Gå til innhold

Har 2gb minne, men bare 1,5 av dem vises i bios..

Zulærn

Anbefalte innlegg

Før hadde jeg 1gb ram.. Desse to brikkene på 512mb hver.

Så fant jeg ut at jeg ville oppgradere med 1gb til.. Så da kjøpte jeg denne brikka her.

Har hørt at du skal alltid sette den brikkka med mest minne i slot nr.1 fra venstre, så da gjorde jeg det..

Så skrudde jeg på dataen, og gikk inn i bios for å skjekke at alt var ok.. Da stod det at jeg kun hadde 1,5gb ram :cry: . Skulle ikke jeg ha 2gb da? :ohmy: . For å dobbeltskjekke så tok jeg å gikk inn på system i windows (windows-knapp+pause/break).. Der viste det seg at det stod det samme: 1,5gb.

Dataen er 2år gammal... og jeg kan ikke skjønne hva som er gæli.. :cry::dontgetit: . Jeg har dette hovedkortet... Det støtter 4gb ram.. så WTF?

Hvorfor i all verden viser det kun at jeg har 1,5gb ram når jeg egentlig har 2gb?! :cry:

Håper det er noen som har noen gode svar..

Endret av Zulboom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mulig det har noe å si om det er single rank eller dual rank. Husker ikke helt hvordan dette er, men noen hovedkort mener jeg å huske at ikke støtter at man har 2x dual rank, i hver slot. Mene hvor du plasserer 1gb brikken skal ikke ha noe å si i det hele tatt.

9247081[/snapback]

tror pc en "legger vekk" litt ramm vist du ikke ternger det, så "henter den det frem" når du trenger det... eller ikke...

heh...

Endret av 2badle
Lenke til kommentar

Får du 1GB minne med bare Geil installert ?

Det kommer nok av at du blander minne med ulik density (dybde) .

Det resulterer i ditt tilfelle at kun 512MB blir tilgjengelig fra den geil 1G value modulen.

Ikke noe å gjøre med det annet en å erstatte den geil brikka til 2 x Corsair Value 512MB til - slik at du har samme populering på minnekanalene (eller motsatt).

Lenke til kommentar
Får du 1GB minne med bare Geil installert ?

Det kommer nok av at du blander minne med ulik density (dybde) .

Det resulterer i ditt tilfelle at kun 512MB blir tilgjengelig fra den geil 1G value modulen.

Ikke noe å gjøre med det annet en å erstatte den geil brikka til 2 x Corsair Value 512MB til - slik at du har samme populering på minnekanalene (eller motsatt).

9247216[/snapback]

Har lest hundrevis av steder at man kan blande minnemoduler som man vil.. både av type og størrelse.. At det ikke står noe om at all mb ikke kan utnyttes, det har jeg aldri hørt noe om :cry: .. Takk for svar forresten.. virker veldig logisk, selv om jeg ikke forstår så mye :p

Lenke til kommentar

Blanding av low density med high density moduler går nesten aldri bra samme hva slags hovedkort/system det er .

Kjennetegnet for dette er at moduler (high density) bare kommer opp med den ene rankens minne kapasitet totalt (double sided/ranked minne hvor kun den ene "siden" gjenkjennes).

Blande moduler ja -men moduler med lik density.

Om du også har AMD64 system hvor cpu har integrert minnekontroller med to minnekanaler er det i tillegg "visse regler" man må følge - 1 Modul / 2 moduler eller 4 moduler. 3 kan være trøblete på dual channel systemer.

Ser du har MSI K8N - det du kan prøve er 1GB i memory channel A og 1GB i memory channel B .

Da monterer du 512MB modulene i begge de grønne slottene. Og 1GB modulen i en av de lilla (prøv først den lilla med laveste DIMM nummer)

Grønne slotter er mem chl A , lilla slotter er mem chl B på MSI kortet.

Så får du se om AMD minnekontrolleren fikser det.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

Som anbefalt over bør du prøve ut hver og en minnebrikke for å se at den registrerer riktig størrelse når den er alene i maskinen. Dette for å luke ut eventuelle feil på brikkenivå.

Lenke til kommentar
Blanding av low density med high density moduler går nesten aldri bra samme hva slags hovedkort/system det er .

Kjennetegnet for dette er at moduler (high density) bare kommer opp med den ene rankens minne kapasitet totalt (double sided/ranked minne hvor kun den ene "siden" gjenkjennes).

Blande moduler ja -men moduler med lik density.

Om du også har AMD64 system hvor cpu har integrert minnekontroller med to minnekanaler er det i tillegg "visse regler" man må følge - 1 Modul / 2 moduler eller 4 moduler. 3 kan være trøblete på dual channel systemer.

Ser du har MSI K8N - det du kan prøve er 1GB i memory channel A og 1GB i memory channel B .

Da monterer du 512MB modulene i begge de grønne slottene. Og 1GB modulen i en av de lilla (prøv først den lilla med laveste DIMM nummer)

Grønne slotter er mem chl A , lilla slotter er mem chl B på MSI kortet.

Så får du se om AMD minnekontrolleren fikser det.

9247582[/snapback]

Steike! Du har peiling på minne! :blush: Skal prøve det du sa nå.. håper det funker :thumbup: .

Edit: Har nå skjekka.. Det funka IKKE.. Når jeg tok 512mb i grønne slotter.. og 1gb i mellom stod det at jeg kun hadde 1gb.. Så tok jeg 1gb-brikka i hin slotten, og da ville ikke pc'en starte..

Så nå kjører jeg med 1gb-brikka helt til venstre, og de 2 512-brikkene føgende etter... Forsatt bare 1,5gb Ram..

Endret av Zulboom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...