Gå til innhold

Mine rettigheter til heving av kjøp

Haawy

Anbefalte innlegg

Tingen produseres ikke lenger, hvilket også gjør at den er gått ut av markedet. Dette kan legge synonymt med at varen har tapt seg veldig i verdi, om ikke i direkte kronasje men i såfall prosentvis verdi.

9277085[/snapback]

vis meg hvor dette står i forbrukerkjøpsloven så skal jeg være enig med deg. lurer på om det ikke står en prosentsats der men tror ikke det er i den sammenheng. vet det er en angående renter som kjøper kan kreve av kjøpeprisen fra reklamasjonsdato.(usikker om det var loven eller forbrukerrådet det siste der)

9283418[/snapback]

Butikken kan kreve å trekke fra den bruksverdien kunden har hatt av produktet. Vanligvis regnes dette ut slik:

Produktet har en reklamasjonstid på 24 måneder (i alle fall inntil videre). Man deler da kjøpssum på antall måender man har reklamsjonsrett. Da får man en måndelig sum. Denne ganger man så opp med antall måneder kunden har hatt produktet for så å trekke det i fra produktets pris ved salgstidspunktet.

Om produktet kostet 3000 kroner nytt og kunde har hatt det i sin eie i 12 måneder blir regnestykket slik:

3000 kr - (3000/24*12) = 1500 kr.

Kunden har da krav på å få tilbake 1500 kr. Det er viktig å merke seg at kunden kan kreve rente for disse pengene fra den dagen varen ble solgt. Dersom renten er på 8 % vil han kunne kreve ytterligere 120 kr. Alstå blir totalsummen 1620 kr.

Dette blir sett på som vanlig praksis av både Forbrukerrådet, FTU og bransjen. Dog kan det virke noe komplisert, og det skulle ikke forundre meg om mange butikksjefer eller avdelingsledere rundt om kring ikke er kjent med dette.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tingen produseres ikke lenger, hvilket også gjør at den er gått ut av markedet. Dette kan legge synonymt med at varen har tapt seg veldig i verdi, om ikke i direkte kronasje men i såfall prosentvis verdi.

9277085[/snapback]

vis meg hvor dette står i forbrukerkjøpsloven så skal jeg være enig med deg. lurer på om det ikke står en prosentsats der men tror ikke det er i den sammenheng. vet det er en angående renter som kjøper kan kreve av kjøpeprisen fra reklamasjonsdato.(usikker om det var loven eller forbrukerrådet det siste der)

9283418[/snapback]

Butikken kan kreve å trekke fra den bruksverdien kunden har hatt av produktet. Vanligvis regnes dette ut slik:

Produktet har en reklamasjonstid på 24 måneder (i alle fall inntil videre). Man deler da kjøpssum på antall måender man har reklamsjonsrett. Da får man en måndelig sum. Denne ganger man så opp med antall måneder kunden har hatt produktet for så å trekke det i fra produktets pris ved salgstidspunktet.

Om produktet kostet 3000 kroner nytt og kunde har hatt det i sin eie i 12 måneder blir regnestykket slik:

3000 kr - (3000/24*12) = 1500 kr.

Kunden har da krav på å få tilbake 1500 kr. Det er viktig å merke seg at kunden kan kreve rente for disse pengene fra den dagen varen ble solgt. Dersom renten er på 8 % vil han kunne kreve ytterligere 120 kr. Alstå blir totalsummen 1620 kr.

Dette blir sett på som vanlig praksis av både Forbrukerrådet, FTU og bransjen. Dog kan det virke noe komplisert, og det skulle ikke forundre meg om mange butikksjefer eller avdelingsledere rundt om kring ikke er kjent med dette.

9287133[/snapback]

Jeg ser ikke helt begrunnelsen for å regne renter av nåverdi summen, når jeg forstår reglene dithen at det gjelder for summen en betalte i utgangspunktet. Således skal vel rentene da være 240 kr :)

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke helt begrunnelsen for å regne renter av nåverdi summen, når jeg forstår reglene dithen at det gjelder for summen en betalte i utgangspunktet. Således skal vel rentene da være 240 kr :)

9287194[/snapback]

Kan hende at jeg husker/har lest feil, men jeg ser ikke noen grunn til at selger skal betale renter på den delen som omfatter bruksverdi. Hvorfor skal selger betale renter på kundens bruksverdi, når han til å starte med har krav til å trekke fra bruksverdien? Forstår du hva jeg forsøker å si?

Ellers skal det nevnes at kjøper har krav på å få betalt tilbake visse utlegg han har hatt med saken. Som oftest er dette reise til selgers butikk. Det er dog bare snakk om såkroner da satsene for dette er veldig lave. Er vel snakk om én krone eller to per kilometer, og man må velge billigste reisealternativ. Kan kanskje plusse på en femtilapp eller hundrings.

Edit: Det skal sies at i denne situasjonen så ville ikke jeg som selger i min butikk kranglet med kjøper om det er 120 eller 240 kroner.. når det gjelder slike småpenger så er det ikke verdt brydderiet. :)

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

9287194[/snapback]

Kan hende at jeg husker/har lest feil, men jeg ser ikke noen grunn til at selger skal betale renter på den delen som omfatter bruksverdi. Hvorfor skal selger betale renter på kundens bruksverdi, når han til å starte med har krav til å trekke fra bruksverdien? Forstår du hva jeg forsøker å si?

Ellers skal det nevnes at kjøper har krav på å få betalt tilbake visse utlegg han har hatt med saken. Som oftest er dette reise til selgers butikk. Det er dog bare snakk om såkroner da satsene for dette er veldig lave. Er vel snakk om én krone eller to per kilometer, og man må velge billigste reisealternativ. Kan kanskje plusse på en femtilapp eller hundrings.

Edit: Det skal sies at i denne situasjonen så ville ikke jeg som selger i min butikk kranglet med kjøper om det er 120 eller 240 kroner.. når det gjelder slike småpenger så er det ikke verdt brydderiet. :)

9287316[/snapback]

når jeg krnaglet med japan photo ang en av mine telefoner så fikk jeg beskjed av forbrukerrådet at jeg kunne kreve utgifter med reise dekket(da selvfølgelig billigst måte) dette ble i midt tilfelle 33Kr vær vei med buss og jeg var inne 5 ganger dvs (33 * 2) * 5 = 330, hører også med at jeg brukte dette som et slagspressmiddel for å få fortgang i saken. noe som funket men jeg regnet aldri med å få dem tilbake. kanskje litt mer aktuelt vis du må i retten eller forbrukertvist utvalget eller ha det heter.

Lenke til kommentar
når jeg krnaglet med japan photo ang en av mine telefoner så fikk jeg beskjed av forbrukerrådet at jeg kunne kreve utgifter med reise dekket(da selvfølgelig billigst måte) dette ble i midt tilfelle 33Kr vær vei med buss og jeg var inne 5 ganger dvs (33 * 2) * 5 = 330, hører også med at jeg brukte dette som et slagspressmiddel for å få fortgang i saken. noe som funket men jeg regnet aldri med å få dem tilbake. kanskje litt mer aktuelt vis du må i retten eller forbrukertvist utvalget eller ha det heter.

9287368[/snapback]

Om du får tilbake for alle gangene du har vært i butikken er jeg ikke helt sikker på. Spørsmålet er om du skulle ha kontaktet Forbrukerrådet tidligere, og om du kan dokumentere at du har vært der de gangene du sier. Du har jo en del servicehistorikk å vise til, så det burde ikke være noe problem.

Dersom saken går videre til f.eks. FTU, så er det viktig å være tyldelig på hva du krever tilbakebetalt av forhandler ved heving av kjøp. Av erfaring kjører FTU ganske enkelt, og tar ikke hensyn til å informere i dommene sine hva kjøper kan kreve å få tilbake av utlegg eller hva selger kan trekke av bruksverdi o.l.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Edit: Det skal sies at i denne situasjonen så ville ikke jeg som selger i min butikk kranglet med kjøper om det er 120 eller 240 kroner.. når det gjelder slike småpenger så er det ikke verdt brydderiet.  :)

9287316[/snapback]

I sofa-dommen, Rt. 2002 s. 173, søkte Høyesterett å angi nye retningslinjer for hevingsoppgjør i forbrukersalg.

Når det gjelder å godskrive selger vederlag for den "vesentlige nytte" kjøper har hatt av tingen etter §50, tok Høyesterett ikke utgangspunkt i antall år med reklamasjonsrett, men den normale brukstid for gjenstanden. I nevnte dom anslo førstevoterende en sofas brukstid til ca. 10 år - altså 5 år mer enn kjøper ville hatt reklamasjonsretten i behold. (I effekt er vel normal brukstid for en mobil neppe mye mer enn 2 år i alle tilfelle, men det kan jo være verdt å merke seg hvis HR kommer frem til at mobiltelefoner skal ha 5 års reklamasjonsrett.)

Når det gjelder renter, skal selger iflg. dommen betale renter på hele kjøpesummen, før nyttevederlag trekkes fra. Dette for ikke å blande rentebærende og ikke rentebærende krav. Som Nuffern korrekt nevner, kjøpers utlegg skal erstattes - og når nyttevederlaget skal beregnes skal også kjøpers ulemper og merarbeid i forbindelse med mangelen ta hensyn til. Uansett blir det småpenger i mobilsammenheng. :)

Lenke til kommentar

Hvis de stemmer at det er dette som skal følges, så har en del av instutisjone jeg har vært i kontakt med noe å oppdatere seg på. Men på en annen side så har jo det som omtales mest her på forumet en brukstid på knappe fem år, så da kan man kanskje si at det uansett er en grei tommerfingerregel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...