo og Grub men har ikke fått noen av dem til og boote disken. Sikkert jeg som har gjort en feil et sted. Når jeg stapper in en minne pen på boot up står det "Missing Operating System" det er jo naturlig. Men når jeg gjør det samme med usb disken så skjer det ingen ting. Er dette pga parisjons typen som jeg nevnte tidligre eller at jeg må legge in syslinux eller noe sånt?

Endret av eppis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det viktige her er at hovedkortet har støtte for å boote fra USB, ikke alle eldre kort har det. Merk at systemet vil gå noe tregere pga. usb.

Når det gjelder partisjonering trenger du en for root og en for swap. Det er en fordel om du lager en partisjon for home også, mao. tre partisjoner. Filsystemet etc3 bør velges.

Lenke til kommentar

jeg prøvde og legge in linux på en minne pen og det gikk fint.. så hovedkortet har støtte for USB booting. Det jeg ikke skjønner er hvorfor funker ikke den samme rutina på en helt vanlig ekstern usb disk?

Tenkte jeg skulle prøve og boote fra usb pennen og heller kjøre usb disken som root partisjon

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...