Gå til innhold

Ny og stille PC for spill, maks 30 000

Anbefalte innlegg

Et 8800 Ultra kort gir ca 1 - 2 % bedre ytelse enn et vanlig GTX kort, jf Tom's Hardware sitt GPU chart. Det vil si at levetiden på disse er mer eller mindre identisk, og prisforskjellen på 800 - 1000 kr er å kaste penger ut gjennom vinduet. Faktisk er Ultra kort ikke mer en ca 20 - 25 % bedre ytelse enn et 640 MB 8800 GTS kort. Realiteten er vel at 2 stk GTS 320 MB i SLI yter bedre enn et stk Ultra til lavere samlet pris.

Min erfaring er også at utviklingen på skjermkort har gått fort, og selv high-end kort sakker akterut i løpet av noen år (avhengig av hvilke spill man spiller). Så jeg har alltid valgt å legge meg i prisnivået +- 2 500 kr på skjermkort, og heller skiftet etter et par år.

Ellers er Xeon med 771 sokkel typisk serverløsning, vil aldri være økonomisk lurt å gå for slike løsninger, ikke minst HK er rådyre, laget for 2 eller flere CPU-er, og mangler vel også funksjonalitet for en gamer-PC.

Xeon for 775 sokkel er mer eller mindre identisk med C2Q, så ta det som er mest prisgunstig.

Ingen av P35, i680i eller i650i HK vifte på HK så langt jeg vet, så brikkesettkjøler har du ikke behov for. Alle de litt dyrere har heatpipe løsninger så det forsmår. Men CPU kjøleren støtter jeg.

Tror også at Asus P5N32-E SLI er et kort med mer eller mindre like gode egenskaper til en lavere pris, og det er faktisk et nyere kort (men med samme brikkesett).

Du skal også klokke knallhardt for å utnytte potensialet i Dominator minne. Flere tester viser at C2D ikke har store effekten av raskere minne. Noe er det, men vi snakker om en ytelseøkning på 0 - 2 % ved å gå fra PC6400 til PC8500. Se res fra Anandtech. Jeg ville derfor valgt Crucial BallistiX PC6400 (CAS 4), og spart de kronene. Egentlig bør man valge PC5400 minne, men PC6400 koster bare en 100 kr ekstra for 2 GB.

Ytelsesforskjell Raptor kontra vanlig SATA er det mange tråder om. Konklusjoner er vel at det ikke er verdt pengene.

Og det er fritt opp til enhver å bruke så mye man vil av penger, men jeg synes det er greit å fortelle når man ikke får ekstra ytelse for ekstra pengebruk eller ytelsesforskjellen kun er visbar på syntetiske tester.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et 8800 Ultra kort gir ca 1 - 2 % bedre ytelse enn et vanlig GTX kort, jf Tom's Hardware sitt GPU chart. Det vil si at levetiden på disse er mer eller mindre identisk, og prisforskjellen på 800 - 1000 kr er å kaste penger ut gjennom vinduet. Faktisk er Ultra kort ikke mer en ca 20 - 25 % bedre ytelse enn et 640 MB 8800 GTS kort. Realiteten er vel at 2 stk GTS 320 MB i SLI yter bedre enn et stk Ultra til lavere samlet pris.

Min erfaring er også at utviklingen på skjermkort har gått fort, og selv high-end kort sakker akterut i løpet av noen år (avhengig av hvilke spill man spiller). Så jeg har alltid valgt å legge meg i prisnivået +- 2 500 kr på skjermkort, og heller skiftet etter et par år.

Ellers er Xeon med 771 sokkel typisk serverløsning, vil aldri være økonomisk lurt å gå for slike løsninger, ikke minst HK er rådyre, laget for 2 eller flere CPU-er, og mangler vel også funksjonalitet for en gamer-PC.

Xeon for 775 sokkel er mer eller mindre identisk med C2Q, så ta det som er mest prisgunstig.

Ingen av P35, i680i eller i650i HK vifte på HK så langt jeg vet, så brikkesettkjøler har du ikke behov for. Alle de litt dyrere har heatpipe løsninger så det forsmår. Men CPU kjøleren støtter jeg.

Tror også at Asus P5N32-E SLI er et kort med mer eller mindre like gode egenskaper til en lavere pris, og det er faktisk et nyere kort (men med samme brikkesett).

