Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvordan vaske hjemme?

Anbefalte innlegg

:p

Har lenge tenkt på å lage en samlepost med tips til hvordan man vasker rundt seg, da veldig mange ser ut til å mangle den evnen(eg tenker ikke på enkeltpersoner her). :)

Nå har eg klart å jobbet meg mot midten av 20-årene, har lagt ett par samboerforhold og et ekteskap bak meg samt så har eg ei datter annenhver uke. Noelunde "voksne" boforhold med andre ord.

Men det er enkelte ting innenfor vaskin eg tydeligvis ikke har klart å fått med meg, som eg sliter med. Ikke missforstå, eg er ryddig og renslig av meg, og liker det slik. Men på veien mot å få ting slik eg vil ha det føler eg at eg har gått glipp av en del "knep" for å vaske effektivt, eller holde ting konstant rent.

Tenker meg da at flere kanskje lurer, derfor hadde det kanskje vært greit med en stor tråd om emnet?

Uansett, mine problem er som følger:

Glassoverflater, spesielt speil.

Eg har kjøpt spesiell fille for formålet, og spesiell glassspray. Uansett hvilken teknikk eg bruker blir det alltid enten skjolder, støv eller smuss igjen på overflaten. Noen tips?

Dusj.

Hvor ofte vaskes disse og med hva? Eg har i grunn alle år brukt Jiff, med vaskeklut, for deretter å vaske av med dusjen. Dette har eg hørt ikke er nok. I tillegg virker det som om dusjen eg har nå er blitt skitten av kalk eller mineraler(eller lignende). I enkelte hjørner er det et rødt belegg. Eg har hørt at dusjen bør vaskes med rødsprit innimellom?

Sistnevnte er litt flaut, men det må ut og frem i lyset for å løses :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glassoverflater: Vindusvask fra Jif og avispapir. Husmorråd som fungerer.

Dusjen har jeg også problemer med, men det hender at jeg går over med stålull med såpe i, spesielt i fugene siden vi har fliser. Men har hørt at flisene kan bli matte av å bruke stålull.

Lenke til kommentar
Glassoverflater, spesielt speil.

Eg har kjøpt spesiell fille for formålet, og spesiell glassspray. Uansett hvilken teknikk eg bruker blir det alltid enten skjolder, støv eller smuss igjen på overflaten. Noen tips?

JIF glasspray, sånn blå greier, spray på, tørk over med en fille for å få vekk fastsittende flekker, og bruk en nal (en sånn gummi-greie med håndtak) til slutt.

Dusj.

Hvor ofte vaskes disse og med hva? Eg har i grunn alle år brukt Jiff, med vaskeklut, for deretter å vaske av med dusjen. Dette har eg hørt ikke er nok. I tillegg virker det som om dusjen eg har nå er blitt skitten av kalk eller mineraler(eller lignende). I enkelte hjørner er det et rødt belegg. Eg har hørt at dusjen bør vaskes med rødsprit innimellom?

9249057[/snapback]

Dusj med varmt vann, spray på med JIF baderom, vent litt, gå over med en skikkelig kost (oppvaskkost f.eks.), og skyll av. Burde funke.

Lenke til kommentar
Hvordan fjerne størkna oppkast fra linoleumsgulv mest effektivt?

Fortsatt fyllesjuk og oppdaga det ikke før nå ><

9296264[/snapback]

Hvordan gikk det? Tipper en god porsjon grønnsåpe på og rundt mens man lar det ligge litt blødt ei stund gjør susen.

Hvilke vaskefiller anbefales til de forskjellige vaskejobbene, og hvor mange forskjellige filler bruker folket? Til kjøkkenet bruker eg en type engangsfiller som eg kjøper på Europris. Disse synes eg fungerer veldig greit, bruker de ca i ei uke før de kastes. Billige er de og om eg ikke husker feil. Men til annet husvask er eg i villrede. Eg bruker de samme der og, men siden de ikke tåler vask kaster eg de etterhvert, noe som blir ganske uøkonomisk etterhvert, samtidig som de ikke akkurat passer over alt...

Lenke til kommentar

Gulvsvask: klinisk rent - enkelt billig og greit!

Denne metoden er test og utprøvd i militæret , ekstremt effektivt på parkett, klikklaminat, linoleum og andre forholdsvis "glatte" overflater.

Du må ha tilgang på følgende utstyr:

Støvesuger

Mopp

Bøtte

Vaskemiddel (Ajax universell rengjøring er anbefalt).

1. Fyll bøtten med varmt vann (denne må være minst 5/6 full) - med for lite vann risikerer du at vannet ditt blir for møkkete etterhvert, da gnir du nemlig skitten utover igjen.

2. Ta opp i 1 kork med Ajax, skal ikke bruke mye såpe, da setter deg seg ett "såpelag" på gulvet.

3. Legg moppen oppi, og rør litt rundt med hånden for å fordele såpen i vannet.

4. Støvesug hele gulvsflaten du ønsker å rengjøre. Dette gjør at moppen ikke drar med seg så mye støvkorn, noe som igjen kan forårsake at du gnir det utover gulvet igjen mot slutten av vaskingen.

5. Ta moppen opp av vannet og vri den til du har fått ut nesten alt vannet. Hvis du bruker mye vann på laminat og parkett kan du risikere at vannet trekker ned i sprekkene og skader gulvet, derfor viktig at moppen kún er fuktig.

6. Dra moppen over hele gulvet, legg på svakt press mens du gjør dette. Hvis du har "seige flekker" (cola, kaffe, vannmelon, saft etc etc etc) så kan du gnukke litt ekstra på de, til du ser at de er borte.

Vask deg alltid ut av rommene: Begynn innerst og vask deg ut til døren der du har satt bøtta. Dette så du ikke tråkker på gulvet mens det er fuktig, da er det lettere å etterlate seg skitt fra sokker/føtter.

Gjør dette et par ganger i uken, og du holder gulvet ditt fint og rent. Det SYNES forskjell fra om du bare støvesuger eller om du bruker mopp i tillegg (ihvertfall hvis du er litt kresen).

Husk å rengjøre kluter/mopp etter bruk, få vekk alle "støvklumpene" og bøzzet.

Med denne teknikken bruker jeg 30 minutter på 60 kvadrat, det inkluderer fylling av bøtte og rengjøring av kluter etterpå. Som sagt, enkelt og greit og leiligheten min ser bra ut når den er ren!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Hva bruker dere når dere vasker over overfalter rundtom? Altså, støvvask eller grundigere for eks.

9537779[/snapback]

Det man tilfeldigvis har. ;)

Jeg tror ikke typen vaskemiddel er det viktigste. Både Ajax og grønnsåpe duger fint, så lenge man bruker skikkelig varmt vann og tar i litt med kosten.

Sånn "spray på og spyl av" er forøvrig tullball, det kan ikke sammenliknes med å bruke noen sekunder med kosten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...