Gå til innhold

Mine rettigheter til heving av kjøp


Haawy

Anbefalte innlegg

Har hatt min Sony Ericsson K800i på reperasjon 4 ganger for forskjellige ting. I kjøpsloven så sier det da at jeg har krav på å få hevet kjøpet. Etter over 1 uke på reklamasjon så sier SE at jeg får en helt ny K800i. De som jobber på Klart Svar her i Kongsberg sier at de ikke kan heve kjøpet og at telefonen er for gammel, derfor vil de tape for mye penger siden de ikke får solgt den igjen. Jeg sier om og om igjen at det står i loven at jeg har rett til å heve kjøpet, men de fortsetter å nekte. Dette gjør meg mildt sagt sur. Jeg vil ikke ha en ny K800i eller Sony Ericsson i det hele tatt etter den dårlige servicen jeg har fått. Det jeg lurer på er om det er jeg som har riktig? Eller er jeg helt på bærtur?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har hatt min Sony Ericsson K800i på reperasjon 4 ganger for forskjellige ting. I kjøpsloven så sier det da at jeg har krav på å få hevet kjøpet. Etter over 1 uke på reklamasjon så sier SE at jeg får en helt ny K800i. De som jobber på Klart Svar her i Kongsberg sier at de ikke kan heve kjøpet og at telefonen er for gammel, derfor vil de tape for mye penger siden de ikke får solgt den igjen. Jeg sier om og om igjen at det står i loven at jeg har rett til å heve kjøpet, men de fortsetter å nekte. Dette gjør meg mildt sagt sur. Jeg vil ikke ha en ny K800i eller Sony Ericsson i det hele tatt etter den dårlige servicen jeg har fått. Det jeg lurer på er om det er jeg som har riktig? Eller er jeg helt på bærtur?

9250046[/snapback]

 

 

Det butikken kan gjøre er å ringe Sony Ericsson og be om at telefonen blir erstattet med K810i, da k800i er en utgått modell (ingen distributører som har den på lager). Det er en grei løsning for deg og butikken :-)

Lenke til kommentar
De som jobber på Klart Svar her i Kongsberg sier at de ikke kan heve kjøpet og at telefonen er for gammel, derfor vil de tape for mye penger siden de ikke får solgt den igjen.

9250046[/snapback]

Om butikken taper penger fordi de ikke får solgt den på nytt er vel irrelevant for din rett til å heve kjøpet? Det står vel i forbrukerkjøpsloven at du har rett til å velge mellom reparasjon eller heving av kjøpet, ingenting om eventuelle kostnader for selger.

 

Denne artikkelen fra forbrukerrådet burde gi deg svar: Gjentatte feil på mobiltelefon - kan kjøpet heves?

"Ved heving skal du få kjøpesummen tilbake mot å levere fra deg telefonen. Du har krav på å motta forsinkelsesrenter fra du reklamerte frem til tilbakebetaling skjer."

Endret av zegenie
Lenke til kommentar

Det butikken kan gjøre er å ringe Sony Ericsson og be om at telefonen blir erstattet med K810i, da k800i er en utgått modell (ingen distributører som har den på lager). Det er en grei løsning for deg og butikken :-)

9250218[/snapback]

 

Men tingen er at jeg ikke vil ha en Sony Ericsson i det hele tatt. Har bestemt meg for at jeg aldri kommer til å ha en i lomma mi igjen.

Lenke til kommentar
Har hatt min Sony Ericsson K800i på reperasjon 4 ganger for forskjellige ting. I kjøpsloven så sier det da at jeg har krav på å få hevet kjøpet. Etter over 1 uke på reklamasjon så sier SE at jeg får en helt ny K800i. De som jobber på Klart Svar her i Kongsberg sier at de ikke kan heve kjøpet og at telefonen er for gammel, derfor vil de tape for mye penger siden de ikke får solgt den igjen. Jeg sier om og om igjen at det står i loven at jeg har rett til å heve kjøpet, men de fortsetter å nekte. Dette gjør meg mildt sagt sur. Jeg vil ikke ha en ny K800i eller Sony Ericsson i det hele tatt etter den dårlige servicen jeg har fått. Det jeg lurer på er om det er jeg som har riktig? Eller er jeg helt på bærtur?

9250046[/snapback]

Forbrukerkjøpsloven sier ingenting om forskjellige feil 4 ganger. Den sier at dersom SAMME feil oppstår for 3 gang har du krav på heving av kjøp.

 

Det står dermed ikke i loven at du har rett til å heve, og Sony Ericsson og selger har helt rett. De tilbyr deg en ny telefon, altså "omlevering" som det står om i forbrukerkjøpsloven.

 

Godta det med et smil, og kos deg med verdens beste forbrukerkjøpslov :).

