Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Defekt bensinpumpe på Mondeo?


epticon

Anbefalte innlegg

:cry:

Nå er jeg på tårene!

Ikke lenge siden jeg kjøpte bilen å jeg har bare hatt plager. Byttet det ene etter det andre men hele tiden er det noe som skal være feil på bilen! (HATER F.O.R.D)

 

Men uansett, poenget er....

Bilen har fusket litt 2-3 dager nå før jeg fikk start å plutselig så ville den ikke starte idag /natt når jeg skulle kjøre hjem.

Startern går, lysene kommer på, alle sikkringene (som jeg veit om) er ok, og relèet som er til bensinpumpen er i orden. Men det er en lyd som mangler når jeg skrur på tenningen. Den gode summelyden (fra bensinpumpen) som varer 2-3 sekunder før den stopper igjenn!

Er det bensinpumpen som er ødelagt/gåen/defekt eller er det en sikkring til som ligger mellom batteriet og bensinpumpen som jeg ikke finner ut av hvor er ? '

Jeg sier bare gooooo Ford :no: nooooot!

 

Noen som veit hva som kan gjøre for å sjekke, evt vet hvor denne sikringen er ?

 

PS: Man blir rett å slett sprøere av å eie å kjøre en ford enn hva man blir av kjærringa :dribble:

 

Har en: Ford Mondeo I 94mod 2,0i 16v stv

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke Ford, men nylig røk bensinpumpen på bilen min.

Symptomer: Bilen ville ikke starte på første forsøk. Men gjerne på andre eller tredje forsøk. Dette pågikk kanskje 1 måneds tid.

 

Men så en dag ble det helt stopp — på landeveien! Det ble tauing og lånebil.

 

P.S. Syns det var en liten ekstra brummelyd i bakenden ved bensintanken dagen før bilen stoppet. Noe holdt vel på å skje. Iallefall skjedde dette gradvis på en måte, så det samme kan nok være tilfelle hos deg.

Lenke til kommentar

Jeg har Haynes-bok tilgjengelig for den bilen, så mitt svar er basert på hva jeg leser fra den.

 

Det er korrekt at når du ikke hører pumpa, så fungerer den ikke. Haynes skriver at for å konkludere om den fungerer eller ikke, så skal en høre etter lyden når tenningen slås på. Den skal lage lyd i opptil flere sekunder, men ikke kontinuerlig. (dersom den høres kontinuerlig går den i failsafe-modus, men da skal altså motoren kunne gå likevel).

 

Pumpa får du tilgang til ved å vippe frem bakseten eller ved å skru ut boltene for "rear seat base cushion". (vil tro førstnevnte for stv. og sistnevnte for sedan) Du skal så kunne komme frem til et lokk du kan løsne. Under dette lokket sitter pumpa. Før du gjør noe med denne må du fjerne trykket fra drivstoffsystemet (lite sansynlig at det er noe trykk). Synd Ford skal bruke et spesialverktøy til dette formålet. Alternativet Haynes beskriver er å koble fra drivstoffpumpa mens motoren går. :thumbdown: Kan evt. koble fra return-slangen fra railen dersom den er lett tilgjengelig for å være sikker (mitt forslag, ikke basert på Haynes).

 

Tilbake til greia i lokket i bagasjerommet:

- Koble fra pluggen til elektriske systemet fra pumpeenheten.

- Koble fra ut- og innslangene. Dette skal vist være ganske vanskelig, men skal gå ved å klemme sammen klemmene som låser dem fast, og da skal man kunne dra dem løs. Pakk disse godt inn i noe tøy før du kobler av slik at det ikke spruter ut om det enda er trykk i systemet.

- Enheten skal nå kunne tas ut ved å vri den mot klokka, MEN det anbefales å bruke Fords spesialverktøy for formålet. (akkurat hva spesialverktøyet gjør vet jeg ikke) :thumbdown: Alternativt "a hammer :ohmy: and a drift, or a pair of slip-jointed pliers, will serve as a an adequate substitute"..

- Det skal da være mulig å dra ut enheten (som da også inkluderer flottøren for drivstoffnivåmåleren). Unngå å bøye den når den tas ut. Merk at det skal være en O-ring som skal (dvs. bør) byttes ved montering.

 

Før jeg ville begynt å demontere pumpa ville jeg selvsagt målt litt på pinnene at det ikke er ledningsnettet det er noe galt med.. Drivstoffpumpa står på sikring 14 i motorens sikringsboks (hvor boksen står vet ikke jeg noe om). Det er sikringen som står nederst i rekken på venstresiden av der releet til drivstoffpumpa står. (rekke på 4 sikringer).

 

Det over er da bare sammendrag av lengre tekster med noen få biler, hvor hele teksten og bildene er mulig å finne i Haynes-boka som kan anbefales å kjøpe. Haynes er noe dritt når det kommer til noe mer enn helt simple ting samt alle de andre enn akkurat den ene modellen de har brukt til å lage boka, men det står likevel endel der som er meget nyttig i slike situasjoner.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...