Gå til innhold

Hong Kong og kamera/optikk kjøp

Anbefalte innlegg

Fikk akkurat en telefon jeg håpet jeg skulle få. En kompis står i Hong Kong og lurte på hva jeg skal ha av dill og dall.

Så da er spørsmålet:

Er det noen egen Nikon butikk der. Hvordan er prisene:

Er det greit å kjøpe d80 der? Eller er det bare tull?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Spørs om kameraten din blir så glad, hvis han blir stoppet i tollen med vareverdier over 6000 ;)

9248503[/snapback]

Tror det er større sjans for at jeg vinner 12 mill i lotto i helga enn at han blir stoppet :)

spesielt når all emballasje sendes med post til Norge :)

Lenke til kommentar

Prisene kan du undersøke her

9248415[/snapback]

Takk

Dog syns jeg ikke dette ga de STORE besparelsene :(

Nikon 12-24

Nikon 17-55

Nikon 105

Var alle svært lite besparende i forhold til Norge :(

Eller er jeg bare litt vel optimist med tanke på prisene der borte?

Lenke til kommentar
Spørs om kameraten din blir så glad, hvis han blir stoppet i tollen med vareverdier over 6000 ;)

9248503[/snapback]

Tror det er større sjans for at jeg vinner 12 mill i lotto i helga enn at han blir stoppet :)

spesielt når all emballasje sendes med post til Norge :)

9248730[/snapback]

Det er den som blir stoppet som har dokumentasjonsplikt, uansett om han har med seg emballasje eller ikke. Men ettersom det er så små besparelser, er det ingen vits å ta sjansen... samtidig som det er dumt å fraskrive seg fem års reklamasjonsrett og goodwill fra importør og forhandlere.

Lenke til kommentar

Prisene kan du undersøke her

9248415[/snapback]

Takk

Dog syns jeg ikke dette ga de STORE besparelsene :(

Nikon 12-24

Nikon 17-55

Nikon 105

Var alle svært lite besparende i forhold til Norge :(

Eller er jeg bare litt vel optimist med tanke på prisene der borte?

9248888[/snapback]

Nikon 105 micro pris Norge ca 8.000,- HK 4.800 differanse 3.200

17-55 pris Norge kr. 11.000 HK 9000,- diff kr. 2000,-

12-24 pris Norge ca 8.800 HK 6.800 diff kr. 2000

"Svært lite besparende" :)

Endret av olar0701
Lenke til kommentar

"Svært lite besparende"  :)

17-55 får faktisk en pris på 11.250 ved import til Norge. 250 kroner dyrere enn i Norge.

12-24 får en pris på 8500 kroner. Bare 300 kroner billigere enn i Norge.

Micro-Nikkor 105 går under grensen for 6000 kroner, men da gjenstår bare 1200 kroner til andre ting. Om det kjøpes en del ekstra, utenom Micro Nikkor 105 også, så blir prisen på den 6000 ved import til Norge. En besparelse på 2000 kroner, og det kan det fort være verdt. Der må risiko veies opp mot ønske om større sikkerhet. På de to andre linsene, ser man jo klart at det ikke lønner seg å kjøpe de fra Hong Kong.

Lenke til kommentar

"Svært lite besparende"  :)

17-55 får faktisk en pris på 11.250 ved import til Norge. 250 kroner dyrere enn i Norge.

12-24 får en pris på 8500 kroner. Bare 300 kroner billigere enn i Norge.

Micro-Nikkor 105 går under grensen for 6000 kroner, men da gjenstår bare 1200 kroner til andre ting. Om det kjøpes en del ekstra, utenom Micro Nikkor 105 også, så blir prisen på den 6000 ved import til Norge. En besparelse på 2000 kroner, og det kan det fort være verdt. Der må risiko veies opp mot ønske om større sikkerhet. På de to andre linsene, ser man jo klart at det ikke lønner seg å kjøpe de fra Hong Kong.

9255496[/snapback]

Sant nok - hvis det betales moms ved innførsel. Imidlertid vet både du og jeg at sjansen for at det går "galt" i tollen er MINIMAL.

Klart det er en fordel å kjøpe alt i Norge som du garantert gjør :) Tenker da på garanti selvsagt. Likevel har jeg de siste 5 årene kjøpt mye i utlandet, både optikk, kamerahus og annen elektronikk. Til dags dato har jeg aldri hatt behov for reparasjoner o.l. Kanskje har jeg bare vært heldig og før eller senere får jeg sikkert et "dårlig" produkt. Det er for meg en kalkulert risiko som man bare må leve med.

Uansett har jeg "spart" masse på å importere selv

Endret av olar0701
Lenke til kommentar
Du får kjøpe deg en Nikon 28-70 mm F2.8, så sparer du masse...

9256766[/snapback]

Mer enn minimal forskjell her ja. Over 16.000.- på FotoVideo og ca 8.500,-. i HK.

Her snakker man om avanse så det holder...

I og med at jeg blir D200 eier på mandag, så er det absolutt noe å vurdere...

Lenke til kommentar
Sant nok - hvis det betales moms ved innførsel. Imidlertid vet både du og jeg at sjansen for at det går "galt" i tollen er MINIMAL.
Det du gjør folk interesserte i her, er faktisk å begå en kriminell handling. Du har imidlertid helt rett, det ER liten sjanse for at det skjer. Men OM man blir stoppet i tollen og de reagerer på utstyret, så vil de be om dokumentasjon på at det allerede var i ditt eie da du dro fra Norge. Kan du ikke fremskaffe det, og de mener det er grunn til å tro at utstyret er verdt mer enn grensen på 6000 kroner (det finner de lett ut ved å søke på internett), så konfiskeres utstyret og du kan vel sikkert også risikere å få en bot. Kan bli en dyrebar erfaring om akkurat DU stoppes.

Det samme om du får innført varer via posten. Blir varene stoppet, og du ikke kan fremlegge dokumentasjon på faktisk vareverdi, får du aldri varen. Kan du fremlegge dokumentasjon på at faktisk vareverdi er over påskrevet verdi på pakken, kan selger få kritikk/problemer for dette, og du blir ilagt momsgebyret.

Lenke til kommentar
Det du gjør folk interesserte i her, er faktisk å begå en kriminell handling.

He, he, tror nok du overvurderer meg her. At grensekontrollen er nedprioritert på mange måter, er allmen kjent blant alle som reiser litt til utlandet. Vil neppe tro at ulovlig innførsel av kamerautstyr øker etter mitt forrige innlegg :hrm:

For ikke så veldig lenge siden, så jeg en undersøkelse som gikk på nordmenn og handling i utlandet. Husker ikke eksakt, men over 50% tok mere varer med seg enn det kvoten tilsier. En kriminell handling? Ikke i forhold til de flestes rettsoppfatning, tror jeg.

Uansett hva du og jeg sier, Afseth, så tror jeg at denne inførselen bare vil øke. Ebay og internett er rett og slett kommet for å bli. Selv du som jobber i fotobutikk, har sikkert forståelse for at folk velger å innføre f.eks filtere fra utlandet når man slipper unna med å betale 30% av hva tilsvarende koster i Norge. På noen typer optikk er forskjellen nærmere 50%. Selv velger jeg å innføre varen fra utlandet hvis forskjellen er så stor, selv om jeg ikke får "nordisk" modell. Naiv som jeg er, håper jeg at modellen som er produsert for resten av verden, er like god

Lenke til kommentar
Uansett hva du og jeg sier, Afseth, så tror jeg at denne inførselen bare vil øke. Ebay og internett er rett og slett kommet for å bli. Selv du som jobber i fotobutikk, har sikkert forståelse for at folk velger å innføre f.eks filtere fra utlandet når man slipper unna med å betale 30% av hva tilsvarende koster i Norge.
Hadde selv vurdert kjøpt av filtre og småting som batterier og andre ting på Ebay (blir ikke like stor forskjell for meg, ettersom jeg får forhandlerrabatt på innkjøpsprisene direkte fra importør). Men hadde aldri kjøpt varer for over 200 kroner om verdi+mva blir dyrere enn i Norge. Kall meg gjerne pyse :!:

Husker jeg hadde vært i USA, og kjøpt en bærbar CD spiller. Kom på veien hjem på at det sikkert var en grense, men visste ikke hva den var. Var litt nervøs når vi gikk av flyet på Fornebu den gangen, men vi ble ikke stoppet. Den kostet ikke mer enn 1500 så det hadde ikke vært et problem, men det visste ikke jeg :)

Er man i USA og man sparer nok til å forsvare tap av fem års reklamasjonsrett og andre goder, og total verdi på det man kjøper er under 6000... kjøp i vei. Men går det over 6000, må man være forberedt på at man kan bli stoppet og få utstyret konfiskert. Regner med at man får beholde det man velger å innføre mva-fritt under denne grensa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...