Lenke til kommentar
De som jobber på Klart Svar her i Kongsberg sier at de ikke kan heve kjøpet og at telefonen er for gammel, derfor vil de tape for mye penger siden de ikke får solgt den igjen.

9250046[/snapback]

Om butikken taper penger fordi de ikke får solgt den på nytt er vel irrelevant for din rett til å heve kjøpet? Det står vel i forbrukerkjøpsloven at du har rett til å velge mellom reparasjon eller heving av kjøpet, ingenting om eventuelle kostnader for selger.

 

Denne artikkelen fra forbrukerrådet burde gi deg svar: Gjentatte feil på mobiltelefon - kan kjøpet heves?

"Ved heving skal du få kjøpesummen tilbake mot å levere fra deg telefonen. Du har krav på å motta forsinkelsesrenter fra du reklamerte frem til tilbakebetaling skjer."

9250282[/snapback]

Ehm, nei nei nei?

 

Det står at man kan velge mellom REPARASJON og OMLEVERING. Det er LANGT fra dette til "heving av kjøp". Man kan ikke _velge_ heving av kjøp, man kan kreve det dersom reparasjon tar uforholdsmessig lang tid, eller den er inne med samme feil for 3. gang.

 

Ellers så er det om de får solgt den eller ei irrellevant ja, har du krav på heving, så har du krav på heving --> pengene igjen.

 

Men - Her har man IKKE krav på heving.

Lenke til kommentar
Her er noen punkter du bør huske på:

 

Må telefonen repareres, kan du velge mellom reparasjon og en ny, tilsvarende telefon. Forutsetningen for sistnevnte er at det ikke fører til urimelig kostnader for selgeren. Men det skal svært mye til for at det skjer.

Velger du reparasjon, har du krav på lånetelefon dersom reparasjonen tar mer enn syv dager.

Oppstår samme feil for tredje gang, noe som ikke er uvanlig med små mobiltelefoner proppfulle av teknologi, har du rett til å heve kjøpet og få pengene tilbake. Oppstår det forskjellige typer feil med telefonen fire ganger eller mer, kan du også heve kjøpet.

De første seks månedene skal alle feil regnes som fabrikkfeil, dersom ikke selgeren beviser noe annet. Selger har altså bevisbyrden. Etter seks måneder er det i utgangspunktet du som har bevisbyrden, men selgeren har undersøkelsesplikt.

Selgeren kan ta betalt for reparasjon eller undersøkelse som ikke dekkes av reklamasjonsrettighetene, såfremt det er avtalt på forhånd. Hvis ikke det er avtalt, skal du ikke betale for undersøkelsen.

 

Dette har jeg tatt fra Forbrukerportalen.no. Her står det tydelig at det er enten 3 like feil eller 4 eller flere forskjellige feil så har jeg rett til å heve kjøpet

Lenke til kommentar

quote

 

Dette har jeg tatt fra Forbrukerportalen.no. Her står det tydelig at det er enten 3 like feil eller 4 eller flere forskjellige feil så har jeg rett til å heve kjøpet

9254908[/snapback]

 

 

Det er vel bare vanlig praksis, ikke noe man bokstavelig talt har krav på. Jeg ser ikke noen grunn til at SE kommer til å eller trenger å heve kjøpet, så jeg ville tatt ny-telefonen og vært glad. Du kan jo evt selge den på bruktmarkedet og kjøpe ny for pengene.

 

Edit: I min erfaring er K800 en god telefon, så kan jo hende du har fått et problemeksemplar.

Endret av blackninja
Lenke til kommentar

Dette er helt på bærtur av klart svar. Selv hadde jeg gitt ut en telefon til tilsvarende pris du hadde gitt for K800i (sett utifra hvor gammel denne var da. evt. trekt ifra 20% om denne var si 1 år elns.)

 

Men uansett hadde jeg bøyd meg litt for å få deg fornøyd.

Men jeg er veldig imot det å gi tilbake penger. Derfor hadde jeg nok gitt deg et nytt produkt (fra nokia, samsung, HTC eller LG etter ønske), da gitilbakepenger-praksisen vil si at man gir fra seg en kunde.

 

EDIT: Hilsen en butikksjef for en Telekiosk ;)

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar
Men uansett hadde jeg bøyd meg litt for å få deg fornøyd.

Men jeg er veldig imot det å gi tilbake penger. Derfor hadde jeg nok gitt deg et nytt produkt (fra nokia, samsung, HTC eller LG etter ønske), da gitilbakepenger-praksisen vil si at man gir fra seg en kunde.

Ja jeg hadde vært fornøyd hadde jeg fått en annen telefon enn SE. Jeg kunne gjerne ha lagt på litt pnger for å kjøpe HTC Touch.

Lenke til kommentar
Men uansett hadde jeg bøyd meg litt for å få deg fornøyd.

Men jeg er veldig imot det å gi tilbake penger. Derfor hadde jeg nok gitt deg et nytt produkt (fra nokia, samsung, HTC eller LG etter ønske), da gitilbakepenger-praksisen vil si at man gir fra seg en kunde.

Ja jeg hadde vært fornøyd hadde jeg fått en annen telefon enn SE. Jeg kunne gjerne ha lagt på litt pnger for å kjøpe HTC Touch.

9254995[/snapback]

 

Dette er noe jeg har gjort mange ganger (ikke nøyaktig HTC Touch, men en annen modell for kunden sin del) og jeg har ikke tapt noe på dette enda. Jeg får ny mobil fra produsenten (når det gjelder reklamasjon) og jeg får alltid solgt de igjen uansett hvor gamle de er. Kanskje ikke til fullpris, men i nærheten slik at jeg ikke går i tap, men dekker mine utgifter. Og det er det minste jeg kan gjøre for en kunde.

 

For god service skaper gjensalg. Og det har jeg merket her.

Lenke til kommentar

Jeg jobber med saker som dette hver enesete dag, og 4 gangs forskjellig feil gir kunden rett til å heve kjøp. Feilene må være påvist av et autorisert verksted, og når det gjelder mobiltelefoner, må feilene ha oppstått innenfor 2 år siden kjøpsdato. Butikken taper ingen penger på dette da skal få en ny salgspakke fra SE, og hos oss sender aldri SE utgåtte modeller i slike saker.

Lenke til kommentar

Kom nettop hjem fra Klart Svar der sa dem at telefonen min var for gammel til å få hevet kjøpet. Den produseres ikke lenger og derfor skulle jeg få en ny K800i. Men hu som jobba der hadde så og si ikke peiling på hva hu dreiv med, så jeg skulle få snakke med daglig leder på mandag.

Lenke til kommentar
Kom nettop hjem fra Klart Svar der sa dem at telefonen min var for gammel til å få hevet kjøpet. Den produseres ikke lenger og derfor skulle jeg få en ny K800i. Men hu som jobba der hadde så og si ikke peiling på hva hu dreiv med, så jeg skulle få snakke med daglig leder på mandag.

9255891[/snapback]

 

Merkelig :hmm: Er det blitt vanskelig å ringe daglig leder når man jobber i en mobilbutikk og nå? Jeg er selv butikksjef og har telefonen alltid på i tilfelle noen kunder som vil snakke med "sjefen" kommer mens jeg ikke står der selv.

 

Men som en sa tidligere. Rart av SE å gi en K800i i tanke på den er utdatert. I så fall skulle butikken fått en K810i, og da kunne de ikke dratt den: "den er for gammel til å selges videre"-tøvet.

 

*miste respekt for klart svar*

Lenke til kommentar
Jeg jobber med saker som dette hver enesete dag, og 4 gangs forskjellig feil gir kunden rett til å heve kjøp. Feilene må være påvist av et autorisert verksted, og når det gjelder mobiltelefoner, må feilene ha oppstått innenfor 2 år siden kjøpsdato. Butikken taper ingen penger på dette da skal få en ny salgspakke fra SE, og hos oss sender aldri SE utgåtte modeller i slike saker.

9255031[/snapback]

 

nei det er 5 års reklamasjonsrett på mobiltelefoner.

 

skal også nevnes at heving av kjøpet kan gjøres etter 3 ganger samme feil, eller 5 ganger med forskjellige feil. dvs den 5. gangen kan da kjøpet heves.

dette ordnes ofte ved at kunden kjøper ny telefon dvs "bytter" telefon hos forhandleren han først kjøpte av.

 

det skal også sies at du som forbruker reklamerer til butikken og det er butikken som er din kontaktplass, det er for deg som forbruker ikke meningen at du skal henvende deg til produsent. Når du reklamerer så er det butikken som er ansvarlig, de må så sende krav til produsenten(e) for å se om de vil dekke reklamasjonsutgiftene til kunden.

 

Jeg baserer mine uttalelser i denne posten på personlige erfaring ved reklamasjon av mobil mot Japan Photo Kristiansand og 2 år som ansatt for Infocare Brukerstøtte der vi Blant annet hadde suport for Komplett(en liten stund) og Expert

Lenke til kommentar
Jeg jobber med saker som dette hver enesete dag, og 4 gangs forskjellig feil gir kunden rett til å heve kjøp. Feilene må være påvist av et autorisert verksted, og når det gjelder mobiltelefoner, må feilene ha oppstått innenfor 2 år siden kjøpsdato. Butikken taper ingen penger på dette da skal få en ny salgspakke fra SE, og hos oss sender aldri SE utgåtte modeller i slike saker.

9255031[/snapback]

 

nei det er 5 års reklamasjonsrett på mobiltelefoner.

 

skal også nevnes at heving av kjøpet kan gjøres etter 3 ganger samme feil, eller 5 ganger med forskjellige feil. dvs den 5. gangen kan da kjøpet heves.

dette ordnes ofte ved at kunden kjøper ny telefon dvs "bytter" telefon hos forhandleren han først kjøpte av.

 

det skal også sies at du som forbruker reklamerer til butikken og det er butikken som er din kontaktplass, det er for deg som forbruker ikke meningen at du skal henvende deg til produsent. Når du reklamerer så er det butikken som er ansvarlig, de må så sende krav til produsenten(e) for å se om de vil dekke reklamasjonsutgiftene til kunden.

 

Jeg baserer mine uttalelser i denne posten på personlige erfaring ved reklamasjon av mobil mot Japan Photo Kristiansand og 2 år som ansatt for Infocare Brukerstøtte der vi Blant annet hadde suport for Komplett(en liten stund) og Expert

9256106[/snapback]

 

stich_it: Kan du dokumentere dine påstander utover din egen erfaring? Gjerne med en link...

 

(dette er vel uansett et emne som kommer til å bli diskutert i en evighet og har blitt diskutert mye før på dette forumet)

Lenke til kommentar
stich_it: Kan du dokumentere dine påstander utover din egen erfaring? Gjerne med en link... 

 

(dette er vel uansett et emne som kommer til å bli diskutert i en evighet og har blitt diskutert mye før på dette forumet)

9257167[/snapback]

 

jeg skrev ganske mye her, hva er det du vil ha videre dokumentasjon på? man kan jo si det slik at en mobiltelefon har en forventet levetid på vesentlig mer en 2 år og der med går under 5 års loven.(skal her sies at bransjen mener 2 og det er på vei til høyesterett(hvis jeg husker riktig) for å kjøre inn tre års reklamasjonsrett.

 

angående hvem du skal kontakte ved reklamasjon se paragraf 27 i forbrukerkjøpsloven

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
§ 27. Reklamasjon

 

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

uttdrag:

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon).

 

fant en link til forbrukerportalen:mobiltelefoner: dine rettigheter når feil oppstår

 

der står alt bortsett fra det jeg sier med 3. gang samme feil og 5. gang forskjellige feil. det klarer jeg desverre ikke finne noe på akkurat nå men vis dere trenger mer forsikring på dette området skal jeg lete litt til

 

og ja. dette emnet kommer til å surre rundt til evighet

 

:edit:

du kan reklamere til andre ledd i kjeden en selger, men selger kan ikke sende deg videre vis du reklamerer til han.

Endret av stich_it
Lenke til kommentar
nei det er 5 års reklamasjonsrett på mobiltelefoner.

9256106[/snapback]

Bransjen mener det kun er to år. Saken har vært oppe i tingretten, og der fikk kunde medhold på at reklamasjonretten skal være lengre enn to år. Så vidt jeg vet ble denne saken anket, og vi må derfor vente på hva det endelige resultatet blir.

 

Jeg baserer mine uttalelser i denne posten på personlige erfaring ved reklamasjon av  mobil mot Japan Photo Kristiansand og 2 år som ansatt for Infocare

9256106[/snapback]

Med fare for å virke frekk, så ville jeg ha droppet å si InfoCare-delen. I mine øyne ikke den bedriften som har mest kompetanse (eller best policy) på reklamasjonsrett og kundebehandling.

Lenke til kommentar
nei det er 5 års reklamasjonsrett på mobiltelefoner.

9256106[/snapback]

Bransjen mener det kun er to år. Saken har vært oppe i tingretten, og der fikk kunde medhold på at reklamasjonretten skal være lengre enn to år. Så vidt jeg vet ble denne saken anket, og vi må derfor vente på hva det endelige resultatet blir.

 

Jeg baserer mine uttalelser i denne posten på personlige erfaring ved reklamasjon av  mobil mot Japan Photo Kristiansand og 2 år som ansatt for Infocare

9256106[/snapback]

Med fare for å virke frekk, så ville jeg ha droppet å si InfoCare-delen. I mine øyne ikke den bedriften som har mest kompetanse (eller best policy) på reklamasjonsrett og kundebehandling.

9257635[/snapback]

 

del en ble utdypet i neste post. og det er ikke bransjen som bestemmer forbrukerloven det er vanligvis forbrukerrådet og norsk rettsinstans.

 

del to: vel alle har rett til sin mening. og jeg velger å tro at jeg var en av de på brukerstøtte avdelingen med mest peiling på forbrukerkjøpsloven. og hvilken el av bedriften snakket du med? en av de mange verkstedene? brukerstøtten eller kundesenteret? vis du har ringt til Infocare har du snakket med kundesenter eller verksted.

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...