Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sår på henda

superninja

Anbefalte innlegg

Har sår på henda mine som følger av eksem, og at eg klør meg om natta. Om eg bada og/eller dusja blir eg ekstremt(!) tørr på henda og eg kan sjå den kvite tørre huda. Det pleier å hjelpe med fuktighetskrem då, men det kjem jo alltid tilbake i og med at eg badar ofte med kameratar, og dusjar minst 1 gang kvar dag. Det ser heller ikkje så deilig ut etter fleire månader med missbruk og det er av og til små hol i huda som svir sånn inni granskauen! Er veldig plagsomt og lurer på om folk veit om en vidunderkrem eller noko slikt som eg kan eliminere denne plagen med?

Takk for all hjelp! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hydrokortison fungerer upperlig mot sår og er ok mot tørrhet. MEN hydrokortison er ikke bra å bruke mye av og er derfor ikke å annbefale med mindre det er helt nødvendig.

Her er et par gode tips fra en som hadde eksem før;

Hvis det byner å klø, gå på badet og sett på lunkent vann og øk sakte mens du gnir hendene under vannet, dette gjør du helt til det blir for varmt. Hvis du klør veldig før du gjør dette så kjennes det nesten ut som en orgasme for hendene akkurat i det, det blir for varmt.

Unngå bruk av all (!!) såpe så langt som det er mulig! Har du pissa så vask bare med varmt vann etterpå.

Hold hendene fuktig uten krem så langt det går! Kremer o.l. blir huden etterhvert avhengig av og dette er du ikke tjent med i det lange løp. En måte å holde hendene fuktig uten å bruke krem er å holde dem i lommer, holde hendene sammen når du ikke bruker de til noe osv.

Er det tørr luft der du oppholder deg blir det desto verre så å øke luftfuktigheten litt er bra! Dette kan du gjøre enkelt ved å sette et fat e.l. med vann på rommet ditt. Helst et sted der det er varmt, som oppå en TV.

Vet sikkert om flere små triks også, men det er kun dette jeg kommer på i skrivende stund.

Edit: Det er også mulig at enkelte matvarer og drikker gir deg verre eksem. For min del ga melk en del verre eksem.

Omega3 er alfa og omega for de med tørr hud.

Endret av P-in-P
Lenke til kommentar

Ah, jeg har de samme problemene

Bruker du mye fuktighetskremer?

Hos meg funker ikke noen av de reseptbelagte salvene, derimot hypig brug av fuktighetskrem. Huden blir "mettet" etter et par ganger så jeg har sikker 20-30 bokser stående, men så lenge det hjelper meg. Er nesten kvitt det nå, bare en finger igjen :)

Lenke til kommentar

Korleis får eg tak i tlf nr til fastlegen?

Bruka og mykje fuktighets krem har ein veldig god en, men bruka aldri meir enn kanskje 1-2 ganger pr dag (+/-) Midison ens funka ganske bra ei stund, og det slutta å klø, men eg kan ikkje bruke den no då eg har nokre få hol i huda og om eg tar den på kjennest det ut som om at eg har tatt syre i..

Skal ringe fastlegen, berre leita rundt etter tlf nr. :p

EDIT: Då var det bestillt! :D

Kosta det mykje med lege?

Endret av Dot
Lenke til kommentar

Så må du og vurdere å:

1) Dusje mindre, å dusje ofte er IKKE bra allergi/fuktighetsmessig

2) Gå over til "sikkert" vaskemiddel til klærne, at du klør mye kan tilsi at du ikke tåler enkelte av stoffene som brukes der.

Slutt å klø ;)

Og nei, det nytter ikek med kremer når du ikke gjør noe med årsaken til problemene.

Endret av Ueland
Lenke til kommentar
Så må du og vurdere å:

1) Dusje mindre, å dusje ofte er IKKE bra allergi/fuktighetsmessig

2) Gå over til "sikkert" vaskemiddel til klærne, at du klør mye kan tilsi at du ikke tåler enkelte av stoffene som brukes der.

Slutt å klø ;)

Og nei, det nytter ikek med kremer når du ikke gjør noe med årsaken til problemene.

9248164[/snapback]

Dusja så sjeldent som mulig men er en sosial person så er ofte med vennane mine og spela fotball og cruisa rundt på sykkelen og blir fort svett då i sommarvarmen, så dusjar då eg er svett. Om eg er her heime ventar eg helst med å dusje til eg skal noko. Slutte å klø er litt vanskelig då eg gjer det i søvne.

Trudde ikkje det var vaskemiddelet som var problemet, då det har gått i familien (Pappa har og hatt det, og nokon av brødrene hans, og bestefaren, osv, men dei voks frå det.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...