Du skal også klokke knallhardt for å utnytte potensialet i Dominator minne. Flere tester viser at C2D ikke har store effekten av raskere minne. Noe er det, men vi snakker om en ytelseøkning på 0 - 2 % ved å gå fra PC6400 til PC8500. Se res fra Anandtech. Jeg ville derfor valgt Crucial BallistiX PC6400 (CAS 4), og spart de kronene. Egentlig bør man valge PC5400 minne, men PC6400 koster bare en 100 kr ekstra for 2 GB.

Ytelsesforskjell Raptor kontra vanlig SATA er det mange tråder om. Konklusjoner er vel at det ikke er verdt pengene.

Og det er fritt opp til enhver å bruke så mye man vil av penger, men jeg synes det er greit å fortelle når man ikke får ekstra ytelse for ekstra pengebruk eller ytelsesforskjellen kun er visbar på syntetiske tester.

9261835[/snapback]

Mange takk for svært konstruktivt innlegg!

Jeg har nå gått over til GTX kort - tror nok det holder til mitt bruk.

Jeg kommer ikke til å overklokke i det hele tatt, så BalistiX minnebrikkene høres helt fine ut for meg.

Raptoren er kuttet ut.

Når det gjelder hovedkort så vurderer jeg å kjøpe Asus P5W DH Deluxe - det er visstnok stille, med passiv kjøling av chipset.

Eneste minuset er at det ikke støtter SLI, men det gjør kortet du anbefalte.

Kanskje er det lurt å kjøre SLI-støtte for senere å kjøpe enda et GTX kort for på den måten å tyne levetiden på maskinen lengst mulig?

Hanlekurven min ser nå slik ut:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=52562

Prisen begynner å bli ganske sympatisk for så mye maskin :)

Stian

Stian

Lenke til kommentar
Meget bra oppsett. Skift HK til p5n32 e sli. Ville vurdert e6850 istedenfor quad.

Skal du drive med design, dekoding etc, velger du quad.

Skal du drive med spill, velger du e6850.

9262136[/snapback]

Jeg har nå skiftet til Asus P5N32-E SLI - tror det er mest fornuftig.

Når det gjelder Quad, så bruker jeg ofte mange programmer samtidig og har alltid syntes det går tregt (alle tidligere maskiner).

Hadde håp om at Quad ville gjør ytelsen med mange prosesser åpne bedre. Hvis dette ikke er tilfelle er det nok like greit med e6850.

Hva tror dere?

Stian

Lenke til kommentar
Kpg: Det finnes meg bekjent bare et program som utnytter quad, og det ivl da være sløseri å gå for det. Når det er sagt, kan det allikevell være lurt å gå for quad, om du, trådstarter,  skal kjøre mange programmer samtidig.

9262197[/snapback]

Ja, det har jeg tenkt å gjøre :)

Stian

Lenke til kommentar

Et annet moment. Antec Performance One P190 kabinettet er jo et lekkert kabinett, men det har en strømforsyning som er overkill totalt sett. I tillegg er faktisk den PSU-en som er beregnet for HK, CPU og GPU ikke mer enn på 650 Watt (klart dette holder). Man skal også ha virkelig rått med hardisker etc for å bruke 550 Watt.

Regner med at Neo-Link er satt sammen av en Antec NeoPower 650 og en Antec NeoHE 550. Antec har helt klart bra PSU-er, men jeg har aldri vurdert de i klasse med MIST, Corsair og Seasonic.

Så jeg ville heller valgt et Antec Performance One P182 og en Corsair HX620W. Litt billigere, klart det er færre watt, men jeg tror ikke du noengang vil ha behov for særlig mer. Særlig ikke når du ikke har tenkt å klokke noe særlig. Ved seriøs testing måtte de opp på solid klokka Quad oppsett, GTX i SLI, 4 HD ++ for å dra mer enn det denne leverer. PSU-kalkulator viser at et uklokka C2Q med GTX i SLI ++ drar ca 550 Watt på full last.

Men du sparer ikke enormt med penger.

Lenke til kommentar
Et annet moment. Antec Performance One P190 kabinettet er jo et lekkert kabinett, men det har en strømforsyning som er overkill totalt sett. I tillegg er faktisk den PSU-en som er beregnet for HK, CPU og GPU ikke mer enn på 650 Watt (klart dette holder). Man skal også ha virkelig rått med hardisker etc for å bruke 550 Watt.

Regner med at Neo-Link er satt sammen av en Antec NeoPower 650 og en Antec NeoHE 550. Antec har helt klart bra PSU-er, men jeg har aldri vurdert de i klasse med MIST, Corsair og Seasonic.

Så jeg ville heller valgt et Antec Performance One P182 og en Corsair HX620W. Litt billigere, klart det er færre watt, men jeg tror ikke du noengang vil ha behov for særlig mer. Særlig ikke når du ikke har tenkt å klokke noe særlig. Ved seriøs testing måtte de opp på solid klokka Quad oppsett, GTX i SLI, 4 HD ++ for å dra mer enn det denne leverer. PSU-kalkulator viser at et uklokka C2Q med GTX i SLI ++ drar ca 550 Watt på full last.

Men du sparer ikke enormt med penger.

9262509[/snapback]

Takk igjen for god tilbakemelding.

Jeg er nok blitt litt forelsket i P190. Det ser ut til å være et kabinett jeg vil ha i mange år. Skal nå likevel sjekke ut de du anbefalte - jeg har jo ikke bruk for så mye watt :)

Stian

Lenke til kommentar
Det er en på forumet som har det nederste, så du kan jo høre med han om du finner han. Selv har jeg antec P180, og er kjempefornøyd, så P190 må jo være fantastisk.

9263422[/snapback]

Ja, tror jeg holder meg til P190.

Så video review av Zalman kabinettet og det var ikke like overbevisende.

http://www.3dgameman.com/content/view/9682/48/

Mange flere features med P190 og jeg mistenker at Zalman kabinettet ikke vil være like stille (større vifter i P190 f.eks.).

Stian

Lenke til kommentar

Dersom du vil ha det ryddig, kjøp en SATA brenner. Da slipper du den gigantiske IDE-kabelen.

Kan denne være av interesse? https://prisguiden.no/product.php?productId=42314

Mange sier at denne Leseren/Brenneren er dårlig når det kommer til å skrive data, da kan evt. denne vere et alternativ: https://prisguiden.no/product.php?productId=64038

Og Vista 64-bit vil funke helt greit på den maskinen, men vær obs på at det er ikke så mange drivere som støtter Vista. Og det er langt ferre som støtte 64-bit versjonen. Men skal du slippe å oppgradere OS, så kjøp 64-bit. Da får du utnyttet fire GB RAM, og det blir veldig nyttig fremover. :)

Endret av LockBreaker
Lenke til kommentar
Dersom du vil ha det ryddig, kjøp en SATA brenner. Da slipper du den gigantiske IDE-kabelen.

Kan denne være av interesse? https://prisguiden.no/product.php?productId=42314

Mange sier at denne Leseren/Brenneren er dårlig når det kommer til å skrive data, da kan evt. denne vere et alternativ: https://prisguiden.no/product.php?productId=64038

Og Vista 64-bit vil funke helt greit på den maskinen, men vær obs på at det er ikke så mange drivere som støtter Vista. Og det er langt ferre som støtte 64-bit versjonen. Men skal du slippe å oppgradere OS, så kjøp 64-bit. Da får du utnyttet fire GB RAM, og det blir veldig nyttig fremover. :)

9265164[/snapback]

Takk for tipset!

Jeg endte opp med denne så langt https://prisguiden.no/product.php?product_id=58368

Her er handlevognen:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=52562

Stian

Lenke til kommentar
Noen små endringer på ditt oppsett. Dette er hva jeg hadde gått for pr dags dato (hadde valgt LianLi kabinett, men det er smak og behag).

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=52883

Vista 64 bit og XP 64 bit fungerer på den maskinen. Men jeg ville holdt meg til XP pro frem til 64bit vista ble mer kompatibel, og eventuelt lagt inn Vista på egen partisjon i dual-boot.

9276622[/snapback]

Heisann og takk for forslag!

Ja, skal nok vente lenge med Vista - bruker XP pro nå og kommer til å gjøre det til jeg MÅ skifte :)

Ser at du har valgt Samsung skjermen. Jeg valgte den opprinnelig, men den mangler HDMI - noe jeg tror det er lurt å få med om man tenker langsiktig.

Hovedkortet du har valgt støtter ikke SLI - noe jeg også tror er lurt for å få hardwaren til å holde mål så lenge som mulig, på billigst mulig vis. Jeg tipper to 8800 GTS kort holder lengre enn et GTX kort for meg (dessuten er det for fristende å kjøre SLI :p ).

Jeg bestemte meg for Quad prosessoren ettersom jeg ofte kjører mange forskjellige programmer på en gang og ofte irriterer meg over at det går for tregt. Håper denne prosessoren hjelper der.

Ellers er forslaget ditt ganske så overens med hva jeg har kommet fram til så langt.

Det blir en maskin uten vifter på skjermkortene, uten chipset-vifte og uten CPU-vifte. Kun viftene i kabinettet. Det burde bli ganske så stille :)

Stian

Stian

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...