Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

20-30min på oppstart

Anbefalte innlegg

Hei !

For noen mnd. siden slo jeg på min pc og da hadde den bestemt seg for og ikke virke like bra som den hadde gjort før.

Nå bruker den mellom 20-30min på å starte :(

Jeg slår på og Bios skjermen kommer opp, men der stopper den opp ganske raskt.

"Award Modular Bios v6.00PG, An energy star ally"

"© 1984-2004"

"GA-K8NF-9 F2"

Og datoen 17 desember 2004

Og slik står den i 20-30minutter. Så kommer "CPU Clock 200 MHz"

Også laster den inn Windows XP.

Når så windows er startet fungerer maskinen helt fint og hard diskene funker helt fint også. Når det gjeder plassen maskinen stopper på står det også valgene for og gå inn i Bios eller for Xpress Recovery. Hvis jeg velger en av disse tar det flere minutter før jeg kommer inn på dem.

Jeg kjøpte maskinen 31 Januar 2005 hos Mamoz, etter at den hadde

blitt kåret til best i test. http://www.dinside.no/php/art.php?id=115444

Jeg har forsøkt og reinstalere systemet uten at det hjalp.

Jeg har også prøvd og finne Bios oppdatering (uten noe hell), Kan det være at Bios'n er for gammel ?

Jeg har også forsøkt og starte Windows fra en annen hard disk uten at det hjalp.

PROBLEM 2

For noen dager siden satte jeg inn ett minnekort i minnekort leseren på pc'n.

Etter dette har pc'n klikka litt. Etter hver oppstart driver den og lager "pling" lyd, sånn lyd som det blir når man setter inn minnekort/hard disk/ kamera osv... Dette holder den på med en god stund før den til slutt gir seg. Når jeg går inn på enhetsbehandlig finner jeg fort ut at hver gang lyden kommer blir det gul feilsignal på USB for kortleseren. På enheten står det "Denne enheten kan ikke starte. (Kode 10)"...

Kanskje noen har tips på mine 2 problemer ?

System Info:

AMD Athlon 64 Processor

3200+

2.01 GHz, 1,00 GB RAM

Microsoft Windows XP home edition v 2002

GeForce 6600GT

Sound Blaster Audigy2 z5

Flash Memory type

PMC PM49LF004 (FWH) /3.3V

Flash memory size

4M Bits (00000-7FFFF)

Bios sign on message

GA-K8NF-9 F2

Bios vendor

AWARD BIOS

BIOS Type: Award

BIOS Date: December 17th 2004

BIOS ID: 12/17/2004-NF-CK804-6A61FG0AC-00

BIOS OEM: GA-K8NF-9 F2 - F2

Chipset: Athlon 1100 rev 0

SuperIO: ITE 8712F rev 5 at port 002E

Manufacturer: Gigabyte Technology Co., Ltd.

Motherboard: NF-CK804

Maximum Memory: 16384MB

Installed Memory: 1024MB

Memory Config: Slot1:512 Slot2:512 Slot3:0 Slot4:0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettes-xwByZdFZ

Kan virke som om prosessoren din er "underklokket" iogmed at det står 200mhz... Trykk delete ved oppstart og klokk prosessoren dit den skal i BIOS.

Lenke til kommentar
Kan virke som om prosessoren din er "underklokket" iogmed at det står 200mhz... Trykk delete ved oppstart og klokk prosessoren dit den skal i BIOS.

9247508[/snapback]

Hei !

Takk for tips.

Men hvordan klokk'er man prosessoren? :hmm:

Hvor mange MHz burde det stå ?

Og kan prosessoren bare underklokke seg selv i løpet av natten mens maskina er av?

Lenke til kommentar
hvis det ikke er noe garanti klistremerke på maskina di kan du gå inn i maskina og flytte en "jumper" 2 ganger for å resette hele maskina. hvis ikke kan du sende den in til mamoz så skal de fikse den =)

9247514[/snapback]

Har ikke noe forseglingsmerke på maskina nei. Jeg har vært i maskina før og instalert nytt lyd kort. (Sound Blaster Audigy2)

Jeg ringte Mamoz for noen dager siden med de hadde ikke så mange tips og komme med. Eneste de babblet om var at det kunne være hard disk trøbbel, noe jeg ikke tror det er siden hardiskene funker fint ellers.

