Gå til innhold

"Du skal ikke ha andre Guder enn meg."

Anbefalte innlegg

Noen som reagerer på dette budet? Sagt på en annen måte; "Hvis ikke du tror jeg eksisterer/vedkjenner meg, så.... (et eller annet bad)".

For det første vil det bety at mesteparten av verdens befolkning kommer under denne kategorien. For det andre, så er dette en ganske bastant utsagn som for meg minner mer om en drittunge som ikke får det som han vil.

Og det er vel ikke bare bibelen som bruker slike ord.

Jeg finner det hele (religion) latterlig, men respekterer at andre har et annet syn enn meg. Men hvorfor MÅ disse gudene ha dette kravet for blind tro??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bryr meg normalt ikke med religion, men her er jeg helt uenig.

Når det heter "Du skal ikke ha andre Guder enn meg.", tenker jeg at dette er en religion med kun èn gud. Ikke en hel gudeverden som i norrøn mytologi.

En annen ting er at bibelen er oversatt flere ganger. Først fra hebraisk til gresk, så fra gresk til latin, fra latin til norsk. mye kan gå tapt i oversettelsen.

I den jødiske bibelen, som kanskje kan ansees som mest lik de opprinnelige skriftene, er første bud omtrent slik: "Jeg er herren din gud. Jeg førte deg ut av Egypt og ut av slaveri. Du skal ikke ha andre guder enn meg." Dette er vel ganske rimelige krav når man har ført et folk ut av slaveri, delt havet i to, og masse andre ting. Høres kanskje ikke så galt ut nå...eller?

Det er flere religioner som tilber guden i bibelen. Kristne, jøder og muslimer tilber denne guden. Og så vidt jeg vet har ingen av disse religionene flere guder.

Hinduer og buddsiter er vel egentlig ikke så opptatt av å komme inn i himmelen.

Lenke til kommentar
Det som er gøy er at setningen slik den er presentert her, åpner ganske sterkt for følgende: "Det er andre guder her i verden, men dere får bare lov til å tilbe meg."...

9249494[/snapback]

Ja, det er vel helt riktig. Aron lagde seg en gud i form av en gullkalv. Mulig Gud ble litt sur og mente at han hadde monopol på oppgaven som gud.

Man må huske at det finnes en hel masse guder der ute. Gud, Tor, Odin....Loke.... Er visst ikke så god på gudenavn.

Keiser Hirohito i Japan var også en gud. Det var derfor japanerne kjempet til siste mann og døde som fluer under andre verdenskrig. Å dø for keiseren var direktebillett til evig lykke.

Lenke til kommentar

Jeg tolker dette budet som at man ikke skal lure seg selv ved å be til andre guder, for de finnes ikke.. det finnes bare en Gud.. det er nå min tro ihvertfall! og ber man til andre guder, så betyr jo det at den ultimate Gud ikke gjør en god nok jobb.. og det er respektløst ovenfor Gud..

Lenke til kommentar

Alle sivilisasjoner hadde hver sin Gud, egypterne anses for å være grunnstenen til all religion rundt middelhavet. Jødene måtte sørge for at ingen sluttet å tro på deres Gud, ettersom Gudetro var en meget viktig del av kulturen på den tiden.

Hadde man vokst opp dypt inni jungelen i Mexico hadde man trodd på Mayaenes guder. Tenk på alle indianerne som kom til helvete fordi de aldri fikk vite om kristendommen. ;)

Lenke til kommentar
(...) så lenge du har en skaper å takke for alt, så er det Gud som føler din takknemmelighet.

9251325[/snapback]

Kan jeg altså tro på spagettimonsteret og likevel høste godord hos den kristne Gud? Fantastisk! :tease:

Baktanken bak dette budet er vel for å hindre konkurransen blant andre religioner - det er jo klart at en religion som ikke sidestiller liknende religioner og som promoterer misjon og omvending fører til flere fromme, aktive og følelsesfulle tilhengere.

Lenke til kommentar
Noen som reagerer på dette budet? Sagt på en annen måte; "Hvis ikke du tror jeg eksisterer/vedkjenner meg, så.... (et eller annet bad)".

For det første vil det bety at mesteparten av verdens befolkning kommer under denne kategorien. For det andre, så er dette en ganske bastant utsagn som for meg minner mer om en drittunge som ikke får det som han vil.

Og det er vel ikke bare bibelen som bruker slike ord.

Jeg finner det hele (religion) latterlig, men respekterer at andre har et annet syn enn meg. Men hvorfor MÅ disse gudene ha dette kravet for blind tro??

9249293[/snapback]

Monopol heter det vell på godt norsk

På den tiden moses la frem de 10 bud (som er rappet fra the book of the dead) var det vanlig at man hadde flere flere guder med forskjellige egenskaper, hvor av solen/solguden/skaperen/universets designer var den mektigste (den guden de fleste religioner benytter i dag)

Det første budet er ikke oppført i "the book of the dead" og ble innført for første gang av moses for ca 4500 år siden for i rydde lokale guder og andre religioner av banen.

http://www.wsu.edu/~dee/EGYPT/BOD125.HTM

Lenke til kommentar

Tolkning 1: En rekke guder eksisterer i virkeligheten, men du skal kun tro på denne.

Tolkning 2: Guder eksisterer kun om man tror på dem, tro på denne.

Tolkning 3: Kun en gud eksisterer i virkeligheten, de andre er kun oppspinn.

Om det er meningen å bruke den tredje tolkningen så burde man formulert budet helt forskjellig og ikke likestilt den virkelige guden med oppdiktede. Den tredje tolkningen bryter også med Bibelen hvor man omtaler andre guder og folks dyrkning av dem som om de var like virkelige som de/den kristne guden(e).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...