Lightning Skrevet 25. september 2001 Del Skrevet 25. september 2001 Etter å ha brukt altfor mange tusen på min kjære athlon 1,33@1,4 greier jeg dessverre ikke å overklokke mer. Det synes jeg egentlig er litt merkelig siden maskina inneholder dette: athlon 1,33 taisol 762 kjøleribbe med artic silver 2 og Zalman 80 mm. Abit KG7 Lite + 4 stk 80 mm Zalman Kabinettvifter montert inn i et Chieftec midi kabinett. Ellers består maskina av 512 mb apacer ddr (er ramen overklokkingsvennlig?) og et MSI Geforce 2 Pro. Temperaturen på cpu er 41-42 idle og max 49 Kabinett tempen pleier å ligge på imellom 27 og 30 grader. Når det gjelder selve overklokkingen så er det nok at jeg bare øker fsben med 1 mhz så blir maskina ustabil og krasjer. Ellers hvis jeg prøver meg på å klokke opp til rundt 1,5, greier ikke maskina å finne harddisken en gang, som er en IBM 60 x et eller anna. Er det noen som kan være så snill å hjelpe meg....har en drøm om å komme opp i 1,6 ghz Tar alle råd og tips med takk :smile: Mvh Lightning Lenke til kommentar
magfa Skrevet 26. september 2001 Del Skrevet 26. september 2001 mulig den ene ram brikka de er "dårlig" (om du har to da...) prøv med 1 ram brikke eller lån av en kommpis. apache ram skal være bra på oc den. bios oppsettet må være riktig. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 26. september 2001 Del Skrevet 26. september 2001 Ram'en har ikke noe å si hvis du ikke overklokker fsb, 140MHz (1400x10) klarer man uten kvalitetsram også. Mine apacer brikker liker seg godt ved 148MHz (2x256MB), men nå kan du ha vert ekstremt uheldig med dem da... Skal du klare 1600MHz må det nok mer kjøling til. Har du vert uheldig å fått en eldre variant med AXIA stepping vil den nok nå taket rundt 1500MHz uansett kjøling. Du kan jo prøve å sette opp spenningen (Vcore) litt, men Taisolen blir lett litt pinglete da... _________________ Fikk du noe i dag? [ Denne Melding var redigert av: MailMan13 på 2001-09-26 16:36 ] Lenke til kommentar
H_Bozz Skrevet 26. september 2001 Del Skrevet 26. september 2001 Har merka at grafkkortet mitt blir ustabilt og ikke kan klokkes no særlig når jeg skrur opp fsb.. noen flere med dette problemet?? noen som har en løsning?? epox 8k7a, 1.4athlon, elsa geforce 3 :smile: Lenke til kommentar
magfa Skrevet 26. september 2001 Del Skrevet 26. september 2001 On 2001-09-26 16:33, MailMan13 skrev: Ram'en har ikke noe å si hvis du ikke overklokker fsb, 140MHz (1400x10) klarer man uten kvalitetsram også. Mine apacer brikker liker seg godt ved 148MHz (2x256MB), men nå kan du ha vert ekstremt uheldig med dem da... Skal du klare 1600MHz må det nok mer kjøling til. Har du vert uheldig å fått en eldre variant med AXIA stepping vil den nok nå taket rundt 1500MHz uansett kjøling. Du kan jo prøve å sette opp spenningen (Vcore) litt, men Taisolen blir lett litt pinglete da... _________________ Fikk du noe i dag? er det ikke det han sier da??? han oc med fsb........ les: Når det gjelder selve overklokkingen så er det nok at jeg bare øker fsben med 1 mhz så blir maskina ustabil og krasjer. Ellers hvis jeg prøver meg på å klokke opp til rundt 1,5, greier ikke maskina å finne harddisken en gang, som er en IBM 60 x et eller anna. Lenke til kommentar
magfa Skrevet 26. september 2001 Del Skrevet 26. september 2001 Quote: On 2001-09-26 20:52, H_Bozz skrev:Har merka at grafkkortet mitt blir ustabilt og ikke kan klokkes no særlig når jeg skrur opp fsb.. noen flere med dette problemet?? noen som har en løsning??epox 8k7a, 1.4athlon, elsa geforce 3:smile: normalt, klokk nærmest 33 66 99 Lenke til kommentar
Format_C Skrevet 27. september 2001 Del Skrevet 27. september 2001 Har akkurat samme problem selv med mine nyinnkjøpte deler. EPoX EP-8K7A+, SK6 m/80x80, 1333 AYHJA-Y og Crusial 256DDR. Her er det ikke snakk om stabilitet fra ~1460 og oppover. Booter ikke engang over 1500. Har prøvd forskellige FSB hastigheter for å teste RAM`en så dette er nok ikke flaskehalsen. Har også justert på spenning opp til +0,3v. Dette er for meg ufattelig, riktignok blir det varmt men ikke over 55 grader og jeg har dessuten prøvd med ei kjempe stuevifte foran PC`en i tillegg. Nekter å tro at 1333 AYHJA-Y`en er bremsen, denne har jo et snitt på 1660. Ulykkelige Format_C Lenke til kommentar
Lightning Skrevet 27. september 2001 Forfatter Del Skrevet 27. september 2001 Dere skal ha takk for svarene. Men nå har jeg begynt å gi opp. Cpuen er en AYJAR, hvis jeg ikke husker helt feil. Den skulle greie opp i 1,6 ghz...selvsagt med skikkelig kjøling. Men som sagt...nå har jeg prøvd alt...jeg har prøvd å bytte om rambrikkene for å sjekke om det var en av dem som ikke var helt topp. Så demonterte jeg hele maskina, tok av cpu og kjøleribba til chipsettet på hovedkortet og renska det og la på ny artic silver (det må jaggu sies...hk produsentene spytter på chipsetta....så faen meg ikke ut) så jeg tenkte at dette kanskje kunne hjelpe....men akk nei. Så nå er jeg tilbake til 1,4 og drittlei alt som heter overklokking....men hvis det er noen her som har en mulighet til å redde dagen min...vær så snill å komme med noen tips :smile: Lenke til kommentar
Kamerat Skrevet 27. september 2001 Del Skrevet 27. september 2001 Det kan jo være at strømforsyninga di er dårlig eller for svak. Lenke til kommentar
Lightning Skrevet 27. september 2001 Forfatter Del Skrevet 27. september 2001 Jeg har en cwt 300 strømforsyning som har blitt anbefalt av amd...den skulle holde Lenke til kommentar
Corleone Skrevet 28. september 2001 Del Skrevet 28. september 2001 Altså, hvis du driver med fsb-overklokking, så stopper resten av systemet opp før du klarer å nå grensen for hva prosessoren klarer. Når du driver med fsb-overklokking så er det nok med bare én MHz mer for at ingenting fungerer (tror jeg tralla-la :smile:) [ Denne Melding var redigert av: Corleone på 2001-09-28 02:17 ] Lenke til kommentar
Lightning Skrevet 28. september 2001 Forfatter Del Skrevet 28. september 2001 Ja, men hva vil du frem til? Lenke til kommentar
eirik_bk Skrevet 28. september 2001 Del Skrevet 28. september 2001 Har den samme prosesoren,min vil ikke mer enn 1.57stabilt=(. Det virker som du har justert fsb'en mest? Du må sette opp multiplieren og øke v-core'n. Ved høyre spenning mer MHz og mer varme. Prøv med bedre kjøling det pleier og hjelpe. Lenke til kommentar
Corleone Skrevet 28. september 2001 Del Skrevet 28. september 2001 Quote: On 2001-09-28 11:52, Lightning skrev:Ja, men hva vil du frem til? Hvis du vil overklokke til 1.5-1.6 GHz så må du trø til med god gammeldags multiplier-overklokking! Lenke til kommentar
Lightning Skrevet 29. september 2001 Forfatter Del Skrevet 29. september 2001 Vel...det som var problemet...var nettopp det at det går ikke ann å overklokke noe mer med økt voltsyrke i kombinasjon med økt multiplier. Cpuen vil ganske enkelt ikke overklokkes. Selv om dette skal være en stepping model med gode muligheter. Når det gjelder kjøling så har jeg en 80 mm vifte stående på....det skulle være tilstrekkelig. Dette i tillegg som valig artic silver 2 og en god kjøleribbe Lenke til kommentar
OlaVold Skrevet 29. september 2001 Del Skrevet 29. september 2001 Quote: On 2001-09-25 03:07, Lightning skrev:Når det gjelder selve overklokkingen så er det nok at jeg bare øker fsben med 1 mhz så blir maskina ustabil og krasjer. Lite versjonene har jeg fått inntrykk av at er veldig dårlige på fsb klokking.Mange får problemer med en gang de rører fsb'n. Lenke til kommentar
pkalle Skrevet 29. september 2001 Del Skrevet 29. september 2001 Quote: On 2001-09-27 16:08, Format_C skrev:Har akkurat samme problem selv med mine nyinnkjøpte deler. EPoX EP-8K7A+, SK6 m/80x80, 1333 AYHJA-Y og Crusial 256DDR. Her er det ikke snakk om stabilitet fra ~1460 og oppover. Booter ikke engang over 1500. Har prøvd forskellige FSB hastigheter for å teste RAM`en så dette er nok ikke flaskehalsen.Har også justert på spenning opp til +0,3v.Dette er for meg ufattelig, riktignok blir det varmt men ikke over 55 grader og jeg har dessuten prøvd med ei kjempe stuevifte foran PC`en i tillegg.Nekter å tro at 1333 AYHJA-Y`en er bremsen, denne har jo et snitt på 1660.Ulykkelige Format_C Jeg har også 8K7A+ med en 1400 AYHJA-Y denne klarer 1610, men da må det være rundt 20 grader i rommet TaiSol CKG760 klarer ikke å holde temperaturn lav nok med Vcore høyere en +0,1. Har også testet med en 1200 AXIA 9 som klarer 1400MHz md Vcore +0,1 har ikke noen bedre kjøler en TaiSol CKG760, men senere kanskje. Hovedkortet er ikke en brems for overklokking det er minne eller prosessor (temperaturen) som setter grensen fro det som er mulig. Overklokkings testen som mange har lest ble gjennomført på dette hovedkortet. Athlon prosessorer med beste steping er ikke å få i Norge nå. Det kan enda ta noe tid før vi får AYHJAR f eks. Lenke til kommentar
Corleone Skrevet 30. september 2001 Del Skrevet 30. september 2001 Quote: On 2001-09-29 07:41, Lightning skrev:Vel...det som var problemet...var nettopp det at det går ikke ann å overklokke noe mer med økt voltsyrke i kombinasjon med økt multiplier. Cpuen vil ganske enkelt ikke overklokkes. Selv om dette skal være en stepping model med gode muligheter. Når det gjelder kjøling så har jeg en 80 mm vifte stående på....det skulle være tilstrekkelig. Dette i tillegg som valig artic silver 2 og en god kjøleribbe Har du prøvd å kjøre fsb'en på standard og så øke multiplieren? Lenke til kommentar
Lightning Skrevet 30. september 2001 Forfatter Del Skrevet 30. september 2001 Selvsagt...men det meste jeg oppnår da er 1466, og det er langt ifra 100% stabilt. Jeg har egentlig prøvd alt det som skulle forventes. Så hvis dere har noen råd...så bør dem være rimelige orginale :smile: Lenke til kommentar
faust_ Skrevet 23. oktober 2001 Del Skrevet 23. oktober 2001 ett ord: VOLTMOD! (ps.. krever en jævel av en strømfosyning og et salig kjøle-element!) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå