Gå til innhold

Råd om kostholdet mitt?

Anbefalte innlegg

Hei hei,

Jeg har et veeeldig ensfoldig kosthold, dog et sunt et, og ville satt pris på å høre om det har noen betydelige mangler (med tanke på vitaminer og mineraler).

Til frokost og kveldsmat spiser jeg fem grove Wasa sportsknekkebrød, vanligvis med skinke og kyllingpostei. Til lunsj spiser jeg som regel en mix av epler, gulrøtter og yoghurt og/eller diverse nøtter. Til middag spiser jeg pasta og eggerøre (mixer sammen tre egg og heller dem i en panne, tilsetter kokt makaroni og aromat, og rører det sammen mens det stekes lett), eller kyllingfileet. Jeg drikker kun lettmelk, appelsinjuice og farris (bortsett fra når det er fest, da). I tillegg til dette tar jeg tran for omega-3 fettsyrer.

Er det noe annent jeg absolutt bør få i meg mer av? Burde nok bli litt mer eventyrlysten i matveien... :)

Endret av jemartinsen81
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Spis mer havregryn. Havregryn til frokost og kveld minst, er bare å kjøre på :) Ellers er det litt vanskelig å kommentere når vi ikke vet hva målene dine er. Skal du opp i vekt? Ned? Økt muskelmasse? Vedlikehold?

9253055[/snapback]

Havregryn ok, det skal prøves. Hva inneholder det forresten, som ikke er del av det vanlige kostholdet mitt? Jeg trener vektløfting og pilates, og vil nok helst ha litt større og mer markerte muskler. Vekten kan gjerne forbli der den er. Er det i det hele tatt verdt å bruke hundrevis av kroner på proteinshakes, kreatin osv hver måned når jeg har et såppass sunt kosthold? Lever på studielån og deltidsjobb, så vurderer å kutte det helt ut.

Lenke til kommentar

Hvor mye veier du? For meg høres det ut som at du spiser altfor lite.

Havregryn til frokost fordi det inneholder veldig mye energi i form av trege karbohydrater, som vil komme godt med i løpet av dagen.

Kjøp gjerne kosttilskudd i form av f.eks proteiner, men da kun som et supplement, når det vanlige kostholdet ikke strekker til.

Lenke til kommentar
Hvor mye veier du? For meg høres det ut som at du spiser altfor lite.

Havregryn til frokost fordi det inneholder veldig mye energi i form av trege karbohydrater, som vil komme godt med i løpet av dagen.

Kjøp gjerne kosttilskudd i form av f.eks proteiner, men da kun som et supplement, når det vanlige kostholdet ikke strekker til.

9256778[/snapback]

83.8 kg. Jeg betalte for en full kropps-analyse på det nye treningssenteret i Oslo, Oxigeno, (med pretty much en "hypermoderne" maskin som sender strøm gjennom kroppen din for å foreta målinger av fett og muskelmasse) og ifølge den ligger jeg 1.4 kg over matchvekten min. Jeg spiser meg absolutt mett, med store porsjoner av det jeg nevnte ovenfor (vel, spesielt til middag).

Har kjøpt inn litt MealTech proteintilskudd jeg skal begynne å ta etter vekttrening, i det minste. Prøve havregryn til lunsj idag, og likte det ganske godt igrunn... skal fortsette med det for en stund og se hvordan det går.

Takk for feedbacken. :)

Endret av jemartinsen81
Lenke til kommentar
Spis mer havregryn. Havregryn til frokost og kveld minst, er bare å kjøre på :) Ellers er det litt vanskelig å kommentere når vi ikke vet hva målene dine er. Skal du opp i vekt? Ned? Økt muskelmasse? Vedlikehold?

9253055[/snapback]

Havregryn ok, det skal prøves. Hva inneholder det forresten, som ikke er del av det vanlige kostholdet mitt? Jeg trener vektløfting og pilates, og vil nok helst ha litt større og mer markerte muskler. Vekten kan gjerne forbli der den er. Er det i det hele tatt verdt å bruke hundrevis av kroner på proteinshakes, kreatin osv hver måned når jeg har et såppass sunt kosthold? Lever på studielån og deltidsjobb, så vurderer å kutte det helt ut.

9254985[/snapback]

Havregryn er full av gode karbohydrater og masse fiber. Det er høyere %-andel karbohydrater i havregryn, pluss bedre "kvalitet" på karbohydratene, enn det er i vanlig brød. Du kan også spise havregryn med forskjellig meieriprodukter, så får du i deg en god del proteiner også :) Prøv og bland med melk, yoghurt, proteinshake, vann (kok opp i vann) osv. Kan også ha frukt og nøtter i, jeg liker rosier i havregrynet.

Når det kommer til kosttilskudd, så er det faktisk billigere å kjøpe proteiner i pulverform, fremfor å kjøpe tilsvarende mengde proteiner som "mat". Kjøtt er dyrt i Norge, melk inneholder mye fett og mange kan ikke drikke det. Egg er heller ikke så billig. Og hvis du ønsker større muskler må du rett og slett pøse på med proteiner, eller så vil fremgangen nesten ikke være eksisterende. Husk også at det er pratisk umulig å få i seg "nok" kreatin fra mat, hvis du ønsker den effekten også. Jeg syns også det er mye mer praktisk å drikke en shake etter trening fremfor å hive i seg masse mat. Hvis du kjøper en bøtte proteiner og kun drikker det etter trening (ser ikke noen grunn til at du skal drikke det ellers på døgnet), så holder den bøtta ganske lenge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...