Andy07 Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 nei det er 5 års reklamasjonsrett på mobiltelefoner. 9256106[/snapback] Bransjen mener det kun er to år. Saken har vært oppe i tingretten, og der fikk kunde medhold på at reklamasjonretten skal være lengre enn to år. Så vidt jeg vet ble denne saken anket, og vi må derfor vente på hva det endelige resultatet blir. Jeg baserer mine uttalelser i denne posten på personlige erfaring ved reklamasjon av mobil mot Japan Photo Kristiansand og 2 år som ansatt for Infocare 9256106[/snapback] Med fare for å virke frekk, så ville jeg ha droppet å si InfoCare-delen. I mine øyne ikke den bedriften som har mest kompetanse (eller best policy) på reklamasjonsrett og kundebehandling. 9257635[/snapback] del en ble utdypet i neste post. og det er ikke bransjen som bestemmer forbrukerloven det er vanligvis forbrukerrådet og norsk rettsinstans. del to: vel alle har rett til sin mening. og jeg velger å tro at jeg var en av de på brukerstøtte avdelingen med mest peiling på forbrukerkjøpsloven. og hvilken el av bedriften snakket du med? en av de mange verkstedene? brukerstøtten eller kundesenteret? vis du har ringt til Infocare har du snakket med kundesenter eller verksted. 9257665[/snapback] Det er det jeg mener. Det med 5 års reklamasjon er vel ikke endelig ennå mtp at rettsaken fortsatt pågår. Når det gjelder heving kan jeg ikke finne noen plass at man har rett til heving (pengene tilbake) ved 5. gang med forskjellige feil. Det som står er 3.gang med samme feil/symptom. Tar jeg feil? Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 Det er det jeg mener. Det med 5 års reklamasjon er vel ikke endelig ennå mtp at rettsaken fortsatt pågår. Når det gjelder heving kan jeg ikke finne noen plass at man har rett til heving (pengene tilbake) ved 5. gang med forskjellige feil. Det som står er 3.gang med samme feil/symptom. Tar jeg feil? 9257915[/snapback] da er vi enig da ang det med hvor mange ganger feil. jeg ble fortalt det av forbrukerkontoret i Kristiansand for et år siden ca. vet jeg hadde det en plass men klarer ikke å finne ut av det nå, og siden det er lørdag leiter jeg mer en annen dag. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 Saken er på vei til høyesterett, vi får en avgjørelse når saken er behandlet. Og tro meg, bransjen setter også pris på at vi skal få en endelig avklaring . Forbrukerkjøpsloven nevner ingenting om heving når det har vært forskjellige feil nei. Men du kan høre med produsent, de fleste gir ny telefon dersom feil oppstår på produktet hele tiden. del en ble utdypet i neste post. og det er ikke bransjen som bestemmer forbrukerloven det er vanligvis forbrukerrådet og norsk rettsinstans. del to: vel alle har rett til sin mening. og jeg velger å tro at jeg var en av de på brukerstøtte avdelingen med mest peiling på forbrukerkjøpsloven. og hvilken el av bedriften snakket du med? en av de mange verkstedene? brukerstøtten eller kundesenteret? vis du har ringt til Infocare har du snakket med kundesenter eller verksted. 9257665[/snapback] Forbrukerrådet er et VEILEDENDE og RÅDGIVENDE organ, som TOLKER lovene når kunder ønsker hjelp og støtte derifra. Kun Forbrukertvistutvalget, og det vanlige domstolsystemet som har dømmende makt her. Bransjen er 100% sidestilt med forbrukerrådet når det gjelder forbrukerkjøpslovstolkning. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 (endret) Fint du fikk formulert det så enkelt, Alastor. Skulle til å si det samme, men nå slipper jeg det. Forbrukerrådet har ingen myndighet, ei er de heller mer med på å bestemme lover enn bransjen. De kan kjøre en sak for en domstol, men det er ikke det samme som at de lager lover. Endret 11. august 2007 av Nuffern Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 ja ja. så tok jeg feil på det da. men. back to topic? Lenke til kommentar
Haawy Skrevet 13. august 2007 Forfatter Del Skrevet 13. august 2007 Jaja.... Nå skulle dem sende telefonen inn på reklamasjon IGJEN etter at den hadde vært på verkstedet(?) . Det vil jo også si mere venting. Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 (endret) Jaja.... Nå skulle dem sende telefonen inn på reklamasjon IGJEN etter at den hadde vært på verkstedet(?) . Det vil jo også si mere venting. 9270014[/snapback] Hæ!? Hva er det for noe tull? De sendte inn den samme telefonen på reklamasjon eller reklamerte de på den nye K800i fordi den var utgått? Fikk du noen papirer på dette? EDIT: Hvor er du fra? Endret 13. august 2007 av CaZpeR Lenke til kommentar