Lenke til kommentar

Som Göncz sier ser det ut som maskinen din bare kjører på 200 mhz. Prøv og kom deg inn i BIOS (trykk delete ved oppstart) og se hva du kan finne der. Hvis jeg ikke husker helt feil er det vel multiplier som styrer hastigheten på prosessoren? Arrest me if I'm wrong.

Endret av gstavdal
Lenke til kommentar
Som Göncz sier ser det ut som maskinen din bare kjører på 200 mhz. Prøv og kom deg inn i BIOS (trykk delete ved oppstart) og se hva du kan finne der. Hvis jeg ikke husker helt feil er det vel multiplier som styrer hastigheten på prosessoren? Arrest me if I'm wrong.

9249688[/snapback]

Har snakket med Mamoz igjen, og denne gangen fikk jeg vite litt mer.

1. 200mhz er vistnok korrekt, hurray :thumbup:

De sier at den skal være dette på min maskin med slikt hovedkort.

2. Det kan se ut som om at jeg hadde rett ang. Bios oppdatering.

Nå har jeg fått endel ting jeg skal prøve ut...

Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ

9249688[/snapback]

Har snakket med Mamoz igjen, og denne gangen fikk jeg vite litt mer.

1. 200mhz er vistnok korrekt, hurray :thumbup:

De sier at den skal være dette på min maskin med slikt hovedkort.

2. Det kan se ut som om at jeg hadde rett ang. Bios oppdatering.

Nå har jeg fått endel ting jeg skal prøve ut...

9250272[/snapback]

Det Mamoz sier er flat out BULLSHIT!

Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ

Om det var det du mente, så kan det jo godt hende. men at prosessoren kjører på 200mhz? Da er det noe galt. Han fikk jo attpåtil disse tallene fra et windows basert program, så det er tvilsomt at det er multiplieren han har fått oppgitt.

Lenke til kommentar

Det Mamoz sier er flat out BULLSHIT!

9252241[/snapback]

Tror det kan stemme det Mamoz sier faktisk, og at det var noe med at det skulle ganges osv...

For etter at jeg fikk ny BIOS ble oppstarten fin og rask igjen :w00t:

Og det står fortsatt bare 200mhz

( Jeg hadde versjon k8nf-9.F2, og oppgraderte til k8nf-9.F11 )

Jeg har dratt ut ledningen på kortleseren så nå er også problem nr2 løst. (midlertidig hverfall)

Så får vi se hva som skjer når jeg kobler det på igjen.

Her er hva jeg gjorde for og fikse oppstarten:

@BIOS.exe er pakket i en selvutpakkbar fil, så når du kjører den, spør den etter en bane hvor installasjonsprogrammet skal legges. Skriv da inn f.eks d:\bios Da vil installasjonfilen bli pakket ut til den destinasjonen på harddisk.

Du kjører så @BIOS installasjonen(fra der du pakket den ut), slik at programmet blir installert. Start så programmet, og velg update new bios. Finn frem til den andre filen, k8nf-9.F11 og trykk åpne.

Flash så BIOS og restart.

Når den starter på nytt, trykk DEL knappen slik at du kommer inn i setup menyen. Velg da først ”optimised bios defaults”. Etter dette, gå på ”integrated peripherals” og sjekk at IDE/SATA RAID FUNKTION står som ”disabled”, samme med LAN BOOT ROM(rett ovenfor)

Etter dette, trykk escape til du kommer til hovedmenyen. Trykk F10, trykk så Y for å lagre og avslutte

Lenke til kommentar

K8NF-9 viser bare bus hastighet i starten, så ikke no galt der.

200mhz bus er riktig.

Regner med at det ikke er noe hardware feil med PC`en din, heller software.

Kjør en disk opprydding, spyware scan og diskdefragmentering, regner med det hjelper.

I verste fall må du reinstallere.

Fungerer PC`en bra ellers?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...