Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Formatering av XP!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal være noe som heter konsoll for gjenoppretting, eller noe i den duren, som man går inn i før en går inn i windows, den skal være tilgjengelig gjennom bootscreen. Essensen av dette er en slags DOS applikasjon, og det du trenger gjøre er å finne ut hvilken av partisjonene du skal slette, f.eks. ved å kjøre kommandoen dir /p eller dir /w i de forskjellige partisjonene, som du blar gjennom ved å skrive C: , D: , E: , etc. Deretter kan du, når du har funnet den riktige partisjonen, skrive Format C: , f.eks. og du vil bli spurt om du virkelig vil slette denne partisjonen, hvorpå du følger instruksene på skjermen...

Eneste som jeg husker kan være vrient er å finne programmet, men det er altså å finne FØR du logger inn i windows, gjennom bootscreen.

Håper dette hjelper :)

 

Roff-El

Lenke til kommentar
... jeg trykket på formater så sto det at jeg ikke fikk formatert den

9251067[/snapback]

Det er et typisk problem som mange kommer ut for. Det kommer antagelig av at den partisjonen er 'System', dvs den som booter. Du er da avhengig av to partisjoner, System pluss den med Windows på ('Boot'). Hvis du gjør noen 'triks' for å tvinge formatering så oppnår du bare at du ikke kan boote.

Vanligvis er System og Boot samme partisjon.

Du vil se dette i Diskbehandling. http://www.theeldergeek.com/disk_management.htm

Det går altså ikke å formatere System partisjonen, men det er vel heller ikke nødvendig. Det holder å slette alle foldere og filer man ikke trenger.

Endret av hårek
Lenke til kommentar

Jeg sitter akkurat med dette problemet. har kjøpt ny harddisk, laget 2 partisjoner og innstalert windows xp på c: og endel annet på e: Pga av diverse trøbbel med å å få til trådløst nett og mangel på usb tilgangene etter den nye harddisken kom på plass vil jeg prøve å formatere c: og innstalere xp på nytt. men det får jeg altså ikke til via datamaskinbehandling, jeg får kun tilgang til å formatere e: via datamaskinbehandling... Hvordan gjør jeg dette nå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...