Haawy Skrevet 13. august 2007 Forfatter Del Skrevet 13. august 2007 (endret) Jeg er fra Kongsberg. Fikk ikke noen papirer på dette heller. Jeg er jo ikke så gammel så kanskje de tar meg seriøst. Jeg tok med boksen til telefon i tilfelle jeg kunne få hevet kjøpeteller en annen løsning men så bare "scanna" de strekkoden også sa han at de skulle sende den inn på reklamasjon. Han tok boksen da men han sa jeg ikke trengte å levere den. Edit: Tror nok at han sendte den gamle telefonen inn på reklamajon ja. Men nå har jeg snakka med to forskjellige ansatte og veit ikke helt om han siste jeg snakka med kjenner skaen like godt. Men det er da evt. ikke mitt problem. Endret 13. august 2007 av Chillan Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 (endret) Jeg er fra Kongsberg. Fikk ikke noen papirer på dette heller. Jeg er jo ikke så gammel så kanskje de tar meg seriøst. Jeg tok med boksen til telefon i tilfelle jeg kunne få hevet kjøpeteller en annen løsning men så bare "scanna" de strekkoden også sa han at de skulle sende den inn på reklamasjon. Han tok boksen da men han sa jeg ikke trengte å levere den. Edit: Tror nok at han sendte den gamle telefonen inn på reklamajon ja. Men nå har jeg snakka med to forskjellige ansatte og veit ikke helt om han siste jeg snakka med kjenner skaen like godt. Men det er da evt. ikke mitt problem. 9270228[/snapback] Merkelig. Det der skal de jo ha på datamaskinen. Selv har jeg alt lagret av tidligere servicer etc. når det kommer til et problemprodukt. Men at de skulle være så anal på å få fikset dette på en enkel måte er merkelig. Har du fått pratet med daglig leder da? Og også merkelig at du ikke har noen papirer.... Man skal alltid få en innleveringskvittering når man sender inn et produkt. Slik at man har en referanse. EDIT: Uansett alder så skal du jo få samme service. Om de i det hele tatt har service der (syns dette begynner å bli litt komisk). Men hadde jeg vært deg ville jeg tatt kontakt med daglig leder direkte og fått han til å klarere opp i dette med en gang. Uten at det skal gå gjennom noen andre. Forklare situasjonen at det har vært en reklamasjonssak og at du heller vil heve kjøpet enn å få et nytt produkt (eller evt. fått en vare til tilsvarende verdi). Bare referere til kjøpsloven. Fordi dette har ikke butikken lov til. Endret 13. august 2007 av CaZpeR Lenke til kommentar
Haawy Skrevet 13. august 2007 Forfatter Del Skrevet 13. august 2007 Tror det var daglig leder jeg snakket med idag. Han virker som om han kan litt mer. Har aldri fått noen som helst slags papirer når jeg har levert eller fått tilbake telefonen. Men hvorfor de ikke skal komme fram til noen endelig løsning syntes jeg er rart. Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Tror det var daglig leder jeg snakket med idag. Han virker som om han kan litt mer. Har aldri fått noen som helst slags papirer når jeg har levert eller fått tilbake telefonen. Men hvorfor de ikke skal komme fram til noen endelig løsning syntes jeg er rart. 9270349[/snapback] Merkelig. Selv styrer jeg en Telekiosk og jeg snakker alltid med kunden før jeg foretar noe som helst. Om hva kunden vil. Istedenfor å ta styring og gjøre noe kunden ikke godkjenner eller vet om i forkant. Om en reklamasjon sendes inn så er det pga. kunden vil det og om kunden vil heve kjøp eller få en vare til tilsvarende pris så er det noe kunden skal få lov til hos meg iallefall. Merkelig at de ikke vil finne ut av dette på enklest mulig måte uten å miste en kunde. For etter dette regner jeg nesten med at du ikke vil kjøpe noe mer der. Lenke til kommentar
Haawy Skrevet 13. august 2007 Forfatter Del Skrevet 13. august 2007 Nei, det frister ikke å kjøpe noe der i fremtiden... Men tenker jeg tar en telefon til forbrukerrådet og hører med dem hva de har å si. Så skal jeg rda på Klart Svar på fredag hvis jeg ikke har hørt noe. Han sa at han ville få svar i løpet av uke så. Lenke til kommentar
Dragutin Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Hei Chillan! Før jeg skriver noe mer vil jeg bemerke at alt jeg skriver nå er fra meg personlig, og IKKE på vegne av butikken du er kunde i. Jeg var faktisk den personen som har håndtert din reklamasjonssak og veit alt som har skjedd. I dette tilfellet (les andre innlegg) har du ingen rett til å heve kjøpet, men istedenfor ble det gjennomført en reklamasjon til Sony Ericsson som resulterte i en omlevering av din telefon. Du får en helt ny salgspakke med K800i. Du ble informert om at det ville reklameres og ikke heves med en gang jeg tok tak i saken. Grunnen til at hun jenta ikke hadde mye peiling er fordi at den helga var den første hun jobbet alene i butikken, hun er rimelig fersk og uten dypere kjennskap til denne saken. At hun pratet om at det var en K800i kan godt tenkes at hvis du hadde fått en K810, så kunne hun tatt den i bytte og gitt deg en telefon i tilsvarende prisklasse. Telefonen din kom tilbake fra verkstedet ferdig reparert samme dagen jeg startet reklamasjonssaken din, og har lugget sammen med reklamasjonspapirene frem til jeg fikk et svar. Den ble sendt til serviceverkstedet igjen på reklamasjon samme dagen jeg fikk konklusjonen fra SE (10.08.08) og er registrert mottatt i dag (13.08.08). Grunnen til at den blir sendt på verkstedet igjen er at de ekspederer alle reklamasjonssaker ol. for SE. Det at de i dag sendte det du leverte inn er for meg merkelig, men siden han som nå står i butikken har null kjennskap til saken er det høyst sannsynlig grunnen. At du føler deg dårlig behandlet vil jeg beklage på det sterkeste, det er aldri i min intensjon å bedrive forskjellsbehandling. Jeg har jobbet like mye med saken din og sett på deg som en likeverdig kunde som alle andre, selv om du er ung. Jeg kontaktet SE annenhver dag for å høre om det var kommet noen konklusjon. Tror det var daglig leder jeg snakket med idag. Han virker som om han kan litt mer. Har aldri fått noen som helst slags papirer når jeg har levert eller fått tilbake telefonen. Men hvorfor de ikke skal komme fram til noen endelig løsning syntes jeg er rart. At du aldri har fått papirer er for meg utenkelig, etter som alle telefoner som kommer tilbake fra service er surret inn i ordren og arbeidsbeskrivelsen. Disse blir levert sammen med alle telefonene som kommer tilbake fra service. Videre blir kunden spurt om han vil ha en kopi av serviceordren ved innlevering av telefonen, hvorav de fleste svarer at de ikke trenger det. Lenke til kommentar
TheScirocco Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Merkelig. Selv styrer jeg en Telekiosk og jeg snakker alltid med kunden før jeg foretar noe som helst. Om hva kunden vil. Istedenfor å ta styring og gjøre noe kunden ikke godkjenner eller vet om i forkant. Om en reklamasjon sendes inn så er det pga. kunden vil det og om kunden vil heve kjøp eller få en vare til tilsvarende pris så er det noe kunden skal få lov til hos meg iallefall. Merkelig at de ikke vil finne ut av dette på enklest mulig måte uten å miste en kunde. For etter dette regner jeg nesten med at du ikke vil kjøpe noe mer der. 9270410[/snapback] Jeg synes det er ganske merkelig at en person som burde ha visst hva han snakket om kommer med nærmest "drittsnakk" om en konkurrent basert på uttalelsene til en 15-18åring (Gjetting) Jeg vil vel tro at saken er litt mer nyansert en hva som kommer frem her, og det viser det seg jo også at det er når faktisk vedkommende kundebehandler faktisk svarer på tiltale! Du burde i alle fall vite bedre en å snakke nedlatende om konkurrenter. Det var vel kanskje det første man lærte på "salgsskolen"... Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Du burde i alle fall vite bedre en å snakke nedlatende om konkurrenter. Det var vel kanskje det første man lærte på "salgsskolen"... 9271673[/snapback] Kommer an på hvilken salgsskole han gikk på. Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Jeg synes det er ganske merkelig at en person som burde ha visst hva han snakket om kommer med nærmest "drittsnakk" om en konkurrent basert på uttalelsene til en 15-18åring (Gjetting) Jeg vil vel tro at saken er litt mer nyansert en hva som kommer frem her, og det viser det seg jo også at det er når faktisk vedkommende kundebehandler faktisk svarer på tiltale! Du burde i alle fall vite bedre en å snakke nedlatende om konkurrenter. Det var vel kanskje det første man lærte på "salgsskolen"... 9271673[/snapback] "Drittsnakk" var det nå da aldri Jeg bare forklarte hvordan jeg behandler mine servicer og reklamasjoner. Noe som i denne saken var veldig merkelig. Men det er jo alltid 2 sider av en sak. Nå snakker jeg på vegne av det som har kommet frem i denne saken. Og utifra slik han fremstod saken så bare forklarte jeg hvordan JEG behandler sakene mine. Var ikkeno "drittsnakk" mot konkurrentene Lenke til kommentar
TheScirocco Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 (endret) Dette er helt på bærtur av klart svar. Selv hadde jeg gitt ut en telefon til tilsvarende pris du hadde gitt for K800i (sett utifra hvor gammel denne var da. evt. trekt ifra 20% om denne var si 1 år elns.) Men uansett hadde jeg bøyd meg litt for å få deg fornøyd. Men jeg er veldig imot det å gi tilbake penger. Derfor hadde jeg nok gitt deg et nytt produkt (fra nokia, samsung, HTC eller LG etter ønske), da gitilbakepenger-praksisen vil si at man gir fra seg en kunde. EDIT: Hilsen en butikksjef for en Telekiosk 9254979[/snapback] Greit nok å uttale seg om en sak sett fra en side, men da bør man kanskje være litt mer nyansert en å påstå at Klart Svar er på bærtur? Kom nettop hjem fra Merkelig Er det blitt vanskelig å ringe daglig leder når man jobber i en mobilbutikk og nå? Jeg er selv butikksjef og har telefonen alltid på i tilfelle noen kunder som vil snakke med "sjefen" kommer mens jeg ikke står der selv. Men som en sa tidligere. Rart av SE å gi en K800i i tanke på den er utdatert. I så fall skulle butikken fått en K810i, og da kunne de ikke dratt den: "den er for gammel til å selges videre"-tøvet. *miste respekt for klart svar* 9256016[/snapback] Det er over hode ikke noe rart med å gi en bytteenhet av samme type dersom denne finnes å oppdrive på lager. I og med at det er det han har fått tilbud om betyr jo det at den finnes på lager enda. Merkelig. Det der skal de jo ha på datamaskinen. Selv har jeg alt lagret av tidligere servicer etc. når det kommer til et problemprodukt. Men at de skulle være så anal på å få fikset dette på en enkel måte er merkelig. Har du fått pratet med daglig leder da? Og også merkelig at du ikke har noen papirer.... Man skal alltid få en innleveringskvittering når man sender inn et produkt. Slik at man har en referanse. EDIT: Uansett alder så skal du jo få samme service. Om de i det hele tatt har service der (syns dette begynner å bli litt komisk). Men hadde jeg vært deg ville jeg tatt kontakt med daglig leder direkte og fått han til å klarere opp i dette med en gang. Uten at det skal gå gjennom noen andre. Forklare situasjonen at det har vært en reklamasjonssak og at du heller vil heve kjøpet enn å få et nytt produkt (eller evt. fått en vare til tilsvarende verdi). Bare referere til kjøpsloven. Fordi dette har ikke butikken lov til. 9270308[/snapback] Har litt problemer med å tro at en daglig leder av en mobilforhandler kan klare å uttale seg på denne måten, både om en konkurrent og om en saksgang som helt klart er rimelig ensidig forklart fra en stakkar som opplever seg dårlig behandlet. Kanskje man skal stille seg spørsmålet om hvorfor han føler seg dårlig behandlet og hvorfor han faktisk utelater å fortelle hele sannheten? For å sette det på spissen så har jeg erfart at enkelte faktisk føler seg dårlig behandlet når de blir nektet reklamasjon etter å ha åpnet en telefon med en gaffel?!?! Nok om det. Mitt råd til deg er å tenke deg godt om to ganger hvordan det du skriver til svar faktisk setter mer fokus på deg og dine personlige meninger en sakens fakta. Skulle jeg for eksempel tatt alt jeg hører om for eksempel Telekiosken som god fisk hadde ikke jeg hatt mye tiltro til den kjeden... Det gjelder forøvrig alle forhandlere... Det er nesten daglig folk innom og "slenger dritt" om mine konkurrenter. Men jeg nekter å tro at alle mine "kolleger" er idioter og inkompetente kranglefanter Endret 13. august 2007 av TheScirocco Lenke til kommentar
Haawy Skrevet 13. august 2007 Forfatter Del Skrevet 13. august 2007 (endret) Hei Chillan!Før jeg skriver noe mer vil jeg bemerke at alt jeg skriver nå er fra meg personlig, og IKKE på vegne av butikken du er kunde i. Jeg var faktisk den personen som har håndtert din reklamasjonssak og veit alt som har skjedd. I dette tilfellet (les andre innlegg) har du ingen rett til å heve kjøpet, men istedenfor ble det gjennomført en reklamasjon til Sony Ericsson som resulterte i en omlevering av din telefon. Du får en helt ny salgspakke med K800i. Du ble informert om at det ville reklameres og ikke heves med en gang jeg tok tak i saken. Grunnen til at hun jenta ikke hadde mye peiling er fordi at den helga var den første hun jobbet alene i butikken, hun er rimelig fersk og uten dypere kjennskap til denne saken. At hun pratet om at det var en K800i kan godt tenkes at hvis du hadde fått en K810, så kunne hun tatt den i bytte og gitt deg en telefon i tilsvarende prisklasse. Telefonen din kom tilbake fra verkstedet ferdig reparert samme dagen jeg startet reklamasjonssaken din, og har lugget sammen med reklamasjonspapirene frem til jeg fikk et svar. Den ble sendt til serviceverkstedet igjen på reklamasjon samme dagen jeg fikk konklusjonen fra SE (10.08.08) og er registrert mottatt i dag (13.08.08). Grunnen til at den blir sendt på verkstedet igjen er at de ekspederer alle reklamasjonssaker ol. for SE. Det at de i dag sendte det du leverte inn er for meg merkelig, men siden han som nå står i butikken har null kjennskap til saken er det høyst sannsynlig grunnen. At du føler deg dårlig behandlet vil jeg beklage på det sterkeste, det er aldri i min intensjon å bedrive forskjellsbehandling. Jeg har jobbet like mye med saken din og sett på deg som en likeverdig kunde som alle andre, selv om du er ung. Jeg kontaktet SE annenhver dag for å høre om det var kommet noen konklusjon. Tror det var daglig leder jeg snakket med idag. Han virker som om han kan litt mer. Har aldri fått noen som helst slags papirer når jeg har levert eller fått tilbake telefonen. Men hvorfor de ikke skal komme fram til noen endelig løsning syntes jeg er rart. At du aldri har fått papirer er for meg utenkelig, etter som alle telefoner som kommer tilbake fra service er surret inn i ordren og arbeidsbeskrivelsen. Disse blir levert sammen med alle telefonene som kommer tilbake fra service. Videre blir kunden spurt om han vil ha en kopi av serviceordren ved innlevering av telefonen, hvorav de fleste svarer at de ikke trenger det. 9271471[/snapback] Ok... Jeg takker for svar og håper at vi snart kommer frem en eller annen løsning. Men det jeg ikke helt skjønte var hvorfor jeg ikke fikk heve kjøpet? Det er jo 2 års garanti på telefoner(såvidt jeg vet), og da bør jo ikke det at telefonen bare er ett år gammel ha noe med saken å gjøre? Rett meg gjerne opp sånn at jeg virkelig får skjønt dette her, det hadde gjort meg veldig fornøyd Endret 13. august 2007 av Chillan Lenke til kommentar
TheScirocco Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Ok... Jeg takker for svar og håper at vi snart kommer frem en eller annen løsning. Men det jeg ikke helt skjønte var hvorfor jeg ikke fikk heve kjøpet? Det er jo 2 års garanti på telefoner(såvidt jeg vet), og da bør jo ikke det at telefonen bare er ett år gammel ha noe med saken å gjøre? Rett meg gjerne opp sånn at jeg virkelig får skjønt dette her, det hadde gjort meg veldig fornøyd 9273885[/snapback] Strengt tatt har vel Klart Svar 3 års garanti på telefoner kjøpt med abo Lenke til kommentar
hean Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Men uansett hadde jeg bøyd meg litt for å få deg fornøyd.Men jeg er veldig imot det å gi tilbake penger. Derfor hadde jeg nok gitt deg et nytt produkt (fra nokia, samsung, HTC eller LG etter ønske), da gitilbakepenger-praksisen vil si at man gir fra seg en kunde. EDIT: Hilsen en butikksjef for en Telekiosk 9254979[/snapback] Det var vel litt korttenkt, hadde jeg hatt rett til pengene tilbake skulle jeg hatt det uansett på grunn av prinsipp. Alt etter kundeservicen jeg hadde fått ville jeg vurdert å kjøpe på samme plass igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå