Gå til innhold

Setter sammen pc for første gang, trenger hjelp!

Anbefalte innlegg

Jeg skal nå sette sammen min egen spill-pc, og føler selv at jeg har kommet ganske lang på vei! :D

MIn oppsett hittil ser slik ut:

https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=52491

Det jeg mangler (ihvertfall) er hovedkort og kabinett, der jeg er helt blank. :roll:

Er det noe mer jeg mangler? Eventuelt trenger jeg mer av vifter og kabler? :hmm:

Skal sette den sammen selv helt fra bunn, har ingen ting fra før, så det er viktig at jeg har alle deler! :cool:

Må også vite at alle deler passer sammen! Er det noen deler som jeg burde kjøpe bedre/billigere? Trenger jeg kraftigere strømforsyning?

:ermm:

Jeg håper virkelig på svar, er gangske ny på dette området, så hadde vært fint med råd fra folk som vet mer, og har MYE mer erfaring enn meg! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er kraftig nok strømforsyning. Jeg vil tipse deg å gå for 4 GB med ram når du først er i gang siden prisene på dette er svært lave for tiden. Jeg vil ikke si at quad-prosessor er helt nødvendig for tiden, du kan få det mye billigere og med mer GHz med f.eks. Intel Core 2 Duo E6750 eller lignende.

Har også lyst å anbefale deg Lian Li-kabinett.

Endret av jonassr
Lenke til kommentar
Er Intel Core 2 Duo E6850 en mye bedre prossesor? (3 ghz)

9248169[/snapback]

Vil heller anbefale deg det, enn firekjerna i dag. Dobbeltkjerna prossesorer med mer ytelse er bedre enn firekjerna som egentlig bare er dyre. (men så klart er de gode de og)

Lenke til kommentar

Eg ville gått for Core 2 Duo E6750 framfor firekjerner. Det er få nok program og spel som idag utnyttar dobbelkjerneteknologi, for ikkje å snakke om firekjerner. Du sparar litt peng, og får ein CPU som vil yte like godt. Innan det vert aktuelt å bruke firekjernersCPUar vil dei CPUane som er for salg idag vere utdatert uansett, med tanke på at 45 nanometersteknologi er rett rundt hjørnet.

4 GIG RAM ja, godt tips det. RAM er så godt som gratis for tida.

Og kva skal du med ein Raptor-disk? Du vil ikkje få merkbar ytelsesauke ved å bruke Raptor, dersom du først og fremst brukar PCen til speling. Gå heller evt. for eit Raid0-oppsett med 2x 500GIG-diskar.

Og; ingen veit kva oppsett som vil gjere Crysis rettferd, sidan Crytek ikkje har sluppe nokon minimumsspecs enno. Men eg vil vere temmeleg sikker på at du ikkje vil slite om du går for eit oppsett med C2D E6750, 8800 GTX og 4 GIG RAM. :)

Endret av lappado
Lenke til kommentar

Går for 3 Ghz 2 kjerners CPU nå, det koster det samme.

Det ser ikke ut til at noen har lagt merke til det, men jeg har 2x 2048 Mb, så blir 4 g ram det! :thumbup:

Ser fortsatt litt etter et billig og bra kabinett med 120 mm vifter, og et hovedkort. Vil gjerne også vite om mman trenger flere separate vifter, eventuelt kabler!

Lenke til kommentar

Her er ein artikkel i frå HW http://www.hardware.no/nyheter/prosessor/p...irekjerne/42038 og ein dobbelkjerned egner seg bedre ein firekjerne.

Sitat i frå artikkelen:

"Hva velger man?

Men er det noe poeng i å kjøpe en firekjerners prosessor? Klarer man å utnytte alle kjernene? Er det ikke bedre å kjøpe den dobbelkjernede E6850 (3 GHz), fremfor Q6600 (2,4 GHz)?

Det kommer helt an på. Dersom du for det meste spiller spill, er det liten tvil om et E6850 er et bedre valg. Det samme gjelder dersom du bruker PC-en til enklere ting som surfing, skriving, enkel bildebehandling og ikke utfører drøssevis av oppgaver på PC-en samtidig. De færreste programmer klarer nemlig å utnytte flere kjerner på en god måte.

Dersom du derimot driver mye med videoredigering, 3D-rendering, enkoding og andre tunge applikasjoner som drar stor nytte av SMP, er en firekjerne definitivt å foretrekke."

Lenke til kommentar

Kan gi deg et godt tips. Kanskje et dumt tips, men siden du aldri har satt sammen en maskin før kan det godt hende du ikke vet om det.

Jeg gjorde nemlig denne feilen engang, skrudde fast hovedkortet rett i kabinettet, og hadde ikke slike skruer som løftet den opp fra underlaget.

Det endte jo selvfølgelig i kortslutning :D

Lenke til kommentar

hah:D det gjorde jeg og! jeg var 11 år da:P uten hjelp, gikk bra for meg heldigvis,

ellers syns jeg du bør bytte mus, den så max jalla ut og veier sikker 20gramm, ikke noe gaming mus!!

eller bra oppsett

og skal du bare ha raptorn som disk ?

oppskrytte greier det der:) kjøp heller 2*500gb i raid 0, koster det samme og du får 1tb mot 150gig,

Endret av Nokia_dell
Lenke til kommentar
Det er kraftig nok strømforsyning. Jeg vil tipse deg å gå for 4 GB med ram når du først er i gang siden prisene på dette er svært lave for tiden. Jeg vil ikke si at quad-prosessor er helt nødvendig for tiden, du kan få det mye billigere og med mer GHz med f.eks. Intel Core 2 Duo E6750 eller lignende.

Har også lyst å anbefale deg Lian Li-kabinett.

9248186[/snapback]

Helt enig der ja.. Men du har jo ikke behov for 4 GB ram..

Lenke til kommentar

BenQ FP202W har jeg, sjekk ut den. er veldig fornøyd. er bare litt dårlig svart farge, som du noen ganger legger merke til mens du ser på film, men bare 10sek. Personlig har jeg hatt creative soundblaster kort, var ikke fornøyd. det er et toy-kort der du bare får dritt forenklet. jeg ville heller ikke kjøpt en notebook mus. de er irriterende å bruke.

Lenke til kommentar
BenQ FP202W har jeg, sjekk ut den. er veldig fornøyd. er bare litt dårlig svart farge, som du noen ganger legger merke til mens du ser på film, men bare 10sek. Personlig har jeg hatt creative soundblaster kort, var ikke fornøyd. det er et toy-kort der du bare får dritt forenklet. jeg ville heller ikke kjøpt en notebook mus. de er irriterende å bruke.

9256604[/snapback]

Har BenQ FP202W, ikke noe dårlig farge forå si det sånn. Best i test i tv2 ;)

Lenke til kommentar
Kan gi deg et godt tips. Kanskje et dumt tips, men siden du aldri har satt sammen en maskin før kan det godt hende du ikke vet om det.

Jeg gjorde nemlig denne feilen engang, skrudde fast hovedkortet rett i kabinettet, og hadde ikke slike skruer som løftet den opp fra underlaget.

Det endte jo selvfølgelig i kortslutning :D

9248950[/snapback]

Uh, skruer som løfter opp fra underlaget? Dette har ikke jeg brukt når jeg nettopp bygget pc'en min sammen :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...