Inc Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 (endret) Blir aldri klok på dette viskosegreiene... Derav følger noen spørsmål På baleno sine 4wd har de viskosekobling mellom akslingene. Hvordan teste at koblingen er i orden? Hvis jeg løfter opp bilen, slik at alle hjulene er fri fra bakken, vil det være en måte å se om koblingen virker ved å vri på hjulene? Endret 10. august 2007 av regga Lenke til kommentar
storkers Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 Den sørger for fordeling av krefter fra mellomaksel til framdiffen/bakdiffen (kobler inn og ut 4 hjulstrekken).... Det sitter en viskosekobling mellom diffene som kobler inn når bakhjulene/fårhjulene begynner å spinne. En ny og frisk viskosekobling gir tilnærmet lik ingen kraftoverføring til frem/bak hjulene når hjulene har semme hastighet. Når hastighetsforskjellen går over x% kobler de mykt og fint inn. (Viskosekoblingen kan erstattes med en mekanisk inn- og utkobler,enkelte modeller) det finnes vell ingen gode trygge måter å sjekke dette på..evt rullende lande vei. du vill vell merke det på is på vinteren. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 21. august 2007 Forfatter Del Skrevet 21. august 2007 (endret) Jeg har nå funnet ut av koblingen virker. Teste på grus med kald bil. Spant kun litt på forhjulene før tilslutt alle begynte å spinne. Så har det seg sånn at ved krappe svinger, svingete gater med 90 grader pluss svinger, romler det fælt i overføringen eller fra under bilen ett sted, dette da etter at bilen er kjørt varm og ikke når den er kald. Og den blir også tregere å kjøre i svingen. Vet det har noen 4x4 systemet fordi en vitara jeg hadde med manuel 4x4 hadde akkurat samme lyden når jeg kjørte på tørr asfalt med 4x4 inne (noen det stod i manualen at jeg ikke måtte gjøre). SÅ da lurer jeg på hvorfor dette skjer med baloen?? Kan det være viskoseoljen som må byttes, hvis den kan byttes da? Og når skal den eventuelt byttes? Eller kan det være noen foringer på aksling\gir\diff som er gåen? Endret 21. august 2007 av regga Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Kjør rundt i ring med max rattutslag.. Gjerne brems litt så du får mye belastning på drivverket. Tipper du hører en rar lyd og motoren vil holde på og stoppe. Bilen kan hoppe litt bak også når det blir ekstremt. Jeg tror det klyper i bakdiffen din. Samme som skjer på vitara. Suzuki driverket er ikke det beste som finns desverre. Har gått noen kasser og differ opp gjennom tidene. mye garanti greier. Veldig følsomt for riktig girolje også. Du kan koble ut bakhjulstrekken enkelt under bilen. Trenger 12mm fastnøkkel. Kan jo klart være noe annet, men kjør litt rundt i ring først.. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 22. august 2007 Forfatter Del Skrevet 22. august 2007 Kjør rundt i ring med max rattutslag.. Gjerne brems litt så du får mye belastning på drivverket. Tipper du hører en rar lyd og motoren vil holde på og stoppe. Bilen kan hoppe litt bak også når det blir ekstremt. Jeg tror det klyper i bakdiffen din. Samme som skjer på vitara. Suzuki driverket er ikke det beste som finns desverre. Har gått noen kasser og differ opp gjennom tidene. mye garanti greier. Veldig følsomt for riktig girolje også. Du kan koble ut bakhjulstrekken enkelt under bilen. Trenger 12mm fastnøkkel. Kan jo klart være noe annet, men kjør litt rundt i ring først.. 9333310[/snapback] Stemmer det. Det romler, rister og bilen "hopper litt " rundt :!: Så det er ingen vits å skifet olje i viskosekoblingen? Hva er riktig girolje på 4wd baleno 1.6 97 mod? Og hvor lenge varer garantien på dette drivverket? Takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 22. august 2007 Forfatter Del Skrevet 22. august 2007 Nå har jeg lest på howstuffworks og funnet ut at min 4wd viskosekobling kobler seg inn når den egentlig ikke skal det, ifølge disse. Jeg har sjekket dekkene og de er alle like av typen vredesten nord-trac 175\65R14 med lik mønsterdybde (8mm). Det hele er litt rart, for hva er da som gjør at viskosen blir varm og kobler inn 4wd? Når jeg starter bilen, er viskosen kald og jeg merker det er kun forhjulene som trekker. Etterhvert som jeg kjører, svinger osv begynner "romlingen", hvor bakhjulene begynner å ta tak også. Kommer jeg inn på plasser hvor jeg må svinge litt merker jeg at alle hjulene trekker og det blir tyngre å svinge samt at bilen helst vil gå rett fram. Ifølge HSW skal ikke kobling koble inn når det kun svinges, det er det for liten forskjelle mellom akslingene til at det skal gjøre. Du vil kanskje merke litt treghet i systemet, men ikke så mye som jeg merker. Så da sitter jeg atter en gang igjen som ett spørsmålstegn?? Lurer litt på om viskosen er utslitt (bilen har bare gått 99k) og må skiftes eller om bare en noe så enklet som at det er noe som forårsaker at foraksling går fortere\saktere an bakaksling? Hjelp settes stor pris på her Lenke til kommentar
Inc Skrevet 22. august 2007 Forfatter Del Skrevet 22. august 2007 Dystre nyheter for meg ..... http://users.rcn.com/derekdrew/vanagon/vis...agon_syncro.htm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå