Gå til innhold

Eksperthjelp søkes for objektivkjøp

Anbefalte innlegg

Heisann

Har nettopp kjøpt meg et Nikon D70 brukt med standardkit objektiv med.

Nå har jo ikke dette den zoomen som jeg trodde slike speilreflekskamerarer hadde men har da sett litt på muligheten til å kjøpe et til objektiv.

Her er et jeg fant via akam.no som skulle være passende til mitt kamera. Tar gjerne imot tips om dette er noe jeg burde gå for. Koster under 1500 kr på nettet nå og hadde ikke lyst til å bruke mer enn max to tusen totalt da.

Mitt bruksområde er mest landskap og dyr. Min samboer har også ett ønske om å kunne ta nærbilder av blomster og insekter osv. Derfor så jeg at denne hadde en Macrodel som hvis jeg ikke har misforstått kan brukes til slikt?

Tamron AF70-300mm F/4-5.6 Di LD Macro 1:2

Tips mottas med glede...:)

Takk for ett ellers supert forum til alle dere som legger inn svar og hjelper oss "nye".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mitt bruksområde er mest landskap og dyr. Min samboer har også ett ønske om å kunne ta nærbilder av blomster og insekter osv. Derfor så jeg at denne hadde en Macrodel som hvis jeg ikke har misforstått kan brukes til slikt?

Tamron AF70-300mm F/4-5.6 Di LD Macro 1:2

Det er et godt alternativ for en billig penge. Det er ingen tvil om at de har spart på kostnadene, men alle erfaringer tyder på at de har spart på de rette stedene, slik at optikken har blitt minst mulig skadelidende.

Det vil egne seg godt til nærbilder også, selv om det ikke er et ekte 1:1 macro-objektiv (betyr at når du fotograferer noe som er like stort som sensoren på kameraet, vil det fylle hele bildet). Her har du 1:2 "macro", som betyr at et objekt som er 48x32mm vil fylle hele bildet. Med andre ord - tilstrekkelig for de fleste formål, og det vil bli helt fint til blomster og insekter...

Hvis du kan strekke deg litt opp i pris, er også Sigma 70-300 f/4-5.6 APO Macro et godt alternativ. Veldig mange av de samme egenskapene som den du kom med, men har litt bedre optikk med litt færre optiske feil. Fremdeles ikke noe proff-objektiv, men det får du uansett ikke med din prisramme. Ønsker du ikke å bruke mer på objektiv, er ditt forslag antakelig det beste i prisklassen